Toplákmentesítő

Varánusz

"A kifejlett komodói sárkány egyetlen ellensége az emberi telhetetlenség, ostobaság és a nyereségvágy."
Mellesleg a varánusz csúnya, gusztustalan és büdös a szája, cserébe nem sminkeli magát.

Friss topikok

  • látjátok feleim szümtükkel: ha valaki azt állítja, hogy neki nincs eltitkolt gyereke, az miért nem jobb, mint akinek van? Furc... (2024.11.22. 13:31) Vér, könnyek, letépett herék a medencében
  • s: Tie a yellow ribbon 'round the ole oak tree www.youtube.com/watch?v=7-RlLFxgCkk (2024.05.13. 23:00) Zeneszoba
  • Gringo: Hihetetlen, hogy ez a rohadék még mindig ott rontja a levegőt a pulpituson. :( (2023.04.24. 23:58) Kövér Laci meg a "kommunisták"
  • hahópihehh: @pianolight: "egy hvg-s cikk kommentjei között olvastam, h fabius-t baleset érte. ha ez igaz, akko... (2020.09.22. 14:18) Menj a picsába, Soros!
  • kekex: Már a focisták is? 24.hu/sport/foci/2017/11/10/urban-florian-luxemburg-miatt-szegyellje-magat-orba... (2017.11.10. 13:45) Te leváltanád Orbánt?

2010.06.19. 13:01 Fabius

DózerLand

Címkék: fidesz árvíz illés zoltán

Illés Zoltán államtitkár szerint a leghatékonyabb árvízi védekezés a dózerolás.
Az még nem világos, hogy csak a miskolci Auchan áruházzal van baja, vagy mindennel, ami egykori vagy jelenlegi ártéren épült. De sajátos logikáját követve érdemes belegondolni, mi mindent kell ledózerolni haladéktalanul normális védművek építése helyett.

 

 

 

 

 

 

 

Miskolcon például lehet kezdeni a dél-miskolci bevásárló komplexummal. Bizony, az egy feltöltött egykori láp helyén épült, ami a Hejő patak árterülete volt valaha. Így küldjük neki a dózerkommandót a Praktikernek, Corának, - ami építési engedélyt ártérre-lápra a Fidesz kormány idején kapott, biztos lefizették a megfelelő embert, háhá! - Lidl-nek, Aldinak, de bontassuk vissza magát a cementgyárat is. Sőt, a hejőcsabai városrész egy részét se hagyjuk ki, mert az is ennek a lápos résznek a feltöltött szélére épült az ötvenes években. Ha a soha nem látott mennyiségű csapadék a Hejő vízgyűjtőjén esik, ezek mind útját állják a levonuló árhullámnak.

A Szinva patak árterületén épültek Felső Majlát panelházai, amik szintén a levonuló ár útjában állnak, lassan minden évben. Dózert nekik. Haladéktalan bontást igényel a pisztrángos, bár ennek sorsát évente elrendezi a lezúduló csapadék. Bontani kell a Molnár Csárdát, mert az utóbbi években elönti azt is a Szinva.

De ha történelmi nagy árvizekből indulunk ki, bontassuk le Miskolc belvárosát, ahogy van. 1878-ban az akkori viszonyokhoz képest rekord mennyiségű csapadék esett, amit a Szinva és a Pece patak nem volt képes elvezetni. Elöntötte a belvárost, 2182 ház dőlt össze, 277 ember halt meg. Tehát bizonyított, hogy a belváros ártér. Érdekes, hogy a múlt században a védművek kiépítésével, a Szinva medrének szabályozásával igyekeztek elkerülni a hasonló gondokat dózerolás és bontás helyett. Ez sikerült is az legutóbbi idők megváltozott csapadékhozamáig.

Ám dózerolni való akad még bőven. Például a Bódva hidak, amiket az évtizedek-századok alatt megszokott átlagos vízhozamhoz méreteztek, és amik áteresztő képessége kevésnek bizonyult a mostani, soha nem látott vízmennyiséghez.
Sorolhatnám még hosszan, de helyette inkább két kérdésem volna Illés Zoltán államtitkárhoz:

-Hol volt ön a szakértelmével, mikor Felsőzsolcán - a helyiek szerint - a körzeti háziorvost nevezték ki a védelmi munkák irányítójának? Gondolták diplomás ember, nem a puszta paraszti eszére hagyatkozik, vagy mi?

-Hol volt ön a szakértelmével, mikor a felsőzsolcai védekezők méter magas homokzsák falat emeltek a víz útjába irányítás nélkül kétségbeesetten, és partnak felfelé igyekeztek terelni a vizet?

Az árvíz tragédia. Embereket, családokat tett tönkre. Összefogásra, önzetlenségre sarkallta az országot, ultraliberálisoktól gárdistákig. Most, a felújítás és kárelhárítás idején is csak egy dolgot tudunk nélkülözni:

A politikusok populista faszságát.

98 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://varanus.blog.hu/api/trackback/id/tr752093473

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Felsőzsolcai heuréka 2010.06.19. 19:33:27

Lebontanák az ártéri Auchant index.hu videófilm tartalma alapján, a Varánusz blogban írt DózerLand poszthoz több kommentet is írtam, és a téma megérdemli, hogy itt most egybefogottan is megosszam gondolataimat másokkal. Nagyon nem szeretnék belemerülni...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kurvára igazad van. Én se értem, hogy az évszázad esőzése után miért kell felelősöket keresni. Illés ráadásul mindig egy idióta volt, már azt se értem, miért kell őt előtérbe tolni.
Azért nagy hülyeséget nem mond, ha egyáltalán nem adnak ki ártérre építési engedélyeket - mondjuk a 74-es árvíz óta - akkor nagyságrendekkel kevesebb ember életét teszi tönkre majdnemhogy évente a víz.

Mondjuk ha az Ósünről kiderül, hogy megkenték a hivatalt, hát nem lenne hülyeség eldózerolni.
Vagy ha már nem, akkor kötelezzék egy szép, méretes vízgyűjtő terület létrehozására az áruházat - végülis ők akartak mindenáron oda építkezni.
Ha nem tetszik nekik, akkor idézve nagy vezérünket, el lehet innen menni.
Valakinek hiányoznának?
Nálunk száz éve még a fél kerület mocsár volt.
Bp.XI. Lágymányos.
Az utolsó békalegelőre az egyetemi várost építették.
Ja, és a Római is érdekes lenne ledózerolva.
Minden komolyabb tavaszon védekeznek a Duna ellen.
@ColT: Mondjuk konkrétan az Auchant kötelezték mindenféle védművek építésére meg mederrendezésre, amit meg is tett.

Mondjuk jó lenne, ha végre valami hozzáértő is megszólalna, mert Illésről Paks ügyében elkövetett ámokfutása óta teljesen egyértelműen tudni lehet, hogy kurvára nem ért semmihez és faszságokat beszél.
Ne feledjük, hogy elsőfokon elutasították az Auchan építési engedélyét, és csak fellebbezés után engedték el.

Fellelhető egy kis párhuzam a Dunakeszi Auchan parkolóépítési botrányával. Itt egy védett lápterületen akartak(-nak) parkolót bővíteni (értsd lebetonozni). Sok-sok bükökratikus hercehurca volt vele, a sokadik fokon kirendelt környezetvédelmi szakértő végül csak megállapította, hogy azon a területen nincs is láp, hanem csak száraz gyepfelület. Másnap kimentek a helyi környezetvédő aktivisták, és derékig állva a mocsárban adtak interjút. Egyébként az Auchanhoz vezető úton is látszik, hogy az a terület bizony vízben áll, mocsaras.

Szóval az esetek legalábbis korrupciógyanúsak.

Szerintem akit itt leginkább fikázni kellene, az az Auchan.
Attól tartok az áruházat tényleg le kell bontani. index.hu/video/2010/06/19/arviz/

Persze sokkal jobb lenne, ha nem utólag kellene bontani, hanem eleve máshova épült volna.

Csak jelzem, hogy Budapesten a hajógyári szigetet is be szeretnék építeni, közben meg ott is 2-4 évenként csónakkal kell közlekedni néhány héten keresztül.
Angyalföld nagy része is láp volt, ha igaz...
@ColT: csak itt, csak most, csak neked.

www.origo.hu/itthon/20100618-arviz-arter-evtizedes-mulasztas-miatt-epult-arterre-a-miskolci-auchan.html

kurvára nem felelős senki ezért az egészért. ekkora esőzés még soha nem volt, nem lehet minden eventualitásra felkészülni.
A szent Márk teret is le kell dózerolni?
Kedves varánusz buta vagy , mint a f@szom. Azzal van baj, hogy úgy építették be a Sajó árterét, hogy az árvízi víz elvezetéséről senki sem gondoskodott... ráadásul az is kiderült, hogy jogszabály ellenesen kapta meg az auchan az építésengedélyt valószínűsíthetően. Az összes többi felsorolt helyen többé-kevésbé ezt megtervezték és megoldották, nagyon nem mindegy!
egyébként illés szánalmas verbális ámokfutása tökéletesen beleillik a jelenlegi kormánypárt retorikájába. felelősség áthárítása az előző kormány embereire, egy kis populizmus a "gonoszmultik" ellen, semmivel alá nem támasztott korrupciós vádak, aztán a saját haverok beejtőernyőzése a "megtisztított" pozíciókba.
@belaaaa: szóval kiderült, hogy valószínűsíthetően... nem akarsz elmenni illés pr-főnökének?

itt csak egy hülye fasz van, méghozzá te, édes fiam. érdekes, hogy ott is árvíz volt, ahol 30 km-es körzetben nincs ósan.
az összes szakértő szerint az árvíznek semmi köze nem volt az auchanhoz, az ártér beépítése maximum 1-2 mm-rel növelte a vízszintet. érted? milliméterrel. a házak meg nyakig vízben álltak.
@bogancs:
"Ne feledjük, hogy elsőfokon elutasították az Auchan építési engedélyét, és csak fellebbezés után engedték el."
a tények nem szokták zavarni az iq-gyíkot... :)
megvan a mindennapi ömlengése,
oszt most csendben lesz 1 napig.
holnap majd megint ír valami értelmetlen "varánuszfaszságot".
Pedig ez egyszerű fizika. Ha egy adott méretű tele vízzel és túlfolyóval nem rendelkező fürdőkádba beleteszünk egy nagy betonkockát, abból bizony ki fogy folyni a víz. Vagy pedig a fürdőkád oldalát magasabbra kell heggeszteni.

Nagyjából hasonló a folyamat, ha a befolyó és kifolyó vízmennyiség lehetséges útjában okozunk problémát. Csak ez utóbbi helyzet azért rosszabb, mert akármekkora lehet a gát, sohasem lesz elég magas.

Tehát ha befolyik a fürdőkádba 30 liter/perc víz és a kifolyó nyilást elzárjuk félig és azon csak 20 liter/perc tud kifolyni. Akkor semmi értelme a fürdőkád szélét magasítani, mert soha sem lesz elég magas.
@bogancs:

Őszintén leszarom az Auchant és a viselt dolgait. Az engedélyhez kötött mederszabályozást elvégeztették, ennek köszönhetően nem úsztak még a vonatok is a Tiszain.

Viszont:

1: ha nincs ott az épület, ekkora vízmennyiségnél az sem számított volna.

2: Érdemi védekezésről nem beszél senki. Lebontják, oké, és? A törmelékből építik meg Felsőzsolca északi védvonalát? Mert erről, amire valójában szükség volna ahhoz, hogy mondjuk holnap ne járjanak pont így, nem beszél senki.

3: föltettem két kérdést. Önkéntes segítők hada volt jelen a mentésnél. Hol voltak a most pofázó szakemberek, akik érdemben tehettek volna legalább annyit, hogy hülyeség szajkózása helyett mondjuk jó irányba építtetik a homokzsák falat?

Ott kellett volna állni és irányítani Illés "Mindenttudok" Zoltánnak, és nem most mutogatni és politikai előnyt kovácsolni a szerencsétlenek nyomorából.

Mellesleg a déli bevásárlóközpont komplexum valóban feltöltött mocsárra épült. Engedélyezte a Fidesz kormány, a Kobold féle Fidesz-KDNP városvezetés. Őket is megkenték?
@IGe: a hajógyári sziget már most is be van építve. és nem tegnap óta, közel 100 éve állnak ott részben elég magas épületek...
a folyók mentén mindig lesznek áradások, akik oda építenek, azok ezt tudják. a mostani árvíz a megszokottnál is sokkal,de sokkal nagyobb volt. 20-30 évente egyszer van ilyen.
@gitáros: Igen, Pestet gyakorlatilag körbevette a mocsaras lápos vidék. Az M0-s építésével szűntek meg az utolsó érintetlen részek, illetve ez a kicsi a Dunakeszi Auchan mellett még megmaradt.

@belaaaa: @Káposztakukac: Vitátokban belaaaa-val értek egyet. Minél inkább beépítik az árteret, annál lassabb a lefolyás. És ez pont az ilyen nagy esőzések után válik kritikussá.

Ilyen szempontból nekem gyanús még a szolnoki Cora. Ott is jócskán leszűkítették az árteret, hogy odaférjen az áruház. Azóta jól megszaporodtak Szolnokon is a magas vízállású árvizek.
Jah én építőmérnök vagyok ,aki már látott árvízi töltést tervrajzon is meg tanult hidrológiát is , meg víztervezést is. Egyértelmű, hogy az Auchan és az M30-as visszaduzzasztotta a Sajót. Ez a víz öntötte el Felsőzsolcát..
Ja Budapest Meg lágymányos meg ilyen példák: Nézzétek meg, hogy mennyire meg van építve a Duna meder, ha tetszik szabályozva van. A római parti épületek nem "gátként" üzemelnek , kontra auchan áruház földművei. A Szinva is szabályozva van többé-kevésbé... és az összes seggfejnek írom, hogy tanuljanak egy-két évig az egyetemen, és akkor talán nem írnának össze ennyi faszságot
@old_field:

Kizárólag miattad. Ha nincs lehetőség bértapsolásra, még a végén titeket is utolér a nagy leépítés. Szívemre venném.
@káposzakukac: láttál már életedben egy árvízi töltést élőben? ha nem akkor csitu van
@belaaaa: láttam, sőt dolgoztam is rajta amikor szükség volt minden kézre. csitu meg az anyukádnak.
Pénzt, munkát, jólétet nem tudnak adni (lehet, nem is akarnak), adnak cirkuszt. Illetve oldalcsapásként takarítanak, bármi legyen is az indok. A vízügyes vezetőre gondolok. Van oda is ember, elvégre nagy pénzek forognak majd, ha akarnak valamit ezen a téren csinálni. Illetve a szükségesnél kb 2x nagyobbak fognak. Szopás ez akárhonnan nézzük.
@bogancs: elhiszem, hogy vele értesz egyet, a gond az az, hogy az ÖSSZES hozzáértő, aki tényleg vizsgálta az árteret, ellentétes véleményen van. amúgy meg a betonkocka hasonlat ott hibázik, hogy az auchanban is övig állt a víz. tehát olyan nagyon sokat nem oszt-nem szoroz.
@Káposztakukac:

Mi is volt a hajógyári szigeten régen??? Hajógyár. Azt eleve úgy építették meg, hogy az értékesebb gépek mind az emeleten voltak. A fölszinteken reszelgetés, kopácsolás történt.

Pár éve a Play Boy magazint és hasonló irodákat szép volt nézni, hogy elöntötte az árvíz.

Persze, lehet ártérre építeni, van erre mód. Voltam is gyerekkoromban több ilyen ártérre épült úttörő táborban, de ha szoktál a Duna északi részén evezni, akkor az ott lévő partmenti nyaralókat is így építik.

A földszinten csak oszlopok vannak, amely közt el tud folyni a víz.
@belaaaa: Az tényleg egyértelműnek tűnik, hogy az M30 visszaduzzasztotta a folyót, de az Auchan szerintem nem.
@Fabius: "ha nincs ott az épület, ekkora vízmennyiségnél az sem számított volna." Igazad van, de ez nem üti az én állításomat. Az Auchan rossz helyre építkezett és ez most világosan kiderült. Ebben ne keressük a politikát, max annyiban, hogy korrumpálhatóak, és pénzért mindenre megadják az engedélyt.

Ha már az Auchant hoztad témaként, akkor itt én nem az új kormány(párt) felelősségét hangsúlyoznám elsősorban, hanem az Auchan gátlástalan profithajhászását.

Ennyit akartam írni, és ezt fenntartom. Ettől még valószínűleg a 2-es és 3-as pontjaidban is van igazság.
@belaaaa: Van 3 diplomán és az egyik mérnöki, igaz gépészmérnöki, de amit te leírsz annak a belátásához egy sem kell. 8 osztály pont elég lenne, ha az embereket nem érdekek vezetnék, hanem az eszük.

Ezt az egészet olyan szépen le lehet modellezni kicsiben bárhol, ami egyértelművé teszi a helyzetet.
@Fabius:
valamit félreértesz : attól, hogy valaki nem ért egyet a mindennapi faszozás-szarozásoddal, még nem biztos, hogy bértapsoló...
és uncsi már a rész igazságokból összerakott nagy hazugságaidat látni folyamatosan.
Illés elmondta, hogy mikben kell változtatni és 1 mellék mondat volt az áruház esetleges lebontása.
HA jól hallottam, szerinte a legfontosabb a védekezési feladatok visszavétele az önkormányzatoktól.
Ha lemegyek a szintedre : akkor lesz@arom a ósün bizniszeléseit, a megkent politikusokkal együtt húzzanak a hűvösre.
Legyen az maszopos vagy fideszes...
@IGe: "Van 3 diplomám..." Önmagában a diplomák számának bedobásával szerintem még nem lehet magas lóról beszélni senkinek, hogy majd én megmondom a frankót. Azonos diplomával rendelkezők között is ki tud alakulni vita (sőt valószínűleg ennek van a legtöbb eredménye) bizonyos szakmai problémák esetén. Ezen kár is vitázni, egzaktan úgysem lehet kimutatni.

Józan paraszti ésszel annyi talán elmondható, hogy ha jön a víz, és találkozik egy többszáz méteres akadállyal, akkor az gátolja valamelyest a lefolyást.
@Káposztakukac: A kirúgottak között van, aki a 70-es évek óta ott dolgozik az említett hivatalban...
Vajon ki nyilvánította beépíthetőnek a telkeket?
Igen, ártérre építeni fokozott kockázatot jelent. Azért "ártér" a neve, mert időnként elönti a kiáradt folyó és nem csak 30 évenként, de még úgyis. A gátakat is úgy építik egyébként, hogy az addigi legmagasabb vízállás + egy méter (ha jól tudom), ami feltételezi, hogy legközelebb több víz jöhet. Előre látni és cselekedni.
Illés hol mondta azt, hogy az árvíz elleni legjobb védekezés, mindent ledózerolni? Forrás?
Ha, jól emlékszem az Orbán kormány elkezdett egy gátépítési programot, amit aztán az új kormány elszabotált. Fontosabb ppp konstrukciókban gondolkodtak ( viadukt, algutak, stb).
Egyébként azért sem értem ezt az Auchan bontás dolgot, mert ugye nyilván nem fogják lebontani, minek akkor házhoz menni a pofonért?
@old_field: "megvan a mindennapi ömlengése,
oszt most csendben lesz 1 napig.
holnap majd megint ír valami értelmetlen "varánuszfaszságot". "

Nem értek Veled egyet. Még ha nincs is igaza, tök jó, hogy tudunk ezen vitatkozni szabadon itt a neten. Vedd úgy, hogy feldobott egy témát, elmondta róla a kezdővéleményét, és most várja a kommentelők véleményét hozzá! Just take it easy!
@szemtanú: Ide senki nem tervezett semmiféle nagy gátépítést. Nagyjából senkinek nem jutott eszébe, hogy ennyi eső egyáltalán eshet.
@flamer: Azt is valami idióta írhatta elő, mert mint látszik, nem sokat ért.
@Káposztakukac: A vizet nem csak tározni kell, valahol le is kell folyni, nem hiszem, hogy az auchanban ugyanolyan vízmozgás kialakult, mint a szabad ártéren. Ne írj semmit, ha nem értesz hozzá.
@bogancs: Ha nem tudsz néhány mondatot sem helyesen értelmezni, akkor ott bizony józan paraszti ész sem leledzik. Kérlek olvasd már el mégeszer mit írtam, és elfogadom az elnézést kérésedet.
@bogancs:
Politikát annyiban keresek, hogy Illés lényegtelen faszságról zeng, a fontosról, az északi védvonal kiépítéséről meg hallgat. Pedig az ártér kidózerolásától függetlenül Zsolcát még elönti a víz, akár holnap.

Vagyis érdemben a semmi történik.
az egész országban ugyanúgy folyik az építési engedélyek kiadása: multi kinéz egy helyet, másnap megkapja az engedélyt,mindegy,hogy törvényes,vagy sem, van-e negatív hatása a környezetére vagy sem.
érdekes az is,hogy a szakhatóság emberei semmit sem vesznek észre: lápot,árteret,környezeti ártalmat...
az is érdekes,hogy aztán ugyanezek a multicégek számolatlanul kapják a támogatásokat,nekik fizetnek azok a biztosítók,akik egyszeri embert elhajtanak a p..ba,ha ártérre építkezik.
a kedves posztolónak talán nem ártott volna,ha élőben nézi meg a nagy showt Borsodban, lapátol, pakol,menekít, és talán akkor jobban átérezné,hogy mi a rákért kell MINDENKINEK ugyanazokat a jog- és erkölcsi szabályokat betartani.
@old_field:

Mégis van amiben egyet tudunk érteni?

"lesz@arom a ósün bizniszeléseit, a megkent politikusokkal együtt húzzanak a hűvösre.
Legyen az maszopos vagy fideszes... "

Ebben például tökéletesen.
@IGe: Bocsánat! Nem rád céloztam ezzel, hanem már többen előtted is előjöttek azzal, hogy milyen végzettségük van. Egyrészt úgysem tudja itt bizonyítani, hogy tényleg van, másrészt meg... és ide értsd a kifogásolt kommentet.

Remélem így már egyetértünk.
@bogancs: ok, részben igazad van. :)
DE ha meghallgatod a riportot, Illés nem mondott ilyet.
és nem gondolom, hogy neki kellet volna 1-2 hét alatt véglges megoldást adni a kérdésre.
Szerintem IZ 1 kimondottan nem politikus alkat, hanem 1 jó szakember, és ha lesz elég ideje és hatásköre ebben a témában, tuti, hogy lesz előrelépés.
__
ami még uncsi néha : az indexes bloggerek 1 része képtelen fasz, szar, picsa, qrva...stb.
szavak nélkül elkövetni 1-1 írást.
szerintem , ha valaki már ilyen szinten publikál, akkor adjon már magára annyit, hogy ne ezekkel a hatásvadász, primitív szövegekkel
próbálja "ütősebbé" tenni az irományát.
@Gera: Pedig ide pont építettek kettőt is: A feltöltött alapra az auchant és az M30-ast. Nem csak a gát véd meg. A védelemhez hozzátartozik a lehetséges veszélyek figyelembe vétele is. Ésszerű építés és karban tartás. Érdekes megnézni ezeket a folyókat és patakokat most, hogy levonult az ár. Köbméternyi növény veszi el a helyet a víztől méterről-méterre a medrekben, mert nincs kaszálva. Anno nyolcadikos diákként és is tisztítottam a helyi patakunkat (ami néha félelmetes folyóvá duzzadt), nekem is jó pénz volt és a meder is tiszta lett. Attól hangos a világ, hogy éghajlat változás küszöbén vagyunk és hatalmas áradásokra is kell számítani.
Kiscsíra, a zindex címlapon hozza ezt is:
"Nemcsak a bevásárlóközpont, az M30-as autópálya is közrejátszhatott a felsőzsolcai katasztrófában."
index.hu/video/2010/06/19/arviz/
@Fabius: Igen, valószínű, hogy egyhamar nem fog történni semmi. De hát legyünk optimisták, és ne vessünk rá egyből keresztet.

Azért szerintem nem lényegtelen az Auchan helyzete, csak nem feltétlenül ebben a környezetben kellett volna előállni vele, mert az az árvízzel csak gyengén összefüggő, de nagy probléma. Hagyjuk is ezt a szálat, mert messzire visz az eredeti felvetésedtől.
@bogancs: Ok, rendben minden és most már látod, hogy magam is azt írtam, hogy ez egyszerűen lemodellezhető és bárki láthatja a saját szemével. Meg azt, hogy 8 osztályos logikai és fizikai ismeret elég hozzá.

Ettől függetlenül aki itt építőmérnöknek adta ki magát, annak igaza van. Nem kerül sokba, homok, ragasztóanyag, kislapát, néhány forma, mérőszalag és egy kerti csap, vízzel. Simán meg lehet építeni terepasztal szerűen a környéket, majd elárasztani vízzel és nézni, mi történik, ha ott vannak az áruházak, vagy ha az építésül előtti terepszakasz lenne.

Hozzáteszem, erre nagyon jó számítógépes programok is lehetnek.
Egyébként meg nettó hazugság, hogy a Fidesz-kormány idején adtak volna engedélyt:

Origo-cikk:
A regionális felügyelőség először 2006 decemberében adott ki egy határozatot, amelyben megtiltotta az építkezést. Az indoklás szerint az áruház "a Sajó nagyvízi medrében, árvízveszélyes területen valósult volna meg, "egy ilyen beruházás pedig csökkentené a Sajó folyó árvízi tározójának jelenlegi térfogatát". A hatóság úgy ítélte meg, hogy a több más beruházással - köztük az M30-as autópálya építésével - együtt beépített területre nem készült összehangolt, engedélyezett árvízvédelmi megoldás, és ezért a bevásárlóközpont árduzzasztó hatása sem volt számszerűsíthető. Amíg nem lehetett tudni, mekkora hatással lesz az árvizekre az építkezés, az első fokon eljáró felügyelőség nem adott engedélyt az építkezésre..

A beruházó ezt az elutasítást fellebbezte meg az országos főigazgatóságnál, amely másodfokon szintén arra jutott, hogy a "felülről-alulról nyílt ártéri öblözetben" tervezett építkezésnél talált veszélyek valósak. A beruházó azonban egy árvízvédelmi fejlesztéseket tartalmazó kiegészítést is csatolt a fellebbezéshez, amelyben nagyszabású mederkotrást és tereprendezést is ígért az áruház árszintnövelő hatásának kiegyenlítésére. Ezzel az országos főfelügyelet szerint új helyzet állt elő, amely "alaposabb vizsgálatot igényel" - ezzel az indoklással semmisítették meg az első fokú határozatot és küldték vissza az ügyet a regionális felügyeletek 2007 márciusában.
@old_field: Elméletben egyetértek. Mivel hasonló cipőben járok én is, tudom, hogy nehéz címlapra kerülni, ahhoz sokszor kell egy kis hatásvadászat. Lényeg, hogy tartsuk az arany középutat. A poszt stílusa nekem sem tetszik, de hát ez egy ilyen szabad műfaj.

Bocs Fabius, ez volt az utolsó offom.
Bírom ezt a blogot.Populista/idióta vélt,valós faszságokra ,cinikus ,nagyképű,populista módon "felelnek",sokszor a valóságtól teljesen elrugaszkodva,magánvéleményüket tényként,axiómaként kezelve, szerzői ezzel azt a téves képzetet keltve magukban meg pár hasonló lelkületűben ,hogy nem (csak) ők a hülyék/gyökerek/idióták hanem akit ekéznek,sőt ők a tutimegmondó spanyolviasz szaró meg nem értett mesterek,hősök.
@Balt:

Kiscsíra! Szövegértésből hányas? Ne keverjük már keletet déllel, Auchant a Corával.

Sehol nem mondtam, hogy az Auchan engedélyét a Fidesz kormány adta ki. De a Cora-Praktiker lápra épült komplexumáét 2000-es átadással igen.
@gitáros: A Marina-parti luxusbörtönök épülésekor sokan vakarták a fejüket, akik tudták, hogy mi volt ott korábban. A Szikra nyomdát alábetonozták alaposan, ez a bontáskor nagy falatnak bizonyult több gép számára is. A szomszédos bérházak pincéje viszont minden áradáskor el tud ázni, pedig 6-800 méterre van a Duna.

Hivatkozhatnánk a múltra, hogy az egész Kárpát-medence víz alatt volt pár ezer éve, nem kéne ide építkezni.

@szemtanú: Minden kormány beszélt az árvízvédelemről, de nem sok történt. A víz levonult, oszt jól van.
Minden kormánynak megvannak a kebelbelijei, mint látjuk, mindenhol totális csere következik be. Olyanok kerülnek vissza magas posztokba, akik "bizonyítottak", hogy csak zsebre, saját érdekre, stb...
Van különbség?
@Fabius: Akkor mégegyszer: Illés hol mondta azt, hogy az árvíz elleni egyetlen és legjobb védekezés, mindent ledózerolni?
@bogancs:

Ezért citáltam példának az 1878-as árvizet. A városatyák elsősorban az újjáépítéssel, a Szinva-Pece szabályozásával voltak elfoglalva, nem hangulatkeltéssel.
Ha az észak zsolcai védvonalra van már épkézláb öltet, akkor felőlem azt kezdenek az Auchannal, amit akarnak.
Egyébként én gyerekként átéltem a 70-es tiszai árvizet. Ismerem a víz és az emberi természetet is. Ez a menjünk a gátra homokzsákokat pakolni, és jelentősége, akkor parasztvakítás, mint a kommunista szombat volt annak idején.

Kézi homokzsák töltés és rakodás???:-)
Na persze.
Ez akkora kamú, mint ide Buda.
1000 más módon meg lehetne oldani egyszerűben és gyorsabban már csak a homokzsákok töltögetését és lerakását is.

Az egész csak figyelemelterelés, hogy itt is nagy lóvéket lehessen közpénzből magánzsebekbe elprivatizálni. Ki látott már olyat, hogy 20010-ben a tápos, vagy a cementes zsákokat kézzel töltögetnék a ygárakban???:-)
@cso zsi: "Minden kormány beszélt az árvízvédelemről, de nem sok történt. A víz levonult, oszt jól van." Azért ezt-azt csináltak már. Például Szolnok most megmenekült minden idők második legnagyobb árvize ellenére, mégpedig azért, mert a legutóbbi nagy árvíz után megmagasították a gátakat.

Persze minden nem épült meg, aminek meg kellett volna. Ennek legnagyobb oka, hogy nagyon sok pénzbe kerül. Persze egy-egy árvíz után minden politikus elmondja, hogy mit kellene csinálni, hogy ne legyen gond, az még nem kerül semmibe.
Különben is ezt az egész árvizet a Viktátor csináltatta, hogy a tótok ne tudjanak tankkal jönni Budapestre és Szolnokra a Bratyiszlava - Kosice vonal felől a Szloták Janóval az élen, aki aszondá a választások előtt: Szvatopluk szerelésben a lovamról akarok kisdógozni a Dunátokba és nagydógozni a Tiszátokba. De azért Illés monnyon le, itt az idő!
@cso zsi: "Az első Orbán-kormány idején indított Vásárhelyi-terv folytatását szorgalmazta az árvíz elleni védekezés kapcsán..-Simicskó." 1998 és 2001 között a Tiszán levonult négy nagy árvíz. az állam négy év alatt mintegy 120 milliárd forintot költött védekezésre, kárelhárításra és újjáépítésre.
Csak ennyi!
@bogancs: örülök,h hasonlóan látjuk... :)
/majd 1 meccshiányos időben be fogok nézni a blogodba./
@szemtanú:

A videóban csak bontásról beszél, tervekről amire nincs pénz. Hallgasd meg mit mond az ötödik perctől a riporteri kérdésre. NEM tudják az emlegetett árvíztározókkal sem megvédeni például zsolcát egy hasonló mennyiségű víztől.
Jobban jár az ember, ha sétál a természetben, minthogy a pártok baromnyilatkozatait olvassa.
Nem tudom, ki mennyire figyelt, de a riportban az is elhangzott, hogy a töltés azon oldalán, ami védte volna a víztől Zsolcát alacsonyabb volt a víz, mint a túloldalt, ahol nem lett volna szabad víznek lennie elvileg. Ha jó a védrendszer.

Erre mit tettek. Átvágták a gátat ott, hogy a községben legalább alacsonyabb legyen a vízszint.

Ez is mind arra utaló jel, hogy bizony a folyó lefolyója, túlfolyója el volt tömítve néhány áruházzal.
Sok nagyeszű inkább nézzetek a térképre! Talán a Szolnokot védő gátak miatt elöntheti a Tisza Szegedet?? Az ósan is és M30 is folyásirányban _felette_ van Zsolcának!
@IGe:

Nem egészen. Annak a környéknek zsolca a legmélyebben fekvő pontja. Az M30 annyit befolyásolt, hogy a víz nem tudott délnyugatról betörni a városba, hanem kvázi körbe ment és északról támadott.Ha a videón mutatott átfolyó nagyobb, akkor ennyi víz menthetetlenül átcsapott volna azon a gáton is, amit végül leeresztőnek tudtak használni. Ahogy megtette az összes gáton feljebb.
@IGe: "Ez is mind arra utaló jel, hogy bizony a folyó lefolyója, túlfolyója el volt tömítve néhány áruházzal."
Vagy a politikai érdekek által ide-oda cibált autópályával. Az M3 az életben nem jut el az ukrán határig, viszont lesz egy rakás M3x leágazás.
@Fabius: Sikerült kiragadnod a legjelentéktelenebb mondatát. Ha, a negyedik perctől nézed, ott azért azonnali és hosszantartó hatasú cselekvésről beszél.
Értem én, hogy liberálisként meghökkent egy jobboldali környezet védő, de Illés elkötelezetten az, egy időben még a Fidesznek is sok volt és háttérbe szorult.
Hogy milyen lesz szakmailag, majd meglátjuk.
Az, pedig, hogy politikailag is kihozza az ominózus esetből, amit ki lehet, hát nem lenne politikus, ha nem tenné.
@szemtanú: Van igazságod a dologban, csak épp a kormányzati időszak végén ők is csak ígérgettek. Ha akkor ők nyernek újra, akkor sem épült volna gát.
@Fabius: Itt ebben az esetben a LEGMAGASABB vízálláspontok számítanak. Az hogy a víz teteje alatt mekkora az árok, van jelentősége, de itt most minimális.

Az hogy az elvileg töltéssel védett községben magasabb volt a vízszint,(videón kb 3.00-tól) mint a védőtöltés túloldalán, ahol elvileg folynia kellett volna a víznek, azt bizonyítja egyértelműen, hogy a fő folyómeder el van torlaszolva. Ez annyira egyszerű matematika és fizika, hogy kérlek ne próbálj meg senkit sem tévútra vinni.

A víz északról folyik. 100% mennyiség. Ha elvileg nincs eltorlaszolás, akkor az összes 100% víz az adott védtöltés bal oldalán a községen kívül folyik. Szintje annyi amennyi. Most nem ott folyt, hanem mondjuk 60%-a elfolyt és északról áttört Zsolcába és ott magasabb vízszintet hozott létre, mint a védtöltés azon oldala, ahol a maradék 40% folyt. (Most itt a pontos % arányoknak nincs nagy jelentősége, az a lényeg, hogy az eredeti vízmennyiség két részre oszlott.)

A lényeg az, hogy a két részre osztott vízmennyisséget gátáttöréssel egyesítették (jra 100%) és az újra szépen elfért a mederben. BINGÓ :-) !!!
@cso zsi: Ez igaz áruházzal + autópályával.
@szemtanú:

Szerintem árvízvédelmi szempontból nem a leglényegtelenebb mondat, hogy azzal az árvíztározóval amire nincs pénz, is maximum részben tudják megvédeni mondjuk zsolcát. Innentől ötlet hiányában boncsukleazósönt-özni populizmus.

A képlet nem bonyolult: kell egy északi védvonalat építeni bontogatás helyett. Na ez az, amiről egy szó nincs sehol.
@IGe:

Ha a töltés M30 felőli oldalán ömlik a 100% víz, akkor másik irányból, de menthetetlenül önti el a "tányér alján" fekvő zsolcát. Ez maximum annyit jelent, hogy nem két irányból megosztva, hanem egyszerre dél-nyugatról kapják nyakukba az egészet. A végeredmény ugyanaz.
nem ez a kerdes, hanem hogy a tucsokhegeduk helyett megszolal e Illes ur a tiszai tarozok, a tobb ezer kilometernyi gat-beavatkozasok, a tobb ezer kilometernyi meder- es arter beavatkozasok, a tobb tucat vesztarozo illetve a belvizelvezetes problemaja kapcsan?

mert a poziciokat ugy latszik kurvara le tudjak osztani uj fidesz seggnyaloknak, e tekintetben semmi sem draga

de a tobb szaz milliardos beruhazasokkal mi lesz?

*crickets*
@Gera: Elég nyilvánvaló, hogy mire megy ki. Beült az emberük a hivatalba, és jeleztek az Auchannak, hogy lehet hozzá befáradni a megfelelően bélelt aktatáskával. Biztos meg lehet oldani, hogy ne kelljen eldózerolni...
Távol áll tőlem Illés szellemisége, de jelen esetben sajnos igaza van és jóval többet mond, mint amit - már korábban is sokszorosan megtapasztalt módon - erősen szűk látókörű bloggerünk kiragadott teljesen öncélúan.
@cso zsi: A Ha-val kezdődő mondatnak .... Nem tudhatjuk.
@Fabius: Nem akarom védeni Illést, mert nem értek a környezetvédelemhez mint szakmához, de az interjúban a riporter az idei őszi, vagy tavaszi újabb árvíz lehetőségéről kérdezi és erre mondja, hogy jelenleg tehetetlen. Nyilván idő hiányában.
Hibátlan cikk! Demagóg politika statisztikai értelemben is ritka események után felelősöket keresni.

OFF
Mostanában sokat olvasni Illésről. Egy másik Blogon olvastam, hogy az egyik környezetvédelmi felügyelőség igazgatójának egy általános iskolai igazgatót neveztek ki. Hol itt a szakmai hitelesség?

kdtktvf.zoldhatosag.hu/index.php?p=szervfel&id=2-5
http://varosatyak.hu/hun/s_!kepviselok/i_06._kerulet_terezvaros_2547/i_zay_andrea_23129/t_Zay%20Andrea%20k%C3%A9pvisel%C5%91%2006.%20ker%C3%BClet,%20Ter%C3%A9zv%C3%A1ros/index.html
ON
@gramercy: "de a tobb szaz milliardos beruhazasokkal mi lesz? "
Majd lehívják az IMF hitel erre vonatkozó tételét.
Illés Zoltán igazi tökös gyerek. 2002-ben pl. egy 70 éves bácsi a botjával megverte. :)))
@szemtanú:

Nem az időhiány a baj, és ezt ő is tudja. Azért mondta azt, amit. Egymástól független meteorológus és vízügyi szakemberek szerint 3 Balatonnyi eső esett le, ami mindent letarolt Kassa környékétől a Tisza vonaláig.

Ekkora mennyiséghez árvíztározót építeni lehetetlen. Az egyetlen épkézláb megoldás, hogy a mostani vízmagasságból kiindulva védvonalat építenek a települések köré tározók helyett, és igyekeznek a víztömeg mozgását a védvonalak között levonultatni.
Ez az Illés Zoltán az az illés zoltán, aki annak idején könnyek között hordta el Tellert mindenféle tömeggyilkos gecinek, aztán két nap múlva úgy szívta vissza, hogy az én hajam lobogott?:)
@Fabius: De, ki ragaszkodik csak a tározóhoz? Én nem találok erre bizonyítékot, lehet bennem van a hiba. A kérdés az egy éven belüli ismétlődés ki védésére vonatkozott, erre válaszolt. A gátak építéséhez pedig sok idő és még több pénz kell. A jelenlegi gazd.-i helyzetben pedig nem ígérhetett semmit. Persze ez is lehet baj.
A többit pedig majd meglátjuk. Adjunk már neki(k) egy kis időt!
@szemtanú:

Ok, adjunk. :-)

De lássuk be, a boncsukleazósönözés a világon semmire nem jó. Mert a lényeghez a világon semmi köze nincs.
@ColT:
Újabb maszatolás: az Auchan a fidesz-kormány idejében kapott építése engedélyt. Feltehetően Orbán Viktor személyes utasítására. Mellesleg akármilyen kormány volt akkoriban, a szakszerűtlenség és a korrupció az, ami. Pár szót megért volna, hogy a vízügyi hatóság első fokon az engedélykérelmet elutasította, majd csodák csodájára mégis megszületett az engedély. Ezért kell kivagdalni a csomó felelőtlen barmot (és nem az Időjárásfelelőst). Sok barom poszt közt nálam ez az utóbbi hetek legnagyobb ökörsége. Hiába:a képernyő mindent elbír .
@Fabius: Ha az újraegyesített vízmennyiség Felőzsolca mellett a töltés felső szintje alatt maradt, mert ott maradt, akkor nem igaz a feltevésed. Logikai hibát vétel. De majd csak leesik valamikor a TANTUSZ:-)

Addig is ha nem haragszol megosztom mással is a gondolatainkat:

vilagnezet.blog.hu/2010/06/19/felsozsolcai_heureka
@Várúr:

Szövegértés egyes, leülhetsz. Ne keverd keletet déllel, Auchant a Corával.
Lényeg, hogy tudod miről beszélsz.
Az hogy van, hogy Esztergomban nem akar dózerolni Illés úr? A fideszes ártér másabb, mint a szoci?
altnyil.nolblog.hu/archives/2010/06/19/Arter_parkolas_barikad/
Félig-meddig ideillő, de el kell mesélnem /mondjuk csak meghalni muszáj, de elmesélem..)))/. Előrebocsátom NEM vagyok Gárda-tag, és nem akarok uszítani. Tényeket írok le, amiről SOSEM szólnak a hivatalos hírek.

Sógorom tűzoltó és az első árvízi körben Edelénybe mentek segíteni. Ő mesélte. A kisebbségi csoport több tagja SZÁNDÉKOSAN nem mentette a saját házát, mondván ha összedől a háza, úgyis kap az n+1 gyerek mellé újat az önkormányzatoktól (államtól). Rengeteg gárdista segített ÖNKÉNT napokon át. Nem értem ilyenkor miért nem kell ejnye-bejnyézni a seggfej /ez belefér még a szólásszabadságba? )))/ politikusoknak, hogy milyen elítélendő dolgot követnek el a gárda tagjai?
A másik történet az (az egyik város -magamat kímélve szándékosan nem írok városnevet- tűzoltóságán leinformálható), hogy amíg a tűzoltók egy idős nénit mentettek a házából, a politikusok által megbecsült népcsoport a MŰKÖDŐ !!!! szivattyút lopták el, megfújták többek között a tűzoltók védőruháját is.

Szomorú.
@Szabadházi-hegy:

Alaptézis 1: Ártérben és lápos területen NEM szabad építeni. A tények, hogy az ország kb. 70 %-a valaha (lásd honfoglalás) láp volt és árterület.

Alaptézis 2: Ekkora méretű természeti katasztrófa esetén nem az emberi mulasztás az oka a tragédiának, megkockáztatom a Kékes-tetőn sincsenek ilyenkor biztonságban a házak.

Alaptézis 3: Ilyenkor a segítség a dolga a politikusnak (lásd homokzsákot lapátolni) és nem másokra mutogatni.

Alaptézis 4: A FIDESZ kapja be.
@Marques:

Homokzsák pakolás???? :-) A legnagyobb parasztvakítások egyike. Fejj tehenet kézzel!!!

Itt egyébként sem ért volna semmit sem. Nem töltést kellett építeni, hanem kivágni. Egy jó nagy plusz vízelvezető árok is megmenthette volna Felsőzsolcát.
@IGe:

1. Parasztkölök vagyok, szegény nagymamám anno megtanított tehenet fejni. Boldogabb idők voltak számomra kézzel fejni a tehenet. Akkor én fejtem, most engem fejnek.

2. Helyesbítek, NEM kellett volna kivágni, pontosabban erdőket kivágni mint ahogy a sok büdös bunkó maszek tette a telhetetlensége miatt. Az erdőket anno szándékosan azért is telepítették őseink (nagyon nem voltak hülyék), hogy az árterület veszélyét ezekkel az eszközökkel csökkentsék. Csak jött a gengszterváltás, az országot ellopták, s a maszek azt csinál amit akar állami szabályozás nélkül. Egy példát említve az őstermelők lekaszabolják az erdőt, hogy minél többet tudjanak elvetni, mert az az övé. Ez a történet 20 éve lett elrontva, nem az MSZP idején.
@IGe:

Ja, még egy. Vidéki települések előtt nézd meg nyugodtan a vízelvezető árkok állapotát. Sok helyen nincs, ha van sok esetben arra is lusta, hogy rendbe tegye. Önkormányzatilag büntetném azokat, aki előtt nincs vízelvezető árok illetve rendezetlen az állapota (kertvárosi részről beszélek!). Sok esetben az emberek a felelősek, nem feltétlen a politikusok. Csak a magántulajdon fontosabb manapság mint a közérdek.
@Marques: Gondolom mosásra is fateknőt használsz és a patakban mosol? Nos a kézi homokzsák pakolás csak arra jó, hogy a különféle álhumanitárius szervezetek, ott készült fotókkal és rá hivatkozva egy rakás adomány pénzt lenyúlhassanak. Olyan nevetséges fotók készülnek, hogy 2-3 liter homok egy zsákban.

pölö nézd meg a szientológusokat:

allati.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=93112

allati.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=93113

A gépek korszakában ez nevetséges már.

A fákban viszont igazad van.

Abban viszont nem, hogy csak az MSZMP-ben vannak volt komcsik. Az FMPSZ-ben jelenleg már sokkal több volt komcsi van vezető poziciókban.
@IGe:

Jelzem inkább mosnék fateknőben, mert az egy kiszámítható élet volt, IGAZ nagy szegénységgel. Ma még elutazol a Bahamákra nyaralni, holnap megszűnik a melóhelyed és évekig csak nélkülözöl. Te is jobban örülnél annak a korszaknak, mert volt munka. Ma a gépek elveszik a munkát az embertől. Tudom, hogy utópia és nevetségesen hangzik, de az unokád majd igazolni fogja ezt..)

Mint minden az életben ez a kialakult helyzet is egy folyamat. Emberek kiragadnak egy idősíkot és nem rendszerszinten elemzik. Régen a KÖZÉRDEK volt az elsődleges az egyéni érdekek előtt. Ma fordítva van. Senkit nem érdekel a közérdek, csak a saját érdeke az elsődleges. Ez elkezdődött az MDF áldásos kárpótlásával, azóta csak romlik a helyzet.

Egy szemléletes példát említek. Ártéren erdőket telepítettek, hogy felfogja ez esőzéseket. Évezredes tapasztalat, működött is NEM extrém esetekben. A kárpótlással megkapta egy magánszemély az adott területet, a fát gyorsan kivágta és értékesítette, helyette felszántotta a területet és bevetette. Jött az árvíz, a termény most elveszett, ugyanez a magánszemély -valóban nevetségesen- homokzsákokkal igyekezett meggátolni a víz útját. Ugyanakkor ELVÁRJA, hogy az állam építsen vízelvezető és vízgyűjtő területeket, felveszi a segélyt és az egész kezdődik elölről. NEVETSÉGES.

Egyszóval folyamatában kellene szemlélni és nem egy adott szituáció felett halotti táncot járni. A prevenciót pedig nem elsősorban az államtól kell elvárni, az esetek 90%-ban saját magunk vagyunk a felelősök a történtekért. Csak ilyenkor is egyszerűbb mást hibáztatni. Kertes házban élek, megtanultam, hogy a vízelvezetés és a vízgyűjtés a legfontosabb egy ilyen helyen.

ui.: Ki nem állom a szientológiát és a hozzá hasonló bigott vallást.
@Marques: Mint írtam már a fákban és az ártér tönkretételébe igazad van. A vizügy felszámolásában is, akik régebben a belvizek ellen a vízelvezető árkokat tartották rendben. Az állami eu támogatások elpazarlásában is. Gondolj csak a telepíts szőlőt, adunk x tít, száz milliót vissza nem térítendően, majd vágd ki a szőlőt újabb tíz-száz milliókért.

Abban viszont nem, hogy a a fateknős korszak nyugisabb lett volna. 1848-ig egyház tízed volt. Rabszolgák voltak a mostani állampolgárok. Nem költözködhettek szabadon, kötelező ingyenmunka volt az életük nagy része, a földesúr, aki a legtöbbször egyházi személy volt kényúr volt.

Utána is bármikor elvihettek bárkit egy hódító háborúba államérdekre hivatkozva, ami szintén egy rabszolgaság. A Hadkötelezettséget Ellenzők Ligájának a tagja vagyok. 5-6 éve értük el, hogy már nincs kötelező sorozás.
@IGe:

Igazad van, de a földesúri korszak felé haladunk jelentős lépésekkel. Csak egy példa. A szövetkezeti földeket kárpótlásként visszaadták magántulajdonba. A szomszédaim 350 (!!!!!) HUF-os órabérért járnak el fóliába dolgozni, néha meg is kapják a pénzüket, néha a nehézségekre hivatkozva nem. Mennyiben különbözik ez a földesúri kénytől? Semennyire.

Rendben, hogy én sem akarnék visszamenni az időben, jó a technikai evolúció. Más kérdés, hogy nagy árat fizetünk majd (?) ezért.
süti beállítások módosítása