Érdekes pillanatok azok, amikor a kormánytagoknak egyszer csak túlcsordul a hócipő, ők unják meg ami ebben az országban zajlik, és felrúgják a nemzeti együttműködés feszített tükrű húgyosbilijét. Ezt tette Ángyán József is, ezt tette a frissen kikerült videón a Közlekedéstudományi Intézet munkatársa is. A felvételen belengetett újabb vasútvonal bezárások is visszatetszőek, az indoklásuk - majd rákenjük a rohadmocskosszemét IMF-re - meg csak szimplán Orbános. Ők ennyit tudnak, a saját balfaszságukat folyamatosan valaki másra kenni.
De az igazán lényeges nem ez a momentum a videóban. Szerintem sokkal érdekesebb amit a jómunkásember a vasútpálya felújításokról mond:
„Öt éve nem bírjuk elérni, hogy a MÁV Pályavasútnál a pályakarbantartási pénzeket olyan helyekre csoportosítsák, ahol menetrendi haszna van a dolognak, az egésznek. Tehát így, ilyen körülmények között tényleg beszélgethetünk egymással szerintem délután négy óráig is, de nem fogjuk tudni megváltani a közösségi közlekedés jelenlegi helyzetét. Ha azt nézzük, hogy 2005 óta csak az EU-s pénzek azok, amik a pályafelújításra fordíthatóak, és a pályakarbantartás meg a többi vonalnak a rovására megy, és ezeket ilyen-olyan megfontolásokból döntik el - nem tudom, hogy hol - addig sajnos nem lehetünk optimisták. Mi úgy érezzük, hogy tehetetlenek vagyunk, nekünk – nem azt mondom, hogy nem feladatunk – hanem mi hiába jelezzük, nem történik rá semmi.”
Ezzel pedig megérkeztünk a mai Magyarország egyik legnagyobb rejtélyéhez, a Közgép és vasútépítő konzorciumtársa, a Swietelsky ügyeihez. Ők ketten átlag 2 milliárd forintért újítanak fel vasútvonalat nekünk. Ez csak azért érdekes, mert az osztrák anyacégű Swietelsky - ennyit a divatos: legalább magyarok lopnak dogmáról - nem csak nálunk, hanem a horvátoknál is épít/újít fel vasútvonalat, nem is akármilyet. Az V. Páneurópai Vasúthálózat részét képező Križevci - Koprivnica szakaszt, ahol pályacsere történik, a mostani 60 km/h terhelést bíró pályát modernizálják 140 km/h sebességhez és 22,5 tonna tengelyterheléshez. A vonal egyébként a új betonaljat, vízelvezetést, a hegyvidéki szakaszokon fűtést, új felsővezeték rendszert kap. Szerződés szerint, forintra átszámolva sacc/kb 237 millióért kilométerenként. Csodálatos, nem? Horvátországban az osztrák anyacég a nekünk számolt költségek egytizedéért is meg tudja építeni azt, amit itthon a Közgép segítségével nem tud.
A témával foglalkozó legutóbbi poszt alatt megjelent egy kommentelő, aki - állítása szerint - részt vett a vasútfelújítások tervezésében, és igyekezett árnyalni egy kicsit ezt a hányingerkeltő képet. Hivatkozott rossz és laza talajra, talajtömörítésre, etc. Okulva az M6-os löszbe fúrt és beomlott alagútjából hajlamos vagyok bizonyos mértékig elfogadni ezt az érvelést, és azt mondom, oké: rossz a talaj, emeli a költségeket, akkor számoljunk a horvát felújításköltség duplájával, de így is kijönne egy kilométer 474 millióból a 2 milliárd helyett. Vagyis nem tízszer, csak ötször annyiba kerül nekünk ez a konzorciumos pályafelújítás, mint a horvátoknak. Most pedig képzeljük el, ahogy a videó nyilvánosságra kerülése után Simicska Lajos felkeresi Orbán Viktort, hogy akkor most mijafasz van, hogyhogyhogy nem bírja tartani a száját megint valaki, mit visít már megint az egyik fogaskerék a nerben?
A NFM reagálása is cuki: a fenntartásuk alatt működő Közlekedéstudományi Intézet munkatársa természetesen nem az ő kutyájuk kölyke, ráadásul a magánvéleményét hangoztatta olyan tárgyaláson, ahol menetrendi kérdésekben az NFM-et képviselte. Azt hiszem az Aranykoszorús BénaFasz Magyarázat Díját nyugodtan odaítélhetjük nekik. Az meg biztos csak a véletlen műve, hogy a korrupció és hűtlen kezelés gyanút meg sem próbálták cáfolni. De lehet ők is csak arra várnak, hogy ideérjen az IMF, és hivatkozási alapot adjon: ők kényszerítették a nyertes Közgép pályázatok beárazására ezeket a gyarmatrabszolgákat, élükön az Ungarische Kunta Kintével.