Toplákmentesítő

Varánusz

"A kifejlett komodói sárkány egyetlen ellensége az emberi telhetetlenség, ostobaság és a nyereségvágy."
Mellesleg a varánusz csúnya, gusztustalan és büdös a szája, cserébe nem sminkeli magát.

Friss topikok

  • látjátok feleim szümtükkel: telex.hu/gazdasag/2021/10/22/mako-continental-elbocsatas-megallapodas Nem vehetné meg a kormány a... (2021.10.22. 09:28) Vér, könnyek, letépett herék a medencében
  • hahópihehh: @pianolight: "egy hvg-s cikk kommentjei között olvastam, h fabius-t baleset érte. ha ez igaz, akko... (2020.09.22. 14:18) Menj a picsába, Soros!
  • gazoló: válogassatok)) www.udiscovermusic.com/stories/best-jazz-trumpeters/?utm_source=ka&utm_medium=... (2018.01.28. 05:23) Zeneszoba
  • kekex: Már a focisták is? 24.hu/sport/foci/2017/11/10/urban-florian-luxemburg-miatt-szegyellje-magat-orba... (2017.11.10. 13:45) Te leváltanád Orbánt?
  • látjátok feleim szümtükkel: @nagy_henrietta: Keresni lehet, de külön féle okokból nem biztos, hogy a keresőt talál, mert ne... (2017.09.05. 08:49) Pártfinanszírozás, magyar átok

2010.08.03. 08:00 Fabius

Taxi dress

Címkék: budapest taxi narancs kötelező design

Új ruhát kapnak a fővárosi taxik, ha elfogadják az egységes arculatot szorgalmazó javaslatot.
Ideje felzárkózni New Yorkhoz ami elképzelhetetlen yellow cab nélkül, vagy Londonhoz, ahol ugye az esetlen Austin Fx-ek tartoznak hozzá a városképhez. Kell nekünk is egy ilyen egységes arculatú, városképet formázó valami, mert lemaradtunk.
Hosszan töprenghetett az arculatbizottság, vajon milyen legyen az új, minden személyfuvarozóra érvényes színvilág? Aztán gondolom valami külföldi lapból kezükbe kerülhetett egy kép a Mumbai kollégákról, és úgy érezték haladéktalanul le kéne másolni.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Magyarország fővárosának taxiszíne legyen picit magyarosch, ne ilyen randa sárgára legyen a tető mintázva, hanem narancsra, mert az olyan egyedi. Nem számít, hogy ezzel úgy néz majd ki minden taxi, mintha a narancsligetben hasmarsot kapott városi galambok fosták volna a tetejét telibe, legalább feltűnő lesz vele az egyébként elegánsnak hitt fekete limuzin.

De miért állnánk meg itt a taxik pimpelésével? Miért nézzen ki úgy egy taxi droszt, mintha Budapesti Temetkezési Intézet flottája vonult volna ki egy tömegkatasztrófa áldozataiért? Vigyünk legalább a meghatározott színvilágba egy kis ötletet, ami mégis feldobja a hangulatot. Legyen valami vidám logója a taxisoknak egységesen. Valami, ami hűen tükrözi a magyarok optimista hangulatát, amiről a reptéren első pillantásra az ugrik be a hazánkba látogató turistának, hogy mi itt egy vidám és mosolygós nemzet vagyunk. Legyen új formájú lámpa minden taxin, szakítsunk az évtizedek alatt dögunalmassá vált formával! Legyen kerek, legyen szabályozható a fényereje, hogy amikor a felkelő nap első sugara felbukkan a Gellért-hegy mögül úgy látsszon, mintha száz és száz kis napkorong szaladgálna a városban.

 

 

 

 

 

 

Javaslom továbbá, hogy a rendszámtáblák alapszínét is változtassák sárgáról narancsra, legyen kötelező a narancs derengés a műszerfal és beltérvilágításokban, álló helyzetben pedig kelljen üzemeltetni a vészvillogót. Járuljanak ezzel is hozzá a főváros fényéhez.

Olvasóinkat megkérem, kommentben írják össze haladéktalanul, mit színeznének még narancssárgára a lakóhelyükön?

 

63 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://varanus.blog.hu/api/trackback/id/tr1002194782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Engem inkább ez a "Városarculati Tanácsnoki Iroda" fogott meg. Ki lehet "Városarculati Tanácsnok". Milyen végzettség kell hozzá? Mit tartalmaz a munkaköri leírása? Mennyi a fizuja? Gondolom, sok utazással jár a dolog, elvégre ismerni kell a világ fővárosainak arculatát, hogy legyen mit lekoppintani.
Egyébként, ha már itt tartunk, szerintem az egységes arculat érdekében be kéne vezetni az egységes öltözködést is: na nem olyan kékesszürkét, mint az ötletadó országban, hanem vidám narancssárgát. Hogy mégis legyen valami változatosság a dologban, elég lenne, ha mondjuk egy fölső ruhadarab lenne narancssárga. Továbbá lehetne viselni - kezdetben a turistaszezonban, de később esetleg egész évben - kötelezően szmájlis álarcot, hogy a külföldi turista csakis vidám, mosolygó arcokat lásson maga körül. A hajléktalanokat pedig vidám narancsárga hirdetőoszlopnak lehetne beöltöztetni.
A narancssárga az egyik kedvenc színem - volt.
Szerintem elmehetnék városarculati tanácsnoknak, mert még rengeteg ötletem van. :-)
Gyönyörűek lesznek a pesti taxik is. Itt a Helló különítmény már régen valami hasonló, csak ezeknek fekete alapon sárga az oldala.

Javaslom a Volán buszainak újrafestését. Azok már úgyis sárgák, nem volna nagy változás.

@kisa: Városarculati tanácsnok szerintem bárki lehet, aki elég tanácsot tudott adni a Hagyó féle brancsnak megfelelő díjazásért.
Ja, egyébként az egységes arculattal nincs bajom. Lehet csinálni ezt úgy is, hogy ne temetői menetre emlékeztessen. Nálunk a másik társaság egységesen fehér-kék, ami szerintem szerencsésebb a fekete-sárgánál.

www.nonstoptaxi.hu/
@néma bárány: Azokat már elküldték: nem jó tanácsokat adtak, ha egyszer lebukott. :-)
Most új pályák nyílnak. :-)
@néma bárány: Nekem Bp-en rémlik valami kék fehér kockás taxi, tán még az átkosból. Amúgy az egységes arculattal nekem se lenne bajom. De miért érzem úgy, hogy valami havernek van egy/néhány fényezőműhelye?
@kisa: Vagy sárga kockás volt?
@kisa:

Elküldték? Na nem mindet :-) A tervet jegyző Bojár Iván András még abból a klikkből való, ahonnan Mesterházy Ernő.

www.demszky.hu/dokumentumok/bojar.html

Az a kockás izé a Főtaxi volt :-) Nem csak pesten, itt nálunk vidéken is ilyen zsigulikkal jártak.

A mai taxikat nem fényezik, hanem fóliázzák. Olcsó, nem végleges színezés, bármikor újra húzható, javítható. Egy teljes kocsi fóliázása kb 60-90 ezerből kijön.
@néma bárány: Tééényleg, a Főtaxi!!!
Hamarosan el lesz küldve, szerintem, csak megvárják az önkorit.
no, lám, mindig tanul az ember. :-)
Akkor fóliázóműhelye. :-) Nem vagyok az autós populáció része, a fényezőt is gugliztam. :-)
@kisa: Én sem attól félek, hogy nem küldik el, hanem, hogy kit raknak a helyére. A sok üres zseb, a még több új "tanácsadó" világa jön ott is.

Bár igaz ami igaz, Hagyóéknál többet lopni nem nagyon lehet.
Tehát HA ELFOGADJÁK, igaz így nem annyira blikkes, mint a címlapon a tényközlés...
Esetleg tiszta rózsaszín taxik lehetnének, mint asszem Key West-en, ezzel is hangsúlyozva a "szebb jövőt" fílinget. :P
Barcelonában is fekete-sárga a taxik színe. Ott az ajtók sárgák.
A narancs-fekete kombinácoó a Harley-Davidson szokásos színpárosítása, fekete jármű narancs fülketetővel és motorháztetővel tipikus HD promóciós jármű.
A rendőrautók matricázását pl. ki tervezte meg? Mert sztem k*rva jól néznek ki.
@dzsi1.0:

Nem tudom ki tervezte a rendőrautók dizájnját, de kérhetnének tanácsot tőle. Azok tényleg jól néznek ki az eddig megszokotthoz képeset.
Nekem ugyan majdnem tökmindegy, milyen lesz az az egyentaxi-szín. Lényeg, hogy a kocsik tulajával fizettessék ki. Akkor talán eltűnne az a sok p@raszt, szó szerint mezítlábas hiéna, valamint a mindenféle szövetkezetbe tömörült rém büdös vagy/és kolbászszagú tahó, akinek egyéb dolga sincs, mint lehúzni azt, aki néha rákényszerül, hogy taxizzon. Nagy tisztelet a kivételnek!
szarul néz ki itt minden
Fekete-fehér kockás csíkot az oldalára, mint régen. Másnak itt nincs hagyománya. Esetleg bevezethetnék a JC-s rendszámokat. Ha a mentőknél és a rendőrségnél be lehetett (ja, ott már megint civil rendszám van), meg a háttere lehet sárga, akkor a JC-t is be lehetne vezetni.
@dzsi1.0: A rendőrkocsik dizájnja röhejes. Nem karácsonyfának kéne kinéznie, hanem rendőrautónak. Szép, kék színben, oldalán fehér csíkkal, benne kék színnel, hogy RENDŐRSÉG. Piros és sárga csíkoknak semmi keresnivalója rajta. Esetleg fényvisszaverő csíkoknak. Ja és az amerikai "szolgálunk és védünk" szlogent is le kéne már cserélni. Valami olyanra, ami igaz, vagy legalábbis néhány éven belül vállalható, hogy tényleg jellemző lesz a rendőrségre. Mert a mostani amellett, hogy koppintás, nettó hazugság. Ezek se nem szolgálnak, se nem védenek.
@Mikrobi:

Az a kék színű rendőrautó elég rég volt:

w799.dobd.hu/image/magyar-rendorautok-1s5FfoNA6bm

Annyira azért talán mégse menjünk vissza az időben.
javaslom,
1. hogy a rendőr autók is legyenek egységesek, de csak önmagukkal hanem a taxikkal is. csak az oldalán lenne kis különbség: "taxi" illetve "sün" felirat.
2. A városarculati bizottságnak van bőr az arculatán? egy ilyen horderejű kérdésbe a Városnyelvészeti és Földrajzi Névennevezőségi Bizottságot is be kellett volna vonni.
külföldi szót hagynak fenn a taxikon? javaslom a "Nemzeti Közösségi Személy Szállítási Gépjármű" feliratot, rövidítve: NK-SS-GK.
3. Nem értem egyébként mér iylen földhöz ragadt bojáriván, Nincs ötlete? egyáltalán mér autóban gondolkozik? hagyományos magyar verziókat kellene elő venni. ÖKRÖS SZEKÉR? LÓVASÚT?
4. probléma másik oldala hogy ha feketék a kombi passát taxik összetéveszthetők a halottaskocsikkal. bár lenne előnye mert taxival mehet a hulla temetésre. de én mégis inkább a különbség fenntartását javaslom. pl lehetne diszkrétpink. vagy kanárisárgára.
Fabius 2010.08.03. 17:07:40

Ez a PINK tökéletes, de mivel a taxik feketék lesznek, így ez lesz a temetkezési autók szine.

egy kicsit fel lehetne dobni, olyan lehangolok a temetések.

ja és ha fiu hal meg lehet világoskék opció.
egyébként azt nem értem hogy eddig mi a faszt csinált? a kátyúk arculatát rajzolgatta az aszfaltra.
Ez a narancs-fekete kombó elég ocsmány lesz!
@kodó tamás:

Fiú opciónak tudnám ajánlani a strandkorlátkéket. Az valóban hozzátartozott minden város arculatához egyszer rég:

www.lokpavillon.de/shop/bildergross/87-30201.jpg

Hogy Bojár és a városarculat készítők mit csináltak, azt nem tudom. Nagyobb baj, hogy nem is találom. Lehet autós kifestőket színeztek zsírkrétával.
"1999: Ezüst szög-díj"
aki nem festi át, annak az ezüst szöggel személyesen szúrja ki a kerekét.
@Division:

Nekem valamiért a Lada korszakból már a másik mintázat ugrik be:

retronom.hu/index.php?q=node/12729

Emlékszik valaki mikor volt a váltás?
@Fabius: nagyon jo. ez nagyon tetszik. szerintem a tipust is meg kellene kötni.
tartok tőle hogy iván bojár miatt (a (magyar) narancs szerkesztője volt) maradnunk kell a narancsnál.
azért szerintem egy-két komcsi csak maradt, azok miatt minden századik taxi lehetne VÖRÖS tetejű, piros csillaggal. nemszabad a sokszínűségeket elvetni. legalábbis eddig a liberális bojár is ezt mondta... szerintem ez a nemzetire váltás előszele...
@Fabius:
ez a lada felső fényhíd is nagyon jol nézett ki. szerintem ezt is visszakellene hozni
csak a légelelnállás miatt fordítva szerelni és nem hangszórónak, hanem elrettentés lehetne (úgynézne ki mint a szuper hajtómű)
RETRO SÜN-t!
Nekm erröl a Passatrol a kereszeletu Est Taxi ugrott be, ami addig kellet, amig a Wallis skacok le tudtak hivni az összes lehetseges tamogatas hozza, aztan a kocsikat eladva gyorsan meg is szunt. Az igazgatojat Antal Attilanak hivtak, ö lett a BKV vezer kesöbb.
Taxinak feher es szurke auto valo, nem latszik rajta a kosz, belulre, mint a nemeteknel kizarolag mubör huzat( a Mercinel van taxifelszereltseg), arrol a hanyas gözborotvaval lemoshato, egyenruhanak meg sötetkek szerko acelbetetes cipövel, az idönkent jol jön, ha nem akar fizetni az ugyfel. A legtöbb utas a diszno szintjet sem eri el, altalaban 15-30 percet tölt el az autokban es gyakorlatilag teljesen mindegy neki miben van a soför, csak ne legyen budös es talaljon oda.
Mindenkitöl elnezest kerek , aki nem ebbe a kategoriaba tartozonak erzi magat.
miert nem lehet muveszetiseket rakuldeni az ilyen projektekre? gondolom 10millios tender itt is befigyel(t).. ott a MOME pl tele tehetseges diakokkal erre egy ilyen szart osszedobnak. nevetseges
@Fabius: engem aztán igazán nem lehet azzal vádolni, hogy vissza akarom hozni a pártállamot, meg a pártállami rendőrséget (az itt van anélkül is), viszont egy egyszerű, jól felismerhető és hagyományos dizájnt igenis támogatok. Vagy láttál azon a Volgán vörös csillagot?
Ez viszont tök jó: stipistop.com/wp-content/uploads/2008/08/rendorseg1.jpg
Persze, mielőtt belekötsz, ma már lehetne metálfényezést és matricát használni, nem a sablonon fújást sírom vissza
@Mikrobi:

Szerintem benéztél valamit, nem kötöttem bele semmibe. Csak arról a színvilágról nekem a Volgák és a régi Moszkvics rendőrautók ugrottak be. Ladába már inkább a fehér alapon kék minta van meg, olyan, amit feljebb linkeltem.

@kodó tamás: ha belekeverjük a politikát is, akkor legyen szimpatizáns felület a kocsikon, mondjuk a motorháztető: fekete alapon fehér nagymagyarország szimbólum = jobb(ik)taxi, fekete alapon szegfűvel keresztülszúrt Tibi csoki = Maszop taxi, fekete alapon 50x70-es nenyi = Fidesz taxi, fekete alapon zöld szmájli = LMP taxi.
@Fabius: vagy kézenfekvően alul zöld ablak vonalban fehér felül piros tető.
CSAK NEMZETI AUTÓ
de ragaszkodom a taxi mint idegenszó likvidálásához, akkor az X betűt sem kellene fenntartanunk.
az iskolai oktatás egyszerűsödhetne.
sőt a luxus taxi kat kellene teljesen kiirtani.
A felső képen tetszik az az indiai taxi:) SZóval én arra szavazok, de a kocsikat is hozzák át:)

Nem volna egyébként rossz, ha azonos típusú (!) és színű taxik rónák a várost, persze vannak égetőbb sürgősségű javítanivalók is...

Úgy hallottam, leánykoromban még így volt valami zsigulikkal. Ma már minden taxis a saját kocsiját futtatja, szerintem lehetetlen bevezetni, nincs az a pénz. Szóval az ötlet jó, csak szar.
@Karnamantra: csak akkor nem láccik melyika csaló... szerintem bojár ugyanugy mint demszki taxizik és sunyizni akar a sok becsületes között
ja és a NAGY NEMZETI JAVASLAT:
ne csak a buszsávot használhassák a taxik, hanem a metro alagutat is.
pár évig ok. utána meg a vészvillogós útközepi-utas-kirakásról leszoknak majd hamar...
A taxikra visszatérve, ha már egyáltalán muszáj egységes színűnek lenniük, a narancs abszolút tévút, mert mindenki azt mondaná, hogy még a taxik is a kormánypárt színére vannak fújva.
@Karnamantra:

Az egységes arculat simán kivitelezhető. összegben sem vág haza egy taxist sem, ha át kell fóliáztatni a kocsiját.

Az egységes típus teljesen más kérdés addig, amíg egyéni vállalkozók ülnek az autókban többnyire. Addig ők döntik el, milyen autóval taxiznak. Bár erre is van szabályozás (kor, típus) de az elég sokféle.
@Mikrobi:

Csak nem arra célzol, hogy a mostani városarculat bizottság Bojárral az élen lafatyolt egyet helyes irányba?

Elő nem fordulhat. Itt? Soha. :-))
Szerintem egységes taxinak ez is ideális:
sargataxi.hu/taxi.html
Én minden taxira rászitáztatnám a Nemzeti Együttműködési Nyilatkozatot és Schmitt papa gyerekkori fotóját.
@városjáró: A linket nagyon köszi, mert reggel óta az a kérdés kínoz, hogy "Ki lehet "Városarculati Tanácsnok". Milyen végzettség kell hozzá? Mit tartalmaz a munkaköri leírása? Mennyi a fizuja?"
Ezek szerint ez a jó kis állás is ugrott számomra... :-(
A háború előtt volt a szürke taxi, a Főtaxi elődje t'án, meg a kék ( előtte piros ) taxi. Talán az utóbbi volt az olcsóbb, és választani tudtak az utasok.

Lehetne itt is rangsorolni őket, egyszerű taxik azoknak, akik csak el akarnak jutni A-ból B-be.
Aki "kényelemben, az meg a másikban. Vagy 3 kategóriára osztani, és ennek megfelelően egyenszínezni.
Hadd kérdezzen a buta nő:
Ugye nem?
Fenyegetésből még annyit hozzátennék, ha ilyen vigyorgó narancsokkal ijesztegetik majd a gyerekeket (és felnőtteket), akkor mi biztosan nem megyünk többet a csodálatos fővárosba!!! HÚÚÚÚÚÚ!!!!
Eppen a pekingi taxikrol irtam egy bejegyzest a blogomon, jo kis osszehasonlitasi alap a magyar banakoztarsasagi bunozok es hienak paradicsoma es egy jol szervezett felelosseggel mukodtetett orszag (Kina) parhuzama a taxik tukreben.
Ha felkerülne a "kockás" sáv a taxikra, akkor már az egységesítene a jármű színétől függetlenül. A társaságok pedig még mindig szabadon válaszhatnának színt (de cégen belül egységesen).
@Chaoyang:

Érdekes írás, áthoztam a linkjét engedelmeddel:

xiongyali.blog.hu/2010/08/03/taxi_peking
@Fabius: Megtisztelsz.. ennek oromere kijavitottam par elirasomat. A 2 yuan/km nem 250-300Ft/km hanem 45-60 Ft. lol
@Chaoyang:

A taxitársaságot egy központ(állam, egyéb nagyvállalkozó) üzemelteti, vagy sok kisvállalkozó egységbe tömörülve, mint itthon?
szerintem a városfejlesztési tanácsnokoknak kötelező legyen egyenruhában járni kelni. és akkor bárki bármikor tud gyors segítséget kérni arculati kérdésekben...
@Fabius: Biztos, hogy nem sok kisvallalkozo. De abban nem vagyok biztos, hogy full allami tulajdon. A szamlak egysegesek es a dijjak egysegesek az egesz varosban. Nincs egy taxi sem aminek mas lenne a dijszabasa, viszont van par szaz korabbrol megmaradt mas szinu (piros vagy fekete) taxi, azok is az ismert arfolyamon utaztatnak. Sokat elarul, hogy a letezo 67000 taxira 130 000 sofor jut akik valtjak egymast. Szoval valoszinu, hogy a tobbseg nem tulajdonosa a kocsiknak.
Nem értem miért kellene megállni az egységesítéssel a taxiknál! Legyen _minden_magyarországon_vásárolt_személygépkocsi:egységes színű. De ne csak a szín legyen egységes, hanem a tipus és a teljesítmény is. Aztán menjünk is mindjért tovább: legyen egységes a fizikai és a szellemi munkát végzők besorolása, egységes fizetésekkel. Lakjon mindenki panelban, és legyen mindenkinek pici hétvégi telke Surányban (kismaroson, mindegy, a lényeg, hogy a paneltól legalább egy órányi utazásra, és ott tartózkodáskor az egyetlen élmény a "munka a szabad levegőn" legyen)
..erősen gondolkodom melyik korszakra is emlékeztet ez az egységesdi...
..ja, és minden gépkocsitulajdonos egységesen saját maga fizesse meg az egységesítés költségét, új autót pedig ne is lehessen rendelni másfélét csak egységeset.

Na akkor itt álljunk meg egy pillanatra.
Ugye szabad önrendelkezésű vállalkozókról beszélünk, csekély előnnyel és iszonyat sok hátránnyal. Akik önmaguk foglalkoztatásából teremtik elő a járulékfizetési kötelezettségükhöz szükséges pénzt. Ja, bocsánat, megvan az előbbi analógiára akkor ugye ők is "büdös maszekok". Aha.
Na, de a büdös maszekoknak sem volt kötelező még az átkosban sem egységes autóval közlekedni, vagy egyforma műhelyt fenntartani.

A külföldi példák pedig sántítanak: Ha jól
tudom a londoni taxik pl a várso tulajdonában állnak. Az alkalmazottnak meg tökmindegy milyen autón ül. De más f@szával a csalánt verni....?
@Chaoyang:

A nagyobb hazai társaságoknál is előfordul, hogy a kocsik a cég tulajdona, és váltóműszakban nyomják vele a sofőrök. A szolgáltatás amit leírsz ár/érték arányban elég jó, én csak arra lennék kíváncsi, hogy vajon mennyit kereshetnek a sofőrök?

Magyarul hol helyezkednek el a társadalmi rangsorban? A legalja alatt, mint pl amerikában, vagy a középosztályban, mint itthon?
@Fabius: a legalja az epitomunkasok, banyaszok, pincerek (a kepzetlen pincerek - millionyi etterem van) a taxisok egy fokkal feljebb, de biztos, hogy kevesebbet keresnek mint a tanarok - ami nalunk a kozeposztaly (vagy nem?)

Legkozelebb megkerdezem oket es updatelem a bejegyzesem :)

Vannak a taxisoknal lejjebb levo fuvarozok is, a beng-beng (ami tuk tuk thaifoldon) fuvarosok. 5 yuanert elvisznek jo messzire. Na azok csoronak neznek ki.
@néma bárány:
A Volán buszai egy idő óta már nem sárgák. Főleg azért, mert 5 évre bérelik és utána vissza kell adni.........
Meg pénz sem nem van átfesteni az új érkezőket.
@Fabius: megkerdeztem egy taxist a fizetesevel kapcsolatban, azt mondta kb. 3000 yuant keres egy honapban. Ami 3x penz egy epitomunkasenak, avagy a minimalbernek. Korulbelul ennyit keres egy fiatal diplomas is vagy egy allami orvos. Magyaran nem rossz a fizetesuk a tobbiekhez viszonyitva. Eros kozeposztalybeli.
@Chaoyang:

Köszi a kérdést :-) Magyarul akkor egy kínai alkalmazott taxis nagyjából ugyanazt a helyet foglalja el a társadalmi ranglétrán, mint az itthoni, többnyire vállalkozók.
süti beállítások módosítása