Toplákmentesítő

Varánusz

"A kifejlett komodói sárkány egyetlen ellensége az emberi telhetetlenség, ostobaság és a nyereségvágy."
Mellesleg a varánusz csúnya, gusztustalan és büdös a szája, cserébe nem sminkeli magát.

Friss topikok

  • látjátok feleim szümtükkel: 444.hu/2024/04/28/ki-kell-adnia-az-mvm-gazkereskedojenek-hogy-kik-kereshettek-az-orosz-magyar-gaza... (2024.04.28. 17:47) Vér, könnyek, letépett herék a medencében
  • Neytiri1: Someone To Love www.youtube.com/watch?v=15orOogE0pU (2024.04.24. 19:19) Zeneszoba
  • Gringo: Hihetetlen, hogy ez a rohadék még mindig ott rontja a levegőt a pulpituson. :( (2023.04.24. 23:58) Kövér Laci meg a "kommunisták"
  • hahópihehh: @pianolight: "egy hvg-s cikk kommentjei között olvastam, h fabius-t baleset érte. ha ez igaz, akko... (2020.09.22. 14:18) Menj a picsába, Soros!
  • kekex: Már a focisták is? 24.hu/sport/foci/2017/11/10/urban-florian-luxemburg-miatt-szegyellje-magat-orba... (2017.11.10. 13:45) Te leváltanád Orbánt?

2009.11.30. 11:29 Záporka

A szülő nő is felelős

Olvasom a ezt a cikket és elgondolkodom.
Érvet és ellenérvet hallottam, olvastam már épp eleget.

Jómagam nem értem azokat a nőket, akik az otthon szülést választják.
Kockáztatják a baba és maguk életét is.
Ha bármi komplikáció történik szülés közben, nem lehet azonnal érdemben bármit tenni, megfelelő műszerek, orvosi team nélkül.

Ezért gondolkodtatott le a cikk.

Miért csak a bábát vádolják, akár emberöléssel?
Azok a szülők, akik ragaszkodtak az otthon szüléshez, épp annyira bűnösök a szememben, hiszen nekik is tökéletesen tisztában kellett lenniük azzal, mekkora kockázatot vállalnak.
Miért a bába felelős egyedül?
A gyermeket váró pár megkeresi őt, otthon szeretnék világra hozni a kicsit.
Valamiért ( a gyereket rögtön a születéskor nem éri annyi negatív külső behatás, ismerős környezetbe érkezik, stb...) ragaszkodnak ehhez, holott a szülészorvosok nagy többsége nem javasolja ezt. Ők mégis ezt választják.
Akkor, ha nem minden megy simán, miért vádaskodnak?
Fele részben, ha nem nagyobban, Ők is bűnösök, hiszen az ő akaratuk volt.

A bába praxisában már több problémás esetről hallhattunk. Ennek ellenére mégis őt választották a szülők, otthon akarták világra hozni a babát. Tudatában kellett lenniük, mit vállalnak. Márpedig ha ez így volt, miért vádolják egyedül a bábát? Hol van
a szülők felelőssége a gyerekük iránt?

Jelen esetben a legszomorúbb véget ért a történet.
Hány alkalommal kell még rosszul végződnie egy otthon szülésnek, ne így akarják világra hozni gyermeküket a nők?

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://varanus.blog.hu/api/trackback/id/tr231562797

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Felemás a dolog. Egyrészt az otthonszülés nem természetellenes, a szülésnek nem kell minden esetben a kórházban zajlania. Hollandiában éltünk egy darabig, ott abszolút természetes dolog, h a nők nagy része otthon szül. Persze ott van mögötte az infrastruktúra, életmentő cuccok a bábánál, mentő villámgyorsan, ha kell. És ott is vannak halálesetek, olyanok, amit kórházban sem tudtak volna megoldani. Szóval alapvetően nem az otthonszüléssel van a baj (aki erre vállalkozik, általábn élete legszebb élményének írja le), hanem a mögötte lévő támogatás hiányával, és az itthoni orvosok ellenállásával, a rendszer hiányával. rendesen lobbiznak a dokik emiatt, pontosabb ellene, és csak részben azért, mert tényleg kockázatosabbnak tartják.
Egyébként egyetértek részben. Ezeknek a családoknak, akik ma Mo-on az otthonszülést választják, igenis tisztában kell lenniük a hátrányokkal, hogy árral szemben úsznak. És azzal is tisztában kellene lenniük (hiszen a Geréb sem titkolózik), h vannak ilyen esetek is. Persze ki gondol erre, amikor gyereket vár? Én nem tartom őket hibásnak, de a Geréb Ágit sem. Biztos vagyok benne, h megtett mindent a kisbabáért (az utólagos magyarázatok mindig sántítanak nekem). Lehetséges, h szakmai hibát vétett, de azt kórházban is véthette volna (akkor nem kapna ekkor a figyelmet és talán el is tusolnák az egészet). A baj az, h ezt öszefüggésbe hozzák az otthonszülés ártalmasságával.
A kórház sem különb. Ott is megtörténnek rémes esetek, csak az nem megy a bulvárba. Én láttam szülést, ahol a gyereket vesetálban vitték ki, az anyukát nem vigasztalta, hogy kórházban volt.
Az orvosok meg minden témában földhözragadtak, nem csak a szülés kérdésében. Ráadásul, bevezették azt az idiotizmust, hogy a 20. hétig fogadott orvost kell választanod, mert utána már nem lehet. Mégis ki mondja meg nekem?! Hogy jönnek ők ahhoz?! Én gyerekem, én életem, én döntésem. És ha úgy döntök, hogy a 21. héten választok másik orvost, mert az előző mondjuk elköltözik, akkor hadd legyen már jogom hozzá.
Á, csak felhúzom magam ezeken a hálapénzes genyókon, tisztelet a kivételnek.
Amúgymeg, azt is el tudom képzelni, hogy direkt betesznek egy ilyen szituban a családnak, hogy aztán elmondhassák később, ugye mi megmondtuk.
Aki az első gyerekemnél az orvosom volt, megölt egy kismamát, megvolt a per, tovább praktizál, csókolom, ennyi.
@Gladia Delmarre: Abban egyetértünk, nem az otthonszülés ártalmas.
De itthon aki ezt választja annak tisztában kell lennie azzal, ha baj van, a mentő minimum negyedóra míg kiér, aztán játszák a "no most melyik kórház fogad" c. össznépi társasjátékot.
Erre komplikáció esetén egyszerűen nincs idő.
Ezért gondolom azt, sokkal praktikusabb és biztonságosabb olyan kórházat választani, ahol kényelmesen, kis ágyszámú szobában(1-2 fő) szülhet valaki, megfelelő háttérrel az intézményben.
Igen, ez pénzbe kerül. Nagyjából pont annyiba, amennyibe Geréb Ágnes otthoni bábáskodása. Csak a rizikó faktor sokkal kisebb.
Az más kérdés, én nem engednék a feleségem közelébe valakit, akinek "hibáitól" 2000-től hangos a sajtó.
@Vorg a Halhatatlan Báró: egye kutya, hívhatjuk alternatív szülőszobának, kórteremnek, ahogy tetszik :-) Lényeg, ne egy hangárban, 30 másik nővel, azok férjeivel, orvosaival együtt kelljen szülni :-)
Az orvos/hálapénz/lobbi dologban nagyjából egyetértünk.
én egyetértek Záporkával. az anya döntött az othonszülés mellett. 35 évesen biztosan hallott már sok mindent pro és kontra. azt én nem tudom megítélni, hogy GÁ mennyiben hibázott. ezzel neki kell elszámolnia. de a szülőknek is el kell fogadniuk a saját felelősségüket.

egyébként tipikusan magyar történet. átveszünk valamit "nyugatról", de csak a felszínt, a mögöttes dolgokról mit sem tudunk. és bizony, ha ugyanez egy kórházban történik (van valakinek talán kétsége, hogy megtörténhet?), akkor eltussolnák, max helyben tudnának róla valamit.

GÁ pedig engem valami prófétára vagy most már vértanura emlékeztet. saját hitében mélyen meggyőződve teszi a dolgát, sokaknak nagy örömet okozva, az elkerülhetetlen veszteségeket elfogadva...
én meg azt hiszem, hogy nem tudom :-)
nekem hiányzik egy adat, illetve egy halmaz számszerűsítése.
nézzük mit bukik az otthonszülő: ha olyan eset áll elő, ami azonnali műtéti beavatkozást igényel, akkor bizony vége. akár a babának, akár a kismamának, akár mindkettőnek. gyors mentő, szakszerű,készséges kórház nem játszik, hisz nem oda (ott dolgozónak) jattol. sőt, gyarló az ember, akár még fintorogva is fogadják, hisz neki 'ez' eddig nem volt jó csak ha baj van?
a lényeg, hogy nem tudni mekkora a rizikó.
az általam ismert kórházak mindegyike egy adag genny. vagy olyasmi. sose lesz normális ellátás, azaz mi nem érjük már meg, de ez másik téma.
az otthonszülők elég nagy arányban - szerintem - információhiányosan kell, hogy döntsenek.
amúgy, tudom rosszul hangzik, de sajnos veszteség mindig van, és az legtöbbször orvosi hiba, figyelmetlenség.
@úriparaszt: Én egy dolgot nem értek. Az otthonszülők miben bíznak, ha baj van? Majd Geréb Ágnes ráolvasással csodát tesz?
Hiba mindig van, de kórházban egy rakás orvos rohan segíteni, otthon meg jó esetben a szomszédok.
Az a jó a demokráciában, hogy mindenkinek joga van -bocsesz- hülyének lenni és szabadon dönteni. De kötelessége vállalni a felelősséget a döntéseiért.
Valóban átvettünk valamit nyugatról, ami lehetne jó dolog is. De magyarosan a "technológiát", a hátteret, a biztonságos megvalósíthatóságot azt nem hoztuk az eszmével.
Geréb Ágnes más tészta. Ő az én szememben olyan, mint bármelyik elborult elméjű vallási fanatikus. Neki küldetéstudata van amit erőltetni kell, nem számít a jelenlegi körülmények között hányan halnak bele. De fordítsuk meg a dolgot: ha egy nőgyógyászról kilenc éve cikkezik mikor milyen média, hogy itt is baj volt, ott is, amott is, volna élő ember, aki önként jelentkezne: doktor úr, én csakis magával vagyok hajlandó szülni!
Vagy kerülné mindenki, mint a pestisest?
én a magam részéről cseppet sem tudom megérteni az otthonszülő anyákat, mert a rizikó, amit vállalnak vele felmérhetetlen, teljesen egyetértek úriparaszttal, ha gond van, számba kell venni, hogy a kórház nem fogad szívesen...

lehet, hogy gyáva vagyok, soha nem vállaltam volna fel otthonszülést, orvost fogadtam, szülésznőt és úgy gondolom jól tettem, első szülésem katasztrofális véget vett volna otthon, számomra a biztonság többet ért, mint az otthonos környezet, jól eső érzés volt, hogy 5 orvos mindent megtett értünk és mindketten épségben megúsztuk, nem sokon múlott...

Ostobaságnak tartom ma Magyarországon bevállalni az otthonszülést, mert nem adottak a körülmények, bár én más országban sem tenném, én az ambuláns szülésre szavaznék, tehát szülés kórházban, ha nem adódik komplikáció 6 óra múlva hazamehet az új családtaggal a család.
@Fabius: gondolom abban bíznak, hogy nem lesz baj. tudod, amiről nem beszélünk az nincs. esetleg ha mégis, azt senki sem láthatta előre... :-|
Azt igazabol le lehet szogezni, hogy nem maga az otthonszules a gond. Valoszinuleg az ezt szimpatianal jobban tamogato szervezetek elsodleges szempontnak tekintik mukodesuk soran. Ez jo. A problema, akkor all fenn, ha az egesz otthonszulest azon kivanalommal kozelitjuk meg, hogy az egesz procedura soran biztositva legyen a gyermek es szulo egeszsege. Erre csak torekedni lehet, balesetek, elore nem lathato komplikaciok a korhazban is vannak. Itt jegyzem meg, hogy en is nagyon szeretnek latni egy ide vonatkozo statisztikat. (nem amolyan elmagyarazottat, csak a szamokat:) )

A masik oldalon pedig a szulo, szulok szabad akarata all. Lehet ezert most kicsit erzeketlennek tunok, de szerintem ha valaki kockara teheti a gyermeke eletet, az maga a szulo anya lehet. Ez a kockaztatas johiszemu, nem rosszindulatu. Mert jogi szempontbol es a szo klasszikus ertelmeben veve, termeszetesen elutasitando az ilyen hozzaallas. De ugyanakkor nem szabad(na) elvenni a dontes jogat sem valakitol. Csak azert, mert mi valamilyen ertekrendszer alapjan ugy gondoljuk, hogy az mar karos kockaztatas.

Itt lep kepbe, hogy a szulonek tudnia kell milyen kockazatot vallal. Ha megis az otthonszulest valasztja, azt tiszteletben kell tartani. Megsem kiserhetik rendorok a korhazba. De a dologhoz hozzatartozik szervesen, hogy - es ezert nem tamogatom jelen(!) formajaban - meg kell tenni a leheto legtobbet, hogy biztositsak az anya es gyermek egeszseget. Jelen esetben ez minden lehet, kiveve, vagy reszben kiveve az a technikai es szakmai hatter, ami egy korhazban megvan.

Tehat ha lenne hozza egy kiepitett rendszer, ami veszhelyzetben gyorsreagalasu, es kepes segiteni a bajban, akkor elfogadhatobbnak tartom a dolgot. Szamomra egy ilyen halaleset, csak halaleset. Nem az a konzekvencia, hogy tiltsuk be, hanem pont az, hogy probaljuk opimalizalni az egesz dolgot.

Raadasul szerintem buncselekmeny sem tortent. Itt nem volt rossz akarat, csak kifejezetten joszandek. Szabad dontesek sorozata, hozott rossz eredmenyt. Elkerulheto lett volna? Igen. De ez az igen csak a barmok szamara jelenti azt, hogy akkor itt most egyertelmuen bunos valaki. Merthat mondjatok valamit a tortenelmunk, vagy a hetkoznapjaink soran, ami nem lett volna elkerulheto?

(amugy meg uj kedvencem a blog es grat erte!)
2009. Magyarország, melyik a biztonságosabb? Hitre alapozni kicsit felelőtlenség...
@Win Elen: a dicséretet zsebeltük, köszi :-)

Viszont pár téziseddel vitáznék. Szerintem senki nem teheti kockára egy gyerek életét. Legkevésbé a szülő anyja. Pláne akkor nem, ha tudatában van az otthonszülés veszélyeinek. Nem a döntés vagy az önrendelkezés jogát vitatom el tőle, hanem a felelős, szülői magatartást várom el. Ugyanis ha csak saját személye felől döntene, akkor tegye, szíve joga otthon elvérezni ha baj van.
Másrészt ez a kérdés felvet egy újabbat: milyen szülő lesz abból az anyából, aki már a születés pillanatában a saját kényelmét, érdekeit helyezi előtérbe a gyereke biztonsága helyett?
Lehetek demagóg, vagy lesarkíthatom az egészet, de akkor is ezt gondolom.
@Fabius: én azt hiszem, h a szülők pont nem a saját kényelmük miatt döntöttek az otthonszülés mellett, hanem a gyerek érdekeit nézték (általában legalábbis ezt a magyarázatot adják az otthonszülők). Azaz, h ne millió wattos lámpák fényében, rohangáló alkalmazottak közt jöjjön világra a baba, az orvos sokszor ideges, kapkodó, sürgető hozzáállása mellett, hanem egy nyugodt, meleg környezetben, ahol csönd van, nyugi, nem kiabálnak az anyára, h most nyomjon/ne nyomjon, nem rántják ki az anya kezéből az újszülöttet méricskélni, lecsutakolni, orrot szívni, apgart mérni stb. Azaz a szülés-születés megmarad egy bensőséges, természetes folyamatnak, ahogy optimális esetben lennie kellene. Ha minden kórházban meglenne a körülmény (otthonos szobák, türelmes bábák, és az orvos csak akkor lépne közbe, ha valami gubanc támad) és nem csak a külsőségekre fordítanának gondot, h meglegyen a család-/bababarát kórház cím, akkor biztosan nagyobb bizodalmuk lenne az olyan nőknek is, akik nem valami futószalag érzésre vágynak a szüléssel kapcsolatba.
@Gladia Delmarre: optimális esetben sem a kórházaknak, sem az otthonszülésnek nem így kellene működnie.
Optimális esetben nem kéne vitáznunk erről, mert okafogyott volna.
Viszont mutass nekem egy szülési lehetőséget, ami ma Magyarországon optimális.
De addig amíg nem így van, sarkítsuk le, és tegyük fel a kérdést magunknak: ha mi születnénk éppen, akkor lámpafényben hunyorogva, többé kevésbé azért biztonságban, vagy otthon félhomályban, csöndben, lényegesen nagyobb rizikóval szeretnénk a világra jönni?

Halkan jelzem, azért ma már egyre több kórházban van lehetőség otthonos szobákban szülni.
@Fabius: Jaja, most csak a sarkítás marad:)Mert nincs igazán optimális körülmény. Tudom, h vannak otthonos szobák, csak annyit akartam kifejteni, h a szüléshez ennek ellenére sem úgy állnak a kórházakban, mint egy természetes folyamathoz. Gyorsítják, sürgetik, kell a hely stb. Nagyon sok történetet olvastam ilyenekről (én nem szülhettem természetesen, ezért mindenképp kórház volt, és sikerült jó orvosokat kifognom mindháromszor), ment a beetetés, aztán a végén alkarral nyomták ki a gyereket (és nem azért, mert életveszélyben volt, csak mert lassabban folyt a szülés menete, és a dokinak már mennie kellett). Szóval van sok történet, ami miatt megértem, h némelyek az otthonszülés mellett döntenek a rizikó ellenére. A második dokimat azért küldték el a kórházából, mert renitensként képes volt a kismama kívánságát teljesíteni, akkor is, ha az állva akart szülni, vagy ülve, vagy fejen állva, képes volt kivárni a szülés termszetes menetét, és csak akkor közbe lépni, amikor szükség volt rá. és így túl sok "páciense" lett, szóval lapát.:(
@Gladia Delmarre: igen, ennek az éremnek a másik oldala az, hogy ha már ennyire működik az orvos lobbi, akkor annak igenis látszania kéne fejlesztés és hozzáállás formájában...
@Gladia Delmarre: Ahol a Húgom él, kicsit másként történik a szülés.
Amikor a Kislányát várta, este fél 8 körül beindultak a fájások. A dokinője szerint még lehet akár egy napja a szülésig, mit szeretne, bent maradni vagy hazamenni még. Ő a másodikat választotta, pár perc a kórház kocsival. Éjjel 3 előtt pár perccel Édesanyánk kérdése után, két perces fájásoknál, nem kellene már bemenni, letusolt és elindultak. 03:20-kor megszületett a Kislány. Kétágyas szobába került, telefonnal, tévével, állítható ággyal, stb... Megkérdezték, szeretne-e a gyerekkel maradni vagy inkább pihenne? Reggel jött 3 nővérke, hogy megmutassák, miként szoptasson, addig megkérték a másik anyukát, legyen kedves elhagyni a szobát, hátha Húgomat zavarná.
Az egyik nővérnél 7 szálas rózsacsokor és egy fotó volt. Üzenet a virághoz: A kórház köszöni, hogy azt a létesítményt választotta, a fotót a megszületés után azonnal csinálták, hátha a nagy örömben a szülők elfeledkeznek róla.
Este újra jöttek a nővérkék, hogy megmutassák, miként fürdesse a babát.
Mivel én Magyarországon voltam, más nem maradt, mint a virágküldő szolgálat.
Ott a kórházban minden gond nélkül lehet a szülő nőket virággal köszönteni, még vázákat is adnak hozzá.
Mindezt az alap tébéjére.

Amikor megkérdeztem a sógoromat, mennyibe került a szülés, gőze nem volt arról, miről beszélek. Ott ugyanis egy fillért nem fogadnak el az orvosok, nincs "kötelező" hálapénz.

Érdeklődni személyesen a Húgomtól akartam ,ezért elhatároztam a nemzetközi tudakozónál megérdeklődöm a kórház számát és meglepetésként felhívom. Elsőre nem jó számot adtak meg. A kórházban, amelyiket hívtam, rendkívül készségesek voltak, az összes beteget átnézték, de nem találták Húgit.
Tuti ebben a kórházban fekszik? Mondom a nevet, amit tudomásom szerint hívtam, közlik, ez nem az, de ha egy kicsit várok, azonnal kiderítik nekem a másik számát. 2 percen belül meg is kaptam és akkor már tudtam beszélni a Húgommal.

Azért ott egy kicsit más, nem?! :-)
@Fabius: igazan nincs mit! Ez van :)

Amivel vitaznal, azzal pedig nincs mit, mert en is igy latom. Gondoltam, hogy felreertheto lesz amit irok, az en hibambol.

Ugy ertettem a kockaztatast, hogy ha azt mondjuk egy adott csoporton belul kiosztom azt a feladatot, hogy Klarikanak kockara kell tenni az eletet, akkor ezt ne Kalman es Ildiko, vagy a csoport valasztott vezetoi dontsek el. Hanem Klarika anyukaja. :)

Sajnos az eletet kockaztatni kifejezes eleg egyertelmu, nehez tole a pejorativ tartalmat elvonatkoztatni. De en igy probaltam. Ha nem tudok donteni a sorsomrol, akkor azoktol varom el, akik ismernek, es gondoskodnak rolam. Ez egy magzatnal, nem nagyon lehet mas, mint az anyja.

Erre gondoltam, kiegeszitve azokkal a kikotesekkel, amiket Te modnasz. Szoval ez csak egy a torvenytol, jogtol, es egyeb mesterseges szabalyoktol mentes viszonyulasbol kiindulva szuletett.
@vagyok, aki vagyok...: "GÁ pedig engem valami prófétára vagy most már vértanura emlékeztet. saját hitében mélyen meggyőződve teszi a dolgát, sokaknak nagy örömet okozva, az elkerülhetetlen veszteségeket elfogadva..."

Aha, vértanú, aki kitekeri egy gyerek nyakát. Gratulálok.

Magyarországon nem is érdemes egyelőre otthonszüléssel kísérletezni, egyszerűen nincs meg hozzá a kellő infrastruktúra, a szabályozásról nem is beszélve.
@Záporka: más, ezt én is láttam tőlünk nyugatabbra. korrekt ellátás, hálapénz nuku. De ez a keleti blokk betegsége, a meg nem fizetett eü dolgozók teszik a dolgukat, és egy darabig megy is, mert lelkesek stb, de egy idő után kiderül, h lelkesedésből nem lehet megélni. Ez egy ilyen egymást generáló folyamat, hosszú lenne leírni, mindenki tudja, miről van szó. Á, beteg az egész itt nálunk:(
@Fabius: Azért érdemes tudni, hogy Ms. Gerébnek még mindig elfogadhatóbb a halálozási statisztikája, mint bármelyik kórháznak. Egész egyszerűen van egy bizonyos százaléka a szüléseknek, ami nem sikerül. Ezt is lehet előre tudni, de természetesen nem a tomboló anyának lehet a legjobban elmagyarázni. Ami meg az általad fölsorolt érveket illeti - ami szerinted a nőket arra indítja, hogy otthon szüljenek - kb. annyira hiteles, mint azt állítani, hogy ha egy nő kocsit vesz, csak az érdekli, hogy piros legyen. Ennél sokkal húsbavágóbb okai vannak a kórházi szüléstől való irtózásnak, de ha azokat sorolnád, persze nem volna elég "ütős" a kis fölháborodásod.
Bocsánat, kocsit nem "egy" nő vesz, hanem "a" nő. Akit csak a színe érdekel. Személy szerint megkülönböztethető nő ebben a szubkultúrában nincsen.
@intizar: esetleg told ide nekünk azt a Geréb féle halálozási statisztikát. Már ha van ilyen. Csak, hogy a te kis felháborodásod elég ütős legyen.
süti beállítások módosítása