Don Sziszifuszban buzog az útépítési láz már egy ideje. 2014 egyik kampányfogása volt, hogy az aktuális pártembernél elintézhette a kedveslakosság, hogy zsigamarcellezzék le a kívánt útszakaszt. Viktor nem állt meg itt, ebben a ciklusban gyorsutakat ígért mindenfelé. A sajtó cikkezni kezdett balesetveszély növekedésről, 21 éves, elavultsága ellenére ma is érvényes miniszteri rendeletről, mindenféle önmagát magyarázó, biztonságos utakról. Én meg, miután heti-havi szinten járok ilyen utakon azért csak nem állom meg a dolgot szó nélkül.
Lengyelországban sok ilyen "gyorsút" létezik. Általában 2x2 sávosak, középen valamilyen autópálya-light sávelválasztóval, kb így:
Ilyen van - egyebek mellett - Katowice és Lódz, Varsó és Elblag között, vagyis nem pár kilométeres szakaszokról beszélünk, hanem valódi autópályák hiányában országos úthálózatról és kilométerek százairól. ( a lengyeleket csak most érte el az autópálya építési láz, de ez most mindegy) Nincsenek kétszintű kereszteződések, alul vagy felüljárók, van sebességkorlátozás (70) a kereszteződések előtt és lámpa, aminél meg kell állni.
Elkerülő utak helyett városi szakaszok, azok minden nyűgjével együtt.
Legszebbek a hibridek, mint pl Radom és Varsó között, ahol a városból be-kivezető szakaszok szintbeli kereszteződésekkel teli gyorsutak, a középső szakasz meg autópálya.
Szeretek ezeken közlekedni?
Legkevésbé sem. Ha valahol, ezeken az utakon tényleg oda kell figyelni mit csinál az ember, hol mennyivel közlekedik, mikor milyen megtévesztő helyek jönnek telepített fix traffipaxokkal és váratlan forgalmi helyzetekkel. Aki itt rendszeresen autózik az tudja, hogy Lengyelország elég rossz helyen kullog a millió főre jutó halálos közlekedési balesetek számát összevető uniós elemzésekben. Tényleg megőrült Orbán, hogy ilyen utakat akar nálunk is?
Igen és mégsem.
Az tény, hogy ezeken az utakon sokkal nagyobb a baleset veszélye, mint egy autópályán. De az is tény, hogy ha ez nincs, akkor a lengyel példánál maradva a határtól - Barwinek - Radomig tartó 275 kilométeren csak ez van:
Vagyis még 2x2 sáv elválasztóval sem várja a Szlovákia felől Varsóba tartó személy és teherforgalmat. Ilyen szakaszok pedig nálunk is vannak. Ahol akár egy gyorsút is lehet jobb, gyorsabb és kevésbé balesetveszélyes a mostani állapotoknál. Ebben pedig kivételesen lehet igaza Orbánnak még akkor is, ha nettó politikai haszonszerzés és az adott összegből ócsítás vezeti az útépítő ötleteit.
Az utolsó 100 komment: