Toplákmentesítő

Varánusz

"A kifejlett komodói sárkány egyetlen ellensége az emberi telhetetlenség, ostobaság és a nyereségvágy."
Mellesleg a varánusz csúnya, gusztustalan és büdös a szája, cserébe nem sminkeli magát.

Friss topikok

  • látjátok feleim szümtükkel: ha valaki azt állítja, hogy neki nincs eltitkolt gyereke, az miért nem jobb, mint akinek van? Furc... (2024.11.22. 13:31) Vér, könnyek, letépett herék a medencében
  • s: Tie a yellow ribbon 'round the ole oak tree www.youtube.com/watch?v=7-RlLFxgCkk (2024.05.13. 23:00) Zeneszoba
  • Gringo: Hihetetlen, hogy ez a rohadék még mindig ott rontja a levegőt a pulpituson. :( (2023.04.24. 23:58) Kövér Laci meg a "kommunisták"
  • hahópihehh: @pianolight: "egy hvg-s cikk kommentjei között olvastam, h fabius-t baleset érte. ha ez igaz, akko... (2020.09.22. 14:18) Menj a picsába, Soros!
  • kekex: Már a focisták is? 24.hu/sport/foci/2017/11/10/urban-florian-luxemburg-miatt-szegyellje-magat-orba... (2017.11.10. 13:45) Te leváltanád Orbánt?

2010.08.29. 08:00 Fabius

Hoffmann meséi

Címkék: fidesz közoktatás hoffmann rózsa

"Tüzesen süt le a nyári nap sugára
Az ég tetejéről az államtitkárra.
Fölösleges dolog sütnie oly nagyon,
Rózsikának úgyis napszúrása vagyon."

Hoffmann Rózsa a tanévkezdet közeledtével körbehaknizza az országot, mint egyszemélyes bolhacirkusz. Minden megállóban mond valamit, ami külön-külön éppen eléri a legyintési ingerküszöböt, de ha egymás mellé teszed ezeket az aprónak látszó dolgokat, akkor lassan egy kapitális állatság képe bontakozik ki a félhomályból.

Két hete jött azzal, hogy nem kötelező kitenni a NENYI-t az iskolákban, de azé' jó lenne. Mert az érték. Szerintem a világ szégyene, hogy ilyen mondat elhagyhatja egy oktatáspolitikus száját kétezer tízben. Ébressze föl valaki a jóasszonyt, hogy helló, a Kádár korszak elmúlt már, mikor csontig nyaltunk és párttagok lettünk az igazgatói posztokért. Vagy ne, de akkor meg csináljuk rendesen. Legyen kötelező, és ne csak az aulában díszelegjen, hanem minden osztályteremben is. Aztán csak azért, hogy ne árválkodjon egyedül, mint szilikonnal feljavított push up melltartó a gardróbfiókban, tegyük mellé a közjogi méltóságok fényképét. Persze Rózsika arcmásával együtt, hogy emlékezzenek a nebulók és tanárok, kinek köszönhetik mindezt.
Ne szarozzunk, vegyük el a gondtalan gyermekéveket, oltsuk be a jövő nemzedékét politikával mindjárt hatévesen. Legyen preambuluma a nemzeti alaptantervnek is, ami legyen intelem a diákok felé: cukorka az élet, csak tudni kell szopogatni. Bővítsük ki a tanszerkínálatot, francba a sok mesefigurával és egyéb mesehőssel, mikor nenyi mintásra is lehet nyomni az isitáskát meg a tolltartót.
Tegnap rátett erre egy lapáttal még, mikor az I. Nemzeti Tanévet nyitotta meg. Váratlan szerénység, mikor teljes joggel elnevezhették volna Első Nemzeti Tanév Orbán Viktor Eljövetele Után Isten Őt Úgy Segélje Mindörökké Ámen -nek is. Esküszöm, ezek mazochisták csak nem tudnak róla. Ha kívánjátok persze, szívesen poénkodunk azzal, hogy gíííííííhhháááááá! mégis épül a személyi kultusz, hisz magatok deklaráljátok az Úr eljövetelét az Orbán naptár bevezetésével. Meséljetek, eddig mi nem volt? Tanév? Vagy nem volt elég nemzeti az iskolaév? Milyen nemzetiségű gyerekek jártak iskolába eddig? Törökök, szlovákok, kurdok és lengyelek? Akik csak mostantól számítanak magyarnak, egy nemzetnek?
Túl sok maradt a nemzeti sztaniolból, és nincs mire másra rátekerni? Mi kell hozzá, hogy felfogjátok: a politikának és egyéb sallangjainak nincs helye se az iskolában, se az oktatásban. A gyerekeinktől kuss és takarodó van mindenkinek, aki a saját politikai kinyilatkoztatásait erőltetné rájuk.

Mi volna, ha valóban csak a támogatható, értelmes dolgokkal foglalkoznátok? Mert van a tervek között ilyen is: az egészség és művészetnevelés, a természettudományok, még azt sem bánom, ha irodalomból előtérbe kerül Petőfi J.K. Rowlinggal, János vitéz Harry Potterrel szemben. Bár itt megjegyzem, ezzel azért óvatosan. Örülni kell annak is, ha egy mai gyerek könyvet vesz a kezébe egyáltalán.
Nem bánom, ha lehet buktatni és érdemjeggyel értékelni szeptembertől. Azt határozottan támogatom, ha a tanárra támadó szülőt-diákot ezentúl keményebben büntetik. A tanári életpálya modell is olyan, amire bólintani lehet. Nem baj, ha nem lefosott kilométerkőnek nézi őket a társadalom, hisz a gyerekeink jövője múlik rajtuk. Még a határon túli osztálykirándulások finanszírozását is támogatom, ha....Igen, ha. Ha hajlandóságot látok az ilyen kirándulások szervezőiben, hogy a hazai emlékhelyeinket is felkeresik.

Azt kérdezte tőlem tegnap az egyik kedves törzstagunk, szerintem hány osztálykirándulást szerveztek idén például a Fiumei úti sírkertbe? Igen, nagyjából egyet sem. Pedig ott nyugszik Kosztolányi, Karinthy, Szabó Lőrinc, Radnóti, Babits, Móricz Zsigmond, Krúdy, Heltai, Ady,  hogy csak pár nevet említsek a sok közül. Vagyis föltehetem a kérdést úgy is: mit keresünk mi a határon kívül, ha belül magunkat sem ismerjük igazán? Nem mondom, hogy ne legyenek kirándulások Kolozsvárra, Kassára, Pozsonyba vagy Szabadkára, de itthon se a Hősök tere-Parlament-Aréna pláza szentháromsággal kell letudni az egészet. Vannak nemzeti emlékhelyeink bőven, amiket a nemzettudatra nevelés keretében igenis meg kell(ene) ismertetni a gyerekekkel, és majd aztán ismerkedjünk a határokon túl. A nemzeti öntudatot nem harsogva hangoztatni kell, nem sztaniolba csomagolva mutogatni és kifüggesztve közszemlére tenni, hanem a gyerekekben csöndben kell felébreszteni a büszkeséget, hogy vezényszó helyett maguktól érezzék: magyarnak lenni jó!

Ha ezeket egybe pakolja Hoffmann Rózsa egy törvényjavaslatba, és keresztül is tudja vinni a törvényhozáson, akkor húsz év múlva hitelesen mesélheti az unokáinak: képzeljétek, nagymama szemfényvesztés helyett igazi dolgokat adott a közoktatásnak.

40 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://varanus.blog.hu/api/trackback/id/tr582255691

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Tovább is van, mondjam még…? 2010.08.31. 08:00:10

Új a kormány, megváltoztak a közoktatási prioritások.Az első és legfontosabb lépés a közoktatás államtitkári szintre emelése. Eddig miniszter irányította, most már elég a nenyi jegyében az államtitkár is. Ismerjük el, még mindig előnyösebb, mint ha e...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Azért szép is, amikor elmebetegek rohangálnak a minisztériumokban... Ismerős a mondás: Nem elég, hogy hülye, de még szorgalmas is! A legundorítóbb az ilyen spinékben, hogy valami mázat keresnek, amivel bevonhatják hülyeségük forrását. "Nemzeti" máz - a hülyeség takarására.
Az írásod fő mondanivalójával csak egyet lehet érteni, remélem Rózsaszálunk is eljut idáig:

"A gyerekeinktől kuss és takarodó van mindenkinek, aki a saját politikai kinyilatkoztatásait erőltetné rájuk."
sokat vacsorázhattál, ha ilyeneket álmodsz :-))
kicsi országunk nem célpont, ott van tunézia, horvát- avagy görög tengerpart (csak _a_ tengerpart!) holott nem hogy nem látott de még felsorolni sem tud öt magyar várat az átlagpolgár....
@úriparaszt:

Régebben az egyik poszt alatt volt szó egy információs rendszerről, ami gps koordináták alapján jelölne meg emlékhelyeket, várakat, kastélyokat. Képes és néhány mondatos ajánlókkal lenne telenyomva, és az autós készletbe installálva célállomásként is meg lehetne jelölni ezeket.

De azóta se hallottam róla semmit. Pedig egy ilyennel legalább a kezdeti lépéseket meg lehetne tenni.
Végigtekintve H. R. eddigi botrányos megnyilvánulásain, általánosítva megjegyezhetjük: elképesztő, hogy a Legvidámabb karrieristáiban mennyire megmaradt az az ösztön, hogy a nyelvüket egy komfortos ánuszba dugják.

Úgy fordulnak a megfelelő ülep felé, mint napraforgó a Nap felé.

Seggreforgók.
@Fabius: ebben az a poén, hogy egy gps-es telefon + net és a kocsiból kényelmesen kiválogatható (percek alatt) a környező látnivalók. nem is igényel olyan nagy tervezést a dolog ;-)
Helyesbítendő:
"Első Nemzeti Tanév Orbán Viktor MÁSODIK Eljövetele Után Isten Őt Úgy Segélje Mindörökké Ámen"

Mentségedül szól, hogy a hivatalos propaganda is igyexik kitörölni az "elmúlt 20 év" aegybemosásával azt az első négy évét...
Rózsát én nem bántom, még ha csak egy fidesznyik is, mert van az igyekezetében szakmailag igenis elfogadható sok dolog. És ha már az egész fideszesített világot sérelmezem, akkor leGalább a SZAKMAILAG való megfeleléseket veszem védelmembe. Bár csak volna benne annyi kurázsi (amit nem feltételezek róla, mert akkor nem volna ott ahol van), hogy nem a politikai kenyéradóját szolgálja ki, hanem a szakma érdekeit! A megnyitóért pedig a szervezők a felelősek... meg a TV, hogy mennyire tartja kívánatosnak a bemutatását. Velem jobban jártak volna, ha nem adják le :)...
A cím láttán én E.T.A. Hoffman meséire, írásaira gondoltam:)
Engem nem zavar a Potter fiú, sőt, mit bánom én, ha azt olvassa a kölök, de legalább olvas! Mai fiatalnak egy Mikszáth/Móricu-novella teljesen értelmetlen, olyan szavakat használ, hogy élvezhetetlen.Akkor meg mi értelme? Pont a lényeg , az élvezet vész el.

@térfél:

léci, mondj egy példát a hozzáértéséről.
Néha az az érzésem, hogy ezek a döntéshozók kurvára nem láttak iskolát, gyereket, gyakorlatban pl. nem próbálták ki a döntéseiket.
@térfél:
Azért a "legyen az angol a második idegen nyelv", meg a "függesszük ki a NYENYI-t" féle szövegek felvetnek szakmai problémákat is...

@kiraaaaa:
Régebben volt egy olyan szép szokás, hogy a műveket "az ifjúság számára" lábjegyzetekkel, függelékekkel látták el, én is innen tudom mi a különbség széna meg szalma között, istálló és jászol között stb.
@gyilkos fűegér: akkor lassan irtózatosan nagy szöveggyűjteményeket kéne kiadni:)
Ti nem gondoljátok, hogy közoktatásunk - sokak szerint szakmailag alkalmas - újonnan felkent letétemenyése kettős énnel bír? Van a -vitatható, de legalább szakmailag alátámasztható, konzervatív oktatáspolitikusi, meg egy másik, kipróbált pártkatonai, amelyik szolgai módon, gondolkodás és bárminemű ellenvetés nélkül csinnadrattás agymosási kísérlethez asszisztál nemzettudat építés örve alatt. Egy országban, ahol kipipálandó önkormányzati feladat az iskolák fenntartása, ahol jó esetben a tömérdek reformba belefáradt, és gyakran minden szempontból alkalmatlan pedagógusoknak Vacsoracsatát nézegető, maximum a sarki csellengőkig eljutó gyerekeknek kellene fejébe verniük, amit éppen rámért, helyesnek gondol az aktuális kurzus, ott nem gondolom, hogy az iskola kapujától a büféig mindent elöntő Nyilatkozat-ragasztgatás a legsürgősebb tennivaló. Mint nem gondoltam célravezetőnek a konkrét lexikai tudás minimalizálását a kötelességtudat semmibevételével ötvöző "liberális" széljárást sem, ezt a valós problémákat ájtatos magyarkodással elkendőzni hivatott sertepertét is nagyon károsnak találom. Egy országban, ahol a belföldi osztálykirándulások azért maradnak el, mert a magyar-vagy történelemtanár már nem bírja kipótolni a saját zsebéből az osztálypénzből hiányzót, ott nem feltétlenül a Nagy-Magyarország egykori területeire való utazásra kell, hogy vonatkozzon az oktatást érintó első törvény. Jártak-e már záhonyi,mogyoródi, kiskunlacházi felsősök a Nemzeti Sírkertben? És a budapestiek közül hányan? És akiket a szülő nem visz el, pedig ott laknak a közelében? Kinek kellene, vagy kell-e egyáltalán? És ha
@sületlenke: (kieg., mivel elszaladt az előbb ez a kis vicces bill.)
Szóval, ha nem, akkor miért éppen Erdéllyel kezdünk? És, ettől mindjárt megnő a nemzettudat is?

Ezeket kellett volna valakinek végiggondolni.
Igy aztán félek, hogy H. Rózsa tövises útja nem hagy nyomokat a közoktatáson.
Én komolyan még a nemzeti bullát is nézném a falon (úgysem fogja érdekelni a kutyát sem, amíg nem kell kívülről bevágni... akkor meg még úgy sem) - mondjuk tizennyolcban maximalizált létszámú osztályok feje felett, házi feladat nélküli iskolanapokon, jól felszerelt, tágas, világos termekben és folyosókon, hatalmas tornacsarnokokban, kipihent, húsz alatt maximalizált óraszámú, évente pszichológiai alkalmassági vizsgát tett, kiválóan képzett pedagógusokkal, akik képesek megélni a fizetésükből...
... sorolhatnám még, de tegyük fel, hogy ezek megvannak. Akkor tőlem akár jöhet a bulla.
@kriszi: szóval mindennek megvan az ára.
@sületlenke:
"ezt a valós problémákat ájtatos magyarkodással elkendőzni hivatott sertepertét is nagyon károsnak találom"

Azt hiszem, ennek a magyar jobboldal tradicionális giccsimádatán és színpadiasságán túl az is oka lehet, hogy az illetékesek a valódi problémákkal NEM MERNEK SZEMBENÉZN.
Jelenleg a 8-15 évesek több mint 50%-a nem, vagy alig érti amit olvas, 25% lényegében analfabéta (PISA felmérések). A sosem olvasó fiatalok aránya 2008-ban 51% volt, a rendszeresen olvasóké 20% alá esett.
Ferge Zsuzsa szerint a 8-15 éves korosztály 60%-a (!!!) várhatóan nem végzi el a nyolc osztályt sem!
Mi következik ebből, kedves gyíkbarát feleim?
Az, hogy olyan 15 év múlva a munkaképes, aktív populáció FELE, semmilyen végzettséggel nem rendelkező analfabétákból fog állni!

Mit kellett volna mondania Hoffmannak?
Hogy meneküljön, ki merre lát?
@sületlenke: nem feltétlenül azért nincs osztálykirándulás, hanem mert durván drága az útiköltség.Másrészt a felelősség túl nagy, harmadrészt csinálhatja tanár szabadidejében(szombat/vasárnap) ,amiért nem jár túlóradíj.
@gyilkos fűegér:

Ma a magyartanárok jelentős százaléka olvasásnak hívja azt, ha a gyerek felismeri a betűket, szavakat alkot belőlük, és ezeket egymás után pakolgatva érthető mondatokat ismer fel a nyomtatott szövegből.

A vessző, a pont és egyéb írásjelek nem játszanak szerepet, mert azt minek? Nem tanulnak meg hangsúlyozni, és a szerző írásjelekkel közölt szándéka szerint felolvasni és megérteni egy mű tartalmát.

A versekkel még rosszabbul állunk. Jellemző példa a fiamé, aki nem tudom honnan, de örökölt némi irodalomszeretetet. Ezért önszántából elindult a legutóbbi szavalóversenyen. Én voltam olyan bátor, hogy hagytam neki nem gyerekverset választani. Petőfi, Ha férfi vagy, légy férfi című versét bökte ki, amit együtt vettünk át, tanultunk meg.

A 9 éves fiam nyerte a korosztályát, és abszolútban (1-8 osztály) harmadik lett. Nem azért, mert egy zsebisten, és zsenipalánta máris, hanem mert el tudott mondani egy verset érthetően, megfelelően hangsúlyozva, jó helyen levegőt véve belefulladás nélkül.
@Fabius: és szövegűen, mert az azért követelmény:)

A vers szép, bár téleg nem neki való, de ha érti, élvezi, mért ne tenné.
NA ezért fér meg itt a Potter fiú. Az olvasásnál az élményszerzést tartom fontosnak.

@gyilkos fűegér: A PISA-t idekeverni felesleges, nem erre a tanrendre, módszerre találták ki, ez olyan mintha százalékot meg átlagot hasonlítanánk össze.

Sokkal nagyobb felelőssége van a szülőnek, pl. ha meseolvasás,nézés után megbeszélik, mit láttak, hallottak, rákérdez szakra, szereplőkre. A kölök megszokja, jéé, ez nem sak betűkupac, hanem van értelme, lesz szókincse, mert egy kifejezésre több szót hall, stb.
@kiraaaaa:

Egy öntudatos kilencéves fiatalember számára a "Ha férfi vagy, légy férfi,
Erős, bátor, szilárd," sorok vonzó hívószavak már :-)

Jah, és demokrácia van, amíg nem Nazim Hikmet A halott kislányát akarja elmondani, addig választhat ízlése szerint :-)
@Fabius: nem tudom 9 éves tinédzser fiú nem voltam még:)
de helyes az eljárás:)
@kiraaaaa: Én voltam :-)) És élénken emlékszem a kiskamasz tiltakozására, akinek kijelölt és nem szabadon választott verssel kellett szerepelnie városa kulturális seregszemléjén.
@sületlenke:
Egy dologban nem osztom optimizmusodat:

"Igy aztán félek, hogy H. Rózsa tövises útja nem hagy nyomokat a közoktatáson."

Én attól tartok (félek), hogy túl mély nyomot fog hagyni...
Ha van türelmed, keress rá a nyáron meghozott és a sajtó ingerküszöbét el nem érő közoktatási törvény, vagy más, az oktatásra vonatkozó jogszabály módosításokra!
@kiraaaaa: a hozzáértéséről nem tudok nyilatkozni, mert sose láttam :). Amire én gondoltam, az csupán az értékelés visszahozása és a tanári szakma azon elismerése, hogy a tanárt hozza döntési helyzetbe, hogy képes-e a gyerek a továbbhaladásra, ill. az a védelem, amit a szülőkkel szemben ígér a pedagógusoknak. Ugyanis ez a két dolog lehetetlenítette el az érdemi oktatást - ill. ez a harmadik: Ha kijárná a tisztességes bérezést is, az csoda jó lenne! Ez a három dolog kulcsfontosságú és semmi köze a politikai szemfényvesztéshez, azaz a szakma elismerésének alapfeltételeit erősítené.
Abban is egyet tudok érteni vele, hogy kell a külső felügyelet (akár a kormányzatilag biztosított bérezés, akár a szakfelügyeleti rendszer visszahozása).
Gyilkos fűegérnek is teljesen igaza van, mert az is nyilvánvaló sajnos, hogy Rózsikánk is csak egy báb Orbán kezében. Lehet, hogy az otrombaságokból sokkal több van (sőt, biztos), de annyira sok helyen kell(ene) az oktatást támogatni, és átalakítani, hogy ha ebből az a három jó megvalósulna, az óriási eredményeket hozhatna.
Az is biztos, hogy a politikától való mentesítést kellene a leghamarabb biztosítani az oktatásban... de ezt nem várhatjuk attól a kormánytól, amelyiknek tagjai leginkább tehetnek a fertőzésről. Ahogyan azt sem fogják megtenni, hogy a Fidesz vezetéknevű pedagógusokat rúgják ki, hogy a hivatásuk szellemében tanítók meg taníthassanak... azért, hogy a szakba visszanyerje a gyerekek körében is régi rangját.Ó, azok a régi szép idők! ... amikor is a politikától távol tartották a szülőt és gyereket is, nem pedig attól függött az előmenetel, hogy kit milyen pártba tartozó szülővel, igazgatóval, tanárral, és tankönyvíróval vert meg a sorsa... Ennek az időpontja az 1989-es év - egész pontosan. Innentől datálódik ugyanis a politika erőszakos nyomulása az oktatás területére, hogy minél gyorsabban kitermelje a konzumidiótákat. Ennek megfelelően történtek azok a változtatások, amelyekben egyformán hunyó minden párt, minden kormány, és minden okt. vagy kult. miniszter az ő egész bagázsával egyetemben (és az egyetemekkel, kutatókkal, könyvnyomtatással, nyugati módszerekkel együtt).
Az a baj, hogy globálisan szidjuk csak az oktatást (mert globálisan is szarrá tettük, hála a nyugati mintáknak... ami nem hiányzott pedig)... és mindig van mibe belekötni - tényleg. Ezért örülök én ennek a három/kettő - mert fizut biztosan nem emelnek - dolognak, ami első sorban a gyerekeknek kedvez. Ha bárkit is érdekel a szakmai érv, el tudom magyarázni (csak hogy ne az magyarázza el, aki sosem látott még gyereket, vagy nem volt tanár hosszú ideig, azaz akinek semmi tapasztalata és valós ismerete nincs a témáról).
Sületlenke, szerintem is kettős énnel bír H. R. és épp annyira, amennyire a társadalmunk előtérbe helyezte a politikai hovatartozás és szakma összemosását - ahogy minden téren emiatt nyögünk oly sokan, akik meg nem szeretnék a szakmát alávetni a politikai befolyásolásnak.
Sőt! Manapság azzal ki is nyírnak embereket, hogy a politikát mindenek felé emelték, a szakmai hozzáértést pedig a béka popója alá nyomták. EZ a kiváltó oka annak, hogy csak hátrafelé haladni bírunk, nem pedig előre... hegynek felfelé, a csúcs irányába.
ja! még egy az angollal kapcsolatosan... én nem úgy értelmeztem, hogy ne legyen angol (vagy más idegen nyelv) oktatás. Sokkal inkább a magyar nyelv elsajátításának fontosságát éreztem kiemelni. Erről is vannak tapasztalataim (személyesek is, mert azon szerencsések közé tartoztam, akik alsó 3.-tól - tehát előbb, mint az oroszt kezdték - tanultam angolt), és bizony azt látom, hogy amíg nem bírja valaki az anyanyelvét (kifejezően beszélni, írni és olvasni azt értelmezve), addig nem érdemes idegen nyelven macerálni. (persze vannak ritka helyzetek, amikor ez nem zavar be) Erre a legjobb példa - a hülyeségre - a képolvasás bevezetése volt (hú de korán! szegény gyerekem is beleesett). Csak elfelejtették a magyarázatot hozzáfűzni... hogy miért kínlódtak a tanulók vele? Mert maga a módszer angolszász oktatásra alapult - a másként írok, mint olvasom : teacher = tícsör, és ezért van a "ránézek egy szó képére és abból ejtem ki" ... vagyis ha a bohóc képet tették az én gyerekem elé, amikor a "b" betűt tanulta - onnantól minden más bé-vel kezdődő szónál is azt vágta ki marha büszkén, hogy bohóc, pedig nem is! El lehet képzelni, mit ártott e generációknak a nyugati minta ész nélkül való alkalmazása? én tudom... azt értettem tehát, hogy ez ellen, és hasonló töketlenségekkel szemben lép fel (végre valahára)Hofman Rózsa. (persze tudom, hogy elsősorban Magyar Bálin és Hiller ellen :) - de meg is érdemlik! Mindketten... csak a gyerekek vétlenek, és azok a nevelők, akik mindvégig tompítani igyekeztek (ellent mertek állni) az abnormális törvényi rendelkezéseknek. Az a baj, hogy éppen ezeket az igazi tanárokat túrták ki azonnal az állásaikból... anno is, és folyamatosan ezt teszik. Rózsika meg mesél... :(
@térfél:

Ugyan van saját véleményem a dologról, de érdekelnek a szakmai érveid: nosza. :-)
@térfél: 1.A képolvasást illetően egyetértünk, kifejezett céltalan baromság.

2. Az idegen nyelvekkel kapcsolatban azonban Te értelmezed félre Nemzetünk Rózsájának szándékait.
Igen, kizárólag az anyanyelv értő és ÉRTELMEZŐ ismeretét követően szabad elkezdeni bármely más nyelvet tanítani, (átlagos nyelvérzékű gyerekekről beszélünk, ők a többség).
Ideális esetben ennek alsó tagozat végére meg kellene történnie. Tudom, hogy messze nem így van, de ezt első lépcsőben el kellene érni.

3. Felsőben elkezdeni az első idegen nyelvet, a kevesebb TÖBB elvet követve, magyarul: közel készség szintjén kommunikálni szóban és írásban egy minimumot. Kevesebbet markolni, de azt HASZNÁLNI tudni. (nagyjából alapfok, bár helytelen vizsgákban gondolkodni, pont ez is Egyik vitatható gondja az idegen nyelvek oktatásának, de ez más tészta).

4. Kizárólag középiskolában kezdeni a második nyelvet, ebben elérni a kommunikációs alapszintet, és közben FOLYTATNI az elsőt. Ha nincs rá kapacitás, képesség a gyerekben, akkor csak az elsőn elérni HASZNÁLHATÓ szintet.

5. És Rózsaszálunk legnagyobb és legkártékonyabb merénylete - e téren, azaz a közoktatás nyelvi orientációját illetően - az angol, mint MÁSODIK idegen nyelv.

Hol él ez a tudományos csillag-zat? Az angol globális közvetítő nyelv, szállodai portás, multi cég ajtónállója sem lehet már ma sem senki angol nélkül.
Nem említvén az oly vágyott keleti befektetőket, akik milliárdnyi angolul tudó munkaerőt lelhetnek India, Pakisztán,(és most már az olimpia miatt Kína) városaiban is.
Nehogy egy ilyen eszetlen, ideológiailag frusztrált politikai döntés miatt gondolkodjanak az angolban, mint MÁSODIK idegen nyelvben.

Mégis, mi a fene folyik itt? Közoktatásról van szó, gyerekek százezreinek piacképes ismeretekhez juttatásáról, normális, ésszerű körülmények között, a mi pénzünkön.

Egyre inkább tartok tőle, ez is ámokfutás lesz. Csak most nem Magyar B. meg Hiller adja elő. És nem csak a trianoni utazgatások miatt.
@ Blogmotor! Nem neked, hanem Térfélnek írtam!
@sületlenke: németet akarná első nyelvként? - erről nem hallottam, és ha az angolt csak másodiknak, akkor teljesen egyet értek Veled. Szerintem is angol a hasznosabb és bizony kívánatos is az a módszer lenne, amiről írsz. Nekem még az böki a bögyöm, hogy miért is nem lehet beépíteni ebbe a buggyant bolognai rendszerbe az idegen nyelv vizsgáit is? Kiváltságosok tudnak (főként a két tannyelvű gimikben)csak vizsgát tenni, és a felsőfokú oktatás is egyre inkább semmit érő "tudást" ad, de nem segítene be a hasznos nyelvtudás megszerzésébe...
Igen nagy levegőt kellene venni, hogy mindenre kiterjedő értelmes változtatásokat generáljon ... no de ki? :)
@Fabius: érveim jönnek :)
1. az ÉRTÉKELÉS fontossága: A GYEREKNEK FONTOS! Megfigyeltem, hogy őket segíti elsősorban, ha van igazságos és őszinte visszajelzés számukra. Mivel közösségben tanulnak és egész napjuk azzal megy el, hogy keresik a helyüket, összehasonlítják az elért eredményeiket a többiekével, és akarnak jobbak lenni maguknál (előző teljesítményüknél), és persze a lehető legtöbb társuknál is, ezért elvárják, hogy értékeljék a munkájukat. A KOMPETENCIA :) növelésére mindenre hajlandóak. Azzal, hogy nincs a korosztályuknak megfelelő (piros pont, érdemjegy, csillag stb.) értékrend a közösségen belül, akik ugyanazt csinálják, együtt haladnak osztályokon belül... egy pillanat alatt elveszítik a kedvüket az erőfeszítésekre. Azt gondolják (és mondják), hogy minek? Ezért nem számít az sem, ha nincs kész a házija, ha szarul teljesít, ha kimagasló valamiben, ha... ha nincs aki és ami megmondja mindezt érthetően, akkor ... semmi nem marad számukra, amiért érdemes lenne bármit is csinálni. Így jutunk el a buktatáshoz is: ki a fenét húzna az - a munka, a teljesítmény felé, amikor azt látja és szenvedi el a többség, hogy a semmi eredmény is eredmény? Igazán a gyerekeknek a legnehezebb kivárni azokat, akik nincsenek velük nagyjából azonos szinten, de mégis együtt kell kínlódniuk, el kell viselni a hátráltató tényezőket. És vajon serkenti azokat, akik (általában hanyagságuk okán)nem teljesítenek? Dehogyis! épp nekik kedvez - a lustaságnak, a nemtörődömségnek és az apucinak, anyucinak, hogy bátran fikázzák azt, amiben vastagon részesek, de másra - a pedagógusra kenhető, meg ki tudja milyen mellékvágányokra még. Ezektől a gyerekektől is elvették annak a lehetőségét, hogy pontosan tudják, miben kell javulniuk? Mit kell gyakorolniuk ahhoz, hogy jobbak lehessenek. Ide kívánkozik még a legnagyobb hiba, amit elkövettek: a korrepetálás megszüntetése minden iskolatípusban. Pedig hát, alig van olyan ember, aki mindenben könnyedén teljesíti az elvárásokat. Amik ugye megszűntek inkább, mint hogy adták volna az igényt arra, hogy ha valami nem megy, akkor plusz munkával, tanári és egyéni segítséggel korrigálható legyen azonnal. A buktatásnak is ez a lényege - minél hamarabb! Három tárgyból is elégtelen? Akkor ott valami olyan hiány van, amit azonnal érdemes pótolni, mert hát nem a kisujjból szopódik ki a tudás java, hanem a gyakorlásból.
Még egy bazi nagy tévedés! A kompetencia, a differenciálás és a csoportmunka jelszava alatt, épp azt a lehetőséget vették el a gyerekektől, hogy egyéni képességeiknek megfelelően gyakorolhassák az elsajátítandó anyagot... mert mindig arra kaptak lehetőséget, hogy ne is tudják önállóan a feladatokat megoldani. Ha kiszolgálják őket, akkor ők nem csinálnak semmit, és ebből jutnak arra a következtetésre, hogy nem is érnek semmit, de legfőképpen ferde lesz az önértékelésük, amiből meg az szokott következni, hogy mindent fikázni kell jó hangosan, és attól lesz nyerő. Ám a gyerek nem hülye! Belül pontosan tudja, hogy ez nem baba. Ám mégis mit lát? Hogy anyuka beszól és elintézi... hogy a tanerő hagyja, hogy így legyen, és ő az, akinek olyasmibe kell beleszoknia, amit ki nem állhat amúgy, mert nem a korának megfelelő dolgokkal kell foglalkoznia ahhoz, hogy valami elismerésben részesüljön. Illetve csak akkor foglalkoznak vele (úgy igazán és személyesen), ha valami nagy disznóságot követ el, netán felhívja magára a figyelmet a magatartásával - és nem a teljesítményére. (amit ugye senki nem mond el neki, hogy mi is az elvárás az ő korában , mert hagyjuk... hadd fejlődjön ki magától.)A barom, aki a laissez faire szellemét beerőszakolta az iskolákba, és óvodákba!
2. A PEDAGÓGUS tisztelete. Megint a gyerek fejével gondolkodom: Mit hall a tanárról? Csupa szart; hogy ilyen meg olyan... csak azt nem, hogy ő egy olyan felnőtt, aki segít neked abban, hogy mit és hogyan tudsz megtanulni, hogy te is olyan okos felnőtt legyél, mint ő aki bizony nagyon sokat tanult, amíg iskolákba járt. No meg azt is kéne mondani annak a suliba készülő gyereknek, hogy azért kell figyelmesnek lenni és jól viselkedni, mert a tanerőnek egyszerre 30 gyereke van, és nem kettő vagy egy, mint nálunk van a családban. No és legfőképp tudomásul kéne venni, minden nem pedagógusnak, hogy ez egy szakma! Aminek az elsajátítása nem egyenlő a táblázat kitöltésével, a vevő megkárosításával a profit érdekében, és nem is annyiból áll, mint az orvosnak a recept felírása... De nem ám! Itt olyan szintű összefüggéshalmazokról van szó, amelynek a legkisebb változása is teljesen új válaszra kényszeríti az oktatót. Méghozzá azonnali reakciók megtételére van szükség milliónyi együttható figyelembe vételével. No és folyamatosságra... és ettől olyan fáradságos ez a munka, hogy ha valaki ebben él 9-10 hónapon keresztül, akkor bizony úgy kimerül idegileg és fizikailag is, hogy kell neki a teljes és hosszú távú távolmaradás a munkától. Senki ne higgye azt, hogy tudja milyen a tanári munka, amíg nem csinálta azt! De legfőképp ne legyen hozzáértőbb, amikor a saját gyerekét sem képes nevelni, tanítani, munkára szoktatni, és a wc használatára, vagy a cipő befűzésére, az olló és kés, a szalvéta, az evőeszköz helyes fogására, hogy csak egy-két példát említsek abból, amit a tanár munkájának hisznek még. :) A tanár az ismeretek (mindenféle) elsajátíttatására esküdött fel, (régen)de nem pótolja a szülői hátteret. Mert nem lehetséges! Nem pótolja az otthoni tanulás hiányát, és nem a nevelési hiányosságot, ahogy azzal sem tud mit kezdeni, ha a szülő szemében egy utolsó senkinek van titulálva azért, mert annyi tanulás után és diplomával a kezében is csak takarítói fizetésre méltatja az állam, és lábtörlő gyanánt bánik vele.
@sületlenke: aha! Már világos... és pláne jó a meglátás. De a "rend van" és " szót fogadnak a gyerekek" az azért nagyon kívánatos elvárása minden pedagógusnak, aki tanítani kíván és nem elvegyülni a szakmában :). (lsd. fentebb) És nem Rózsánkhoz fűznek akármilyen szálak - ha volnának - nem lennék munka nélkül :), hanem a nagyon fontos változások mellé akarnék állni, amikre nagy szükség van.
@térfél:

Csak egyetérteni tudok. Különösen az értékelés kifejtésével. Gyakorló szülőként látom, hogy teljesítménykényszer nélkül nincs az az ösztönzés, ami elég hatékony tudna lenni. Nincs versenyhelyzet, nincs vészhelyzet, hiszen nem kapok egyest, nem buktatnak meg, ha nem csinálok semmit.

A tanárok megítélése alapból olyan kellene legyen, mint ahogy leírtad. Ehhez annyit fűznék, hogy helyesnek tartanám azt is, ha a tanárok azért kivetnék maguk közül azokat, akik nem közéjük valóak. Akkor nem fordulhatna elő, hogy félévkor azt kell mondania az osztályfőnöknek a szülői lázadásra, hogy a fizika tanár hülye, rá kell hagyni mindent, úgysem érettségi tárgy amit tanít. Második év végén úgyis megszabadul tőle az osztály, nem kell a feszkó.
@Fabius: Nem tudják sajnos. Az előbb írtam a másik posztnál is, ...és itt is az a fő gond, hogy a tanár teljesen kiszolgáltatott az igazgatónak. Az van, amit a diri jónak lát jónak lenni... és kizárólag rajta múlik, hogy milyen lesz az iskolai munka. Aki teret ad a fizika tanár tevékenységének, annak ellenére, hogy már a szülők is látják, hogy szar az amit csinál, az alatt a beosztottaknak nincsen szava. Ha nem egy ilyent tűr meg a tantestületben, hanem egyenesen ezek a "barátai" - ott kegyetlen sora van a normális pedagógusoknak a gyerekekkel együtt. Nem tudják maguk közül kiutálni ezeket a kollégákat, hanem épp fordítva áll elő a helyzet, emezek teszik tönkre a hivatásuknak élőket és cseszik el az összes gyereket inkább. És ha szakmailag meg is tudom alapozni az érveimet és kiállok az érdekeimért, akkor sem tehetek semmit, mert erre azt mondja a jogász (átéltem, így volt), hogy a bírói gyakorlat nem az igazságot keresi, hanem a törvényi kiskapukat. Ergo a gyerekverő igazgató visszautasítja a kitüntetést (vagy felkéri erre a polgármester), de a nem kegyeltjei közé tartozó tanár sem jutalmat nem kap soha, sem nem képes a gyerekhez közel kerülni és érdemi munkát végezni, mert vagy napközibe teszik, vagy az őrületbe hajszolják, vagy a pálya elhagyására biztatják, ha amúgy szerencsésen van valami kapcsolata valami kereső szakmában. Ha nincs, akkor mehet takarítani, a szalag mellé vezetékeket dugdosni, vagy a tescoba árut töltögetni... a gyerekből meg lesznek a fideszmentalitású kis szörnyetegek tömegében, néhány idegbeteggé válik 10éves korára, másoknak meg baromi nagy szerencséjük van, ha a szüleik épek és egészségesek, vagy kifogtak egy szintén fehér olló igazgatót a suliban, és hozzá normális tanárokat. Mert vannak ám sokan, de nem elegen :) és fogyóban.
A pénzről azért is nem írtam, mert nem a pedagógusbér kevés, hanem a jó tanár, aki megérdemli. Persze nem ártana a havi 300 ezer fölötti béreket átcsoportosítani oda, ahol 150 alattit visznek haza, havi bérként a dolgozó emberek. Nagyon örülök, hogy szülőként hasonlóan vélekedsz. Én azt szoktam a szülőin mondani, hogy hárman vagyunk a történetben: a gyerek, a szülő és én... és ugyanazért kell dolgoznunk, nem pedig egymás ellen :).
@térfél:

Én elég sarkos és szigorú tudok lenni, ha gyerekekről, gyerekeimről van szó. A konkrét példa utóélete egy négyszemközti rapid szóváltás lett az igazgatóval, és a fizika tanerő beosztása büfé-könyvtár szakra módosult. Szó szerint, ő lett a könyvtáros és a felügyelő tanár minden szünetben. Így kevesebb kárt csinál.

Azzal szerencsém van, hogy az iskolákban ahol a srácaim tanulnak nincsenek politikai befolyással a tanárok. Nem erőltet senki semmit, és szerintem így jártunk jól mindannyian. :-)

Én azért differenciálnám a tanárok bérét. A jó átlagot és magas színvonalat elérni képesek igenis legyenek dotálva jobban, mint az átlagosak, és egy ilyen fenti töketlen ne keressen 3 kilót, ha képtelen érdemben tanítani.
igen... de a legjobb az lenne, ha nem foglalná a helyet olyan elől, aki meg tud rendesen tanítani illetve büfézni :).Ezektől a nem tanárnak valóktól kellene a suliknak megszabadulni, de gyorsan. Na, és itt azért van a szülőnek is ilyen felelőssége: mert az igazgatót is lehet piszkálni.. bár nem hiszem, hogy mindig jó ügyekben piszkálnának a szülők. Aktuálisan meglévő problémákkal viszont érdemes foglalkozni.
süti beállítások módosítása