"Itt az előreköszönő,
A soha fel nem növő,
Az örökös túlkoros,
A porosan modoros,
Zsákutcák vándora,
Süketek kántora,
A későn érő típus,
Az ordenáré stílus,
A kerítések hőse,
A medvék hegedőse,
A tátogó trubadúr,
A papagáj, kakadúúú..."
Mit tehet a legkisebb parlamenti párt, ha lokálpatriótákból álló lelkes, de amatőr csapatát úgy kerüli a profizmus látszata, mint Matolcsy Gyurkát általánosban a hibátlanul megoldott mateklecke? Nos, legalább a Képviselőjelölt leszek - alapismereti félóra tantárgyra benevezhetné az embereit, ahol szájukba rághatnák elvárható minimumként: mit nem csinál a jelölt a választás napján. Soha, semmilyen körülmények között.
A kezdő politikusok kézikönyve első oldal, első fejezet, első bekezdésben hozza: a választás napján a jelölt személyes jelenlétével nem emeli az esemény fényét a szavazókörben ( kivétel a két perc, amíg leszavaz ) , nem visz plakátot magáról, nem etet-itat, nem hullik belőle az eszme, mint Bajor Imréből a hajhagyma, hanem otthon ül a seggén. Ott lehet számot vetni a kampányban elvégzett illetve elmulasztott munkával, a voksolás napja kizárólag a választóké. Kifogásnak, kiskapunak, apellátának, és képviselőjelöltnek helye a szavazó helyiségben nincs.
Kaibinger Gábor a zuglói LMP jelöltje most saját bőrén tapasztalja, hogy a politika önkormányzati képviselői - vagyis belépő - szinten sem korálista ministránsok gyülekezése szentmise előtt, hanem maga a vérvalóság. Ahol nem érdekel senkit, ha a jelölt úr hátsó szándék nélkül vitt enni a szavazatszámláló bizottság tagjának, mikor puszta jelenlétével megsértette a kampánycsendet.A kezdők idegessége és a várakozás izgalma nem ok, a felkészületlenség nem indok a nyüzsgésre. Az 1997 évi C. törvény a kampánycsendről ezt mondja:
41.§ A kampánycsend megsértésének minősül a választópolgárok választói akaratának befolyásolása, így különösen: a választópolgárok számára a jelölt vagy a jelölő szervezet által ingyenesen juttatott szolgáltatás ( szavazásra történő szervezett szállítás, étel-ital adása) pártjelvények, zászlók, pártszimbólumok, a jelölt fényképét vagy nevét tartalmazó tárgyak osztogatása, választási plakát ( a továbbiakban: plakát) elhelyezése, a választói akarat befolyásolására alkalmas információk szolgáltatása elektronikus vagy más úton.
Tegyétek föl magatoknak a kérdést: ha a jelölt fényképét és nevét tartalmazó tárgyak osztogatása tilos, akkor a jelölt személyes jelenléte, nyilvános beszélgetése lehet alkalmas a "választói akarat befolyásolására?"Hibás érvelés az is, hogy Kaibinger a választókkal nem, csak a szavazatszámláló bizottság tagjával beszélgetett. Ugyanis, az idézett törvény 61§ (5) meghatározza, hogy a szavazatszámláló bizottság tagjánál nem lehet adatrögzítésre alkalmas eszköz, még a saját tolla sem. Ennek nyilván az a célja, hogy a szavazatszámláló ne közölhessen adatokat senkivel, mert a külső segítők felhasználhatják azt a "választói akarat befolyásolására."
Tudom, hogy a rendelkezés kijátszásának módjáról Kubatov Gábor is beszélt, hogy nagyjából félezer leleményesebbnél leleményesebb módszer létezik, de a lehet másnak talán éppen azt kéne jelentenie, hogy ti nem nem éltek ezekkel, és megpróbáltok tisztességesen játszani. Az édeskevés, ha a Kaibingert ismerők tudják, hogy nem vezette hátsó szándék, mikor a látszat ellene szól. A magyar közéleti közhelyszótár szerint nem elég tisztességesnek lenni, annak is kell látszani. Ilyen öntökönrúgások mellett ez viszonylag nehéz lesz.
Tekintsétek ezt tanulópénznek, a pártvezetés meg intő jelnek, hogy továbbképezni, segíteni a helyi erőket éppen lenne hova. Mert a kerületi lemondási hullámot elnézve szükségetek lesz a választási rutinra a következő időszakban.