A magyar állam (igen, kisbetűvel mint nemecsek ernő) menjen a picsába!
Ennyi nyomtatvány, és ezt értelmezni képtelen közalkalmazott (tanárok, egészségügyiek kíméljenek, nem rólatok szól) a világon nincs. Ahogy annyi bőr sincs, amit rólunk le lehetne még cibálni a legváltozatosabb indokokkal. Kezdem megértem azokat, akik szarnak az autó honosítási hercehurcára, és vidáman közlekednek idegen rendszámmal. Én vagyok a hülye, mert becsületes akartam lenni. Önmagára adó tudatos állampolgár, aki eleget tesz országa törvényeinek. Akkor is, ha dolgozik külföldön, van EU-s adószáma, és lehetősége egy dolgozói akciót kihasználva autót vásárolni közvetlenül a gyárból.
A következő paksaméta kell az elvámoltatáshoz:
-Egységes vámárunyilatkozat
-Árutovábbítási vámokmány
-Vásárlásról szóló számla, stb
-Külföldi forgalmi
-Személyes iratok
-Nyilatkozat, hogy nem hoztál tárgyévben másik autót az országba
-Közlekedési Felügyelet engedélye a vámkezeléshez
-Vám biztosíték (készpénz, banki garancia, biztosítás)
-Adatlap a vám megállapításhoz
-Adatlap a reg.adóhoz,
-Adatlap a környezetvédelmi termékdíjhoz
-Adatlap az áfához.
Mire mindent kitöltesz, ablakhoz fáradsz, Értetlenke egyből nem érti: hogyhogy nincs a közvetlenül a gyárból vásárolt autónak forgalmi engedélye? Mire nagyjából felfogja, hogy egy gyárkapun kilépő autó nem rendelkezik forgalomba helyezési iratokkal, jön a következő agyi zsákutca: hol van az EUR1 Szállítási bizonyítvány?
Mondom sehol, a Skoda a.s. által kiállított számla a szállítási és vásárlási igazolás. Szerinte ez kevés, de nem biztos. Én keresem meg neki ott helyben mobilneten, természetes személy, (még a természetesen dühös is mint én) 6000 Euro-ig számlanyilatkozattal hozza a kocsit, ez pedig szerepel a számlán, a szabályozás meg a honlapjukon.
Erre nézi a számlát, mint anyóka a zsinórtangát, és még mindig nem érti: számlázott érték 6000 Euro.
-Mi a baj? -kérdezem, -meghaladja ez a hatezer eurót vagy sem?
Eldönteni a számok ismeretében nem volna megerőltető, de óriási dilemma ez. Mert nem kevesebb, de nem is több az összeg. Nem egyértelmű. Ha legalább 5999, vagy 6001 volna...! De pont annyi ez a szemét!
Állásfoglalás kell, felső ember aki tud olvasni, értelmezni, üljek le. Vezér érkezik,első kérdése: -hogyan lehetséges ennyiért kocsit venni a gyárból? -Ott kell dolgozni baszd meg -morgom -egyébként meg kurvára semmi közöd hozzá. A számlát nem Hrabomil Szlopotka autónepper állította ki, hanem a Skoda gyár, nem hiszem, hogy Kiss Dezső fogja megkérdőjelezni a szigorú számadású készpénzfizetési számlájukat.
Amíg a konzílum tart, elmélázol mi minden fondorlat árán kell honosítani egy autót. Először viszed a helyi illetékességű Közlekedési Felügyelethez, ahol megállapítják: az autó megfelel a műszaki követelményeknek, és kiosztják a környezetvédelmi besorolását. Ha ezen túl vagy, mehetsz a vámhivalatalba, ahol a fenti állapotba szaladhatsz bele "problémás" esetben. Mire megugorják az akadályt, átrágják magukat az aktakupacon, megszületik a határozat, amivel fizeted az áfát, reg.adót, és a környezetvédelmi termékdíjakat. Ha befizettél mindent, akkor mehetsz az okmányirodába. Újabb kazal okmány kitöltése után először vizsgáltatják az autót, nem loptad-e valahonnan? Ezt egy új, még forgalomba nem helyezett autónál is megteszik, nyilván nem ingyen. A BM vizsgálat után elindulhat a valós fogalomba helyezés, természetesen eredetvizsgával ahogy kell, mert vizsgálgatásért eddig csak két helyen fizettél eddig. Ha mindezt túlélted akut agyvérzés nélkül, máris használhatod az autódat magyar rendszámmal, hivatalosan.
Csöndben anyázva azért felteszed magadnak a kérdést: érdemes volt becsületesnek lenni? Anyagilag kurvára nem. Ha a napi agybajra gondolsz, a millió kitöltendő papírra, a hivatalokban munkát végzők mentalitására, a mindenhol, mindenféle jogcímeken pluszban lehúzott pénzek feletti dühöngésre, akkor egészségileg sem. Ezt az egészet meg lehetne oldani egy helyen, harmadekkora apparátussal, negyedennyi idő alatt. Ha az állam mohó keze is megelégedne egy picit szerényebb megnyúzással, akkor talán nem a vegytiszta cinizmus hangján tudná kiejteni a honpolgár:
Magyarország! Én így szeretlek!