Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.
       Toplákmentesítő

Varánusz

"A kifejlett komodói sárkány egyetlen ellensége az emberi telhetetlenség, ostobaság és a nyereségvágy."
Mellesleg a varánusz csúnya, gusztustalan és büdös a szája, cserébe nem sminkeli magát.

1/10

Hazugság nélkül

Úgy gondolod nincs olyan vállalható párt és politikus, ami/aki megfelel az értékrendednek, akit/amit támogathatnál, hogy a jövőképed ne csak ábránd legyen? Akkor te politikai árva vagy, itt a helyed.

Friss topikok

  • vigyüktúlzásbaadolgokat: @Mariann19: Ha szerinted baromságot írok, át lehet ugorni. De ha védeni akarod a szexista érvelést... (2014.12.22. 01:34) Luxusfidesztől a fideszeseknek is kuss!
  • Sir Bates dö Hól: @Rodeo36: köszönöm... természetesen, de ne inzultáljuk egymást teljesen feleslegesen... csesztettü... (2014.12.22. 00:46) Simicska nyerte a Testvérháborút?
  • guma: Karácsony Gergely: nem fogok elrogánosodni (részlet) - Képviselő-testületi többség nélkül? - Neke... (2014.12.21. 07:25) Karácsony Mikulás céget osztott
  • egy igazi Ténytár: @ Azert az mar szegyen ha uber-putyinbarat Lukasenko is bátrabb mint Orbán ;-))) www.napi.hu/nemz... (2014.12.21. 05:14) Viktor, az orál jobbágy
  • látjátok feleim szümtükkel: l2014.12.19. 10:56:03 32324. Szép. 30-án 16:10-kor 3 37145. Szebb. (2014.12.20. 16:11) Goodfriend: Orbán legyen végre férfi!

Blogajánló

2011.09.30. 05:31 Fabius

Lehet más a költségvetés?

Címkék: gazdaság költségvetés lmp választható alternatíva

Az LMP megítélése elég vegyes a választói társadalomban. Még a szimpatizánsaik és támogatóik között is divat úgy tekinteni rájuk, hogy ők a párt, akik az alkotmányosságért és a jogállamért hitelesen szólalnak meg, viszont a gazdaságról, a vidékről nagyjából csak illúzióik vannak. Én is leírtam itt elégszer, hogy a bikafing kvótára, a spenótlevél cserebizniszre és a brokkoli nemesítésre alapozott, zöld fordulatnak nevezett gazdaságpolitika elrugaszkodott a valóságtól. Pontosabban nem bírt akkorát rugaszkodni, hogy a valóságot felérje.

Ugyanakkor napjainkban igaz az is, hogy egyrészt bárki más írhatna Matolcsy helyett költségvetést, másrészt az ellenzékből hiányzik az a póver, hogy a kritika mellett alternatívát is mutatni tudjon. A mindenkiből kiábrándultak körében többé-kevésbé elfogadott nézet, hogy itt most egy Bajnaira-Oszkó kettősre volna megint szükség, vagy legalább Bokros súghatna valakinek hátulról néha. Ezért én szerencsésnek tartom, ha egy ellenzéki párt legalább megpróbálkozik alternatív költségvetéssel bemutatni, hogy - esetleg - mit lehetne másképp csinálni. Schifferék is eljátszottak a gondolattal, mi lenne, ha Orbán egyszer csak ráébredve Matolcsy maflaságára úgy döntene, itt a verda kulcsa skacok, mutassátok meg mit tudtok ti kihozni a kialakult katyvaszból.
Az LMP alternatív költségvetése progresszív, három sávos adórendszeren alapszik. A félszuperbruttó megmaradása mellett nem vennék el a családi adókedvezményt sem, csak a gyerekszám alapú progresszivitását szüntetnék meg, és a családi pótlékot növelnék. Az adósávok 3,5 - 7 milliónál lennének, 0-3,5 millióig 16%, 3,5-7 millióig 36%, 7 millió felett 40% adót szednének. A rendszerrel magával egyet lehet érteni, de én speciel a sávhatárokat máshol húznám meg. Ezen túl 2,5% munkavállalói járulékcsökkentést is javasolnak, ami Orbánék félszázalékos emelésével ellentétben nettó bér növekedést is jelent, és a munkaadó költségeire jótékony hatással van.

Nézzük a főbb tételeket táblázatba szedve: (katt és nagyobb lesz)
Ebből kiderül, hogy béremelést adnának többek között az egészségügyben, oktatásban, jelentős összegeket költenének járulékcsökkentésre, és támogatnák a felső és felnőttoktatást. Utóbbit én jó ötletnek tartanám akkor, ha nem az átképző központok gyakorlatán és színvonalán, hanem a regionális munkaerőpiac diktálta igényeken alapulna. A munkahelyek bővülését a Start programmal támogatnák, első évben mentesülnének a járulékfizetés alól azok a munkáltatók, akik legfeljebb 8 általánost végzett munkavállalókat is alkalmaznának, 50%-os járulékkedvezményt kapnának a szakmunkás képzettségű munkavállalók alkalmazása esetén. Ezzel főleg az ország szegényebb, képzetlenebb régióiban munka nélkül maradt embereken lehetne lendíteni valamit, így tőlem kap egy pipát a támogatható rovatba.

Lássuk miből finanszírozná az LMP mindezt:

Először is ugye adóemelésből. Ez kicsit sem finom, legkevésbé sem népszerű, de legalább földhözragadt. Először is emelnék a tőkejövedelmek adóját 4%-al, másodszor - micsoda fantáziadús elképzelés - hozzányúlnának ők is a jövedéki adókhoz (cigi, pia, gázolaj, szerencsejáték), harmadszor visszaállítanák az örökösödési adót és ajándékozási illetéket.

Ezenkívül istenesen odavernének az autósoknak:

- megszűnne a kereskedelmi gázolajár,
- megszűnne az agroüzemanyag jövedéki adó kedvezménye,
- jelentős többletbevétel reményében átalakítanák a gépjárműadózást, pont, mint Orbánék,
- környezetterhelési díjemelés ( a környezetvédelmi termékdíjaknak odaverést értsétek ezalatt, gumik, akksik, olajak pl)
- cégautó magánhasználatának szigorítása,
- használatarányos útdíj.

Ha ehhez hozzávesszük a gázolaj jövedéki adójának emelését is akkor mi következik? Bingó, jöttünk, láttunk, visszamennénk, sacc/kb a középkorig. Ahol is a büdös paraszttya nem dízel traktorral műveli a földjét, hanem lovacskás ekekapával, ahol a kenyér-tej-hús meg a többi napi szükséglet ökrös szekéren jut el a belvárosi üzletekig, és ahol nincsenek se plázastoppal szívatott rohattmultik, meg kettőt adunk százért teszkó áruházak sem minden nagyobb dombocska tövében. A tömegközlekedésben ismét reneszánszát éli a szamaras kordé és a lóvasút, a közúti személyszállítás meg tandem bicókon történik.

Értem én, hogy ökopárt meg minden. De, ha már nekiálltok költségvetést írni, akkor legalább alapvetésekkel illene tisztában lenni: Magyarországon a kiskereskedelmi forgalomban polcra kerülő árukészlet 80%-a 7,5 tonna össztömeg alatti, dízel üzemű gépjárművekkel jut el a boltig. Az előállításukhoz szükséges alapanyagok megtermelése sem képzelhető el dízel üzemű munkagépek és járművek nélkül, ahogy a nagykereskedelmi elosztókba is így jutnak el. Ezért ezeket szarrá adóztatni egyet jelent a kenyér-tej és minden más termék árának növekedésével. Minél nagyobb az adóteher, annál inkább. Mentsük meg a Földet, virágozzék ezer virág, éljen a bicó meg a critical mass, de enni mit és mennyit fogunk? Arról nem beszélve, hogy az így generált fogyasztáscsökkenés olyat rúg a gazdasági növekedésbe, hogy az fejével újabb lyukat szakít az ózonrétegen.

A reclik közül van amivel egyet lehet érteni: a luxuskiadások csökkentése - stadionok építése, kormányzati kommunkációs kiadások visszavágása, vény nélküli gyógyszerek 5%-os áfájának kivezetése stb. Én jónak tartanám a vagyon alapú adót is - ingatlan - mondjuk 50 milliós értékhatár felett. Viszont, hogy annyira irtóztok mindentől ami motorizált, hogy még repjegy adó is lenne, az röhej. A kereskedelmi szálláshelyek adókulcsának piszkálása is vicc, a turizmust sokkal inkább kellene régi fényére emelni és húzóágazattá tenni, mint tovább sarcolni.

Összességében azért egy nagy tanulsága van az LMP költségvetési tervezetének: a kiadási oldalon szükséges, és lassan halaszthatatlan strukturális reformokhoz ők sem mertek hozzáfogni. Fantázia szinten sem. Pedig legalább rágondolni illett volna, a következmények nélküli fantáziáláshoz nem kell bátorság.

Ettől függetlenül gondolom, értékeljük, hogy ellenzéki párt üres bekiabálás helyett ilyen részletekbe menően belemászott egy javaslatba. Én a Jobbiktól és az MSZP-től is örömmel fogadnék hasonlót. Az LMP ezzel elmozdult a holtpontról, közelebb jött a valósághoz, és az általános irányvonalat sem mondanám rossznak. De reszelni és polírozni való akad még így is bőven. Gyakoroljatok.

Ez a dolgozat egy biztató hármas alá.

74 komment · 4 trackback

A bejegyzés trackback címe:

http://varanus.blog.hu/api/trackback/id/tr523265625

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az életerős emberek dolgozzanak 2011.09.30. 17:50:32

Teljes mértékben egyetértek a Kormányszóvivői Iroda nyilatkozatával, a kedvezményes nyugdíjakkal kapcsolatban, mely szerint: "Morális értelemben elfogadhatatlan, hogy életerős, szakmailag felkészült, munkaképes emberek nyugdíjban részesüljenek, mi...

Trackback: Ördögtől Való Gondolat 2011.09.30. 14:43:14

Az Egyesült Államokban Észak-Dakota büszkélkedhet a legalacsonyabb munkanélküliségi mutatókkal. A munkaügyi hivatal augusztus 19-én nyilvánosságra hozott adatai alapján, júliusban az állástalanok aránya 3.3% volt. Ez nagyjából a harmada az országos ...

Trackback: A Demokrácia napja: a vég kezdete a diktatúra számára 2011.09.30. 08:47:44

Mintegy száz szakszervezet és civil mozgalom megkezdte D-nap néven szervezett, összehangolt tüntetéssorozatát a demokrácia, a munkavállalói és a szociális jogok védelmében....

Trackback: Úgy látszik, maradhat az eva és az ekho 2011.09.30. 07:11:57

 Szerdán véglegesíti, péntekig a faszomgeci parlament elé terjeszti a kormány a jövő évi költségvetés tervezetét, amelynek célja az arányos adórendszer kiteljesítése, az szopósállat adóelkerülési lehetőségek bezárása, a tapírarcú nyugdíj-, vala...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

ugyanolyan lázálom, mint a matolcsyé.
közük nincs a modern gazdasághoz.

sajnálom, mert bíztam bennük...
Azért alkalom adtán, ha valaki beszélget ezekkel a lömöpös csákókkal, jegyezze meg már nekik, hogy ezen ennyit erőlködniük, a fentiek tükrében igazán kár volt! :(
Még csak a melegvíz feltalálásáig sem jutottak, csak a langyos, nem langyos dilemma elején tipródnak.
Teljesen egyetértek Herr Fabius gondolatmenetével, mely szerint "a kiadási oldalon szükséges, és lassan halaszthatatlan strukturális reformokhoz ők sem mertek hozzáfogni. Fantázia szinten sem. Pedig legalább rágondolni illett volna, a következmények nélküli fantáziáláshoz nem kell bátorság."
Ha ellenzékben, egy ilyen, tényleg minden felelősség és teher nélküli iratban sem mernek hozzányúlni ezekhez és levezetni, számokkal alátámasztani, hogy mit, miért, akkor nagyon elkél ebben a csapatban is az a bizonyos Viagra. De lehet, hogy csak egy korbács kéne? :)
Nem értem, hogy Matolcsy árnyékától miért nem bírnak ezek elrugaszkodni és egy nagyot "álmodni"?
Azért elég elszomorító és egyben a későbbi kudarcaik előre mutató jele is ez, hogy erre is képtelenek! Sajnos...
Minden tiszteletem Fabius-nak, hogy ezt leírta rövidítve, mert bizony Isten, hogy el nem olvastam volna!
@halál megdöglessz kinyírunk:
Hát, azért nem ugyanolyan.

Szívesebben látnám akkor már matolcsiét _csak_ papíron, ezt pedig megvalósítva. Nem mintha ez annyira bejönne, de mindenképpen kisebb bukó, mint a mostani őrjöngés.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Aha. És ki a jó a kormányzásban?

Végre nem ártana egy olyan is...
A "középkorig" különben is visszamegyünk, a kérdés csak az, hogy mennyire rendezett módon: a Hubbert-görbe csúcsán nagy valószínűséggel már túljutottunk, mostantól lehet számolni egy meredeken emelkedő benzinárral.

Szóval, az autósoknak való "odaverés" nálam csak egy egészséges ösztönző afelé, hogy alternatív, de legalább kis fogyasztású járművekben gondolkodjunk. (Vö. USA, ahol a benzin jövedéki adója ismeretlen fogalom, alacsony benzinár, veszi is mindenki a nagyfogyasztású SUV-okat. Most már ők sem hiszik, hogy ez a jövő útja.)

Persze lehet erre mondani, hogy micsoda méregzöld elképzelés, de olvassuk vissza a cikket majd 5-10 év múlva.
Tévedés, nem mennénk vissza a középkorba. A pénz nem tűnik el a rendszerből, csak más arányban lesz elköltve, azaz az üzemanyag nagyobb arányban részesedik a termékből. Így a termelők érdekeltek lesznek abban, hogy takarékosabb autókat, gépeket használjanak, hogy csökkenjen a fogyasztás. Rögtön jobban megérné hibridautót vagy kisautót venni, tömegközlekedéssel, vonattal járni.
Annyira sejtettem, hogy azonnal megjelennek a ződek, és elkezdik fikázni az autósokat...

Fabius leirta: a rohadt szotyimagos rozskenyeretek dízel teherautón jut el a boltokig (meg előtte is mindenhová). Mutassatok nekem EZEKRE a járművekre alternativát, és akkor lehet ezt az LMP-s lázálmot dicsőiteni.
Van ilyen? Nincs. Akkor meg kuss van addig, amig nem lesz NORMÁL áron ilyen járgány.

Mennyit csorgathat vissza a MÁV meg a BKV az LMP-nek, hogy még emlités szintjén se vették bele a racionizálásukat?
Komolyan, eszméletlenül szánalmas a mostani magyar politikai palettánk :/
2014-ben a Jobbik toronymagasan fog nyerni, mert a sok hülye közül még ők a vállalhatóbbak az egyszerű paraszt körében.
Én meg itthon maradok, mert egyik sem jobb a másiknál...
hm.
+le merik írni, hogy megszorítás KELL
(OV csak mellébeszélt eddig)
+előveszik a cégautó magánhasználatot
(jogos.)
+a gazdálkodók is fizessenek rendes üzemanyagjövedéki-adót
(jogos. van 1 hektár földje meg egy traktorja, és 2 db dízel autója. vajh miből élhet? mindamellett csak gabonát hajlandóak vetni, mert azzal nincs munka és minden évben kapják az állami támogatást)
-nem nyúlnak a BKVhoz
-nem nyúlnak a MÁVhoz
+használatarányos útdíj
+adókedvezmény az alacsony képesítésű munkavállalók után
+három sávos adórendszer
(az egykulcsos akkor bukott meg, amikor gondoltak rá)
-visszaállítanák az örökösödési illetéket
+visszaállítanák az ajándékozási illetéket
+vagyon alapú ingatlanadó
(ne 50milla legyen a határ, hanem 30)
-gépjárműadózás növelése
(így is szopnak az autósok, minek súlyosbítani?)
-nem látom a bankrendszer átalakítását
(hiányát érzem mind a rendes felügyeletnek, mind az EGYSÉGES hitelezési stb. rendszernek. elkelne egy új banktörvény. ne feledjük, hogy a 2008-as válságot nagyrészt a bankok felelőtlen gazdálkodása okozta, mikor beütött a válság, térdencsúszva másztak GYF előtt, hogy támogassa meg őket - cserébe nem adtak semmit, csak felmutatták a pozitív mérleget. Rendes felügyelet továbbra sincs.)

ez nem hármas alá, inkább hármas.
amúgy ha jól tudom, az összes párt ugatott a választás előtt (meg a következő előtt is fognak), hogy nekik milyen fasza terveik vannak, meg költségvetés meg átalakítás, de csak az LMP mutatott fel valami tervSZERŰt. A többieknél sehol sem volt.
Fidesznél meg aztán végképp. felülről vezérelt napi szintű ad-hoc kormányzás a legrosszabb, mindenki szempontjából.
az önkormányzati hitelválság kezelése - és a felelősség firtatása is tetszik.
(apropó: Kitartás Tétényi Éva! Ne törj meg Esztergom!)
@Kőmíves Kelemen:
Igazad van, nincs ezekre a járművekre alternatíva jelenleg. És ha nem is lesz ilyen alternatíva, akkor mi lesz? Lehet, hogy nem fog a rozskenyér eljutni a boltokba? Sőt, a liszt sem? De hogy télen nem fogsz paradicsomot enni, az bizonyos.

Biztos, hogy lázálom olyan ösztönzők / korlátozások beépítése, amik hosszabb távon épp egy ilyen hiányzó alternatíva megteremtéséért dolgoznának?
azért a traktordízellel nem olyan eccerü a dolog. mert a környéken mindenhol támogatják, így ha a paraszt normál áron venné a dízelt, akkor még a tejet is Franciaországból hoznák, mert olcsóbb. Ez EU ügy. Viszont nem értem hogy a közuti áruszálítást miért kell szubvencionálni. Mer drágább lesz a kenyér meg a tej? Inkább fizessük az adón keresztül?
@spinat:
"Viszont nem értem hogy a közuti áruszálítást miért kell szubvencionálni"
nem kéne.
viszont ezzel a külföldit is támogatjuk ugyanúgy - lásd tranzitország fogalma.
én azt mondanám, hogy az ország 6 pontján (kanizsa, szeged, záhony, debrecen, komárom, sopron) felállítanék egy kamion-tehervagon átszállót. aki kamionnal kis hazánkba érkezik átutazás céljábul, az másszon fel a vonatra kamionostól, a MÁV meg leteszi az ország másik oldalán. jó a sofőrnek is, mert pihenhet néhány órát, és bevétel a MÁVnak is. Nem szennyezi a környezetet, és nem okoz forgalmi dugót és a román kamionos sem tarolja le a négyfős családot.
minek foglalkozni az lemppel= fides2... kopogtatóval zsarolható (sose felejcsétek 30 ezer budapesti cetli egy nap alatt... és az országos választás...)

orbány kormán bukása után lesz e demokrácia? mi lesz aztán... ez a fő kérdés

mozgovilag.com/?p=4782
az én ötletem meg az hogy a városok szélén kéne nagy átrakodókat építeni, és bent a városban csak hibrid vagy elektromos teherautók teríthetnének.
@Secnir:

Sofőrnek nem jó, mert az órában levő kilométer alapján kapja a fizetését.

MÁV-nak nem jó, mert ha a valós tranzitot vcasútra raknád, akkor
- összeomlana a vasútközlekedés, mivel nem bírja el azt a forgalmat
- nincs annyi kamionszállító kocsija a MÁVnak, és pénze sincs rá.

- A vasúti pályáink zöme nem bírja a kamionos vonatot. (Súly, emelkedők, szükséges vontatási teljesítmény, alépítmény)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: " Az LMP-re szükség van, de ellenzékben. Ők abban jók. "

ugyanez igaz a fides re is... csak azzal, hogy rájuk ott sincs szükség
@heggab:
Akkor lenne igazad, ha GLOBÁLISAN kényszeritenék az alternativ autók felé a szállitmányozást.

De amig csak ebben a nyamvadt kis országban emelik ilyen drasztikusan ennek az üzemeltetését, addig mit akarsz?
Egely majd gyorsabban talál fel vizhajtású teherautókat, le is gyártja őket ezerszámra a műhelyében, és a hátsó udvarban csinál egy autókereskedést?

Vegyétek már észre, hogy ez egy kis ország, az EU miatt lényegében határok nélkül. Ha a szomszéd országokban olcsóbb valami, nem tart semeddig átugrani megvásárolni... Magyarul az itteni termelő/kereskedő szop megint.
Én mindig a magyar gyümölcsöt/terméket vásárolom, ha van belőle. De van egy tűréshatár (nálam +15-20%), aminél többet nem vagyok hajlandó adni a trikolór termékért. Onnantól leszarom milyen, mert én is dolgozom a pénzért, nem lopom (mint a honatyáink).
@spinat:

A közúti áruszállításra kapott jövedéki adókedvezmény Wábererék lobbija. Ők mondták, ha kapnak kedvezményt nem tankolnak külföldön, itthon marad az fogyasztás és a belőle származó adóbevétel.

A baj annyi, ennek a kiskereskedelmi áruforgalomhoz nem sok köze van. Uniós szabályozás alapján a 7,5 tonna össztömeg alatti járművek nem kaphatnak semmilyen kedvezményt. Márpedig az elosztókból a boltokig ilyen autókkal szállítanak, néhány kivételtől eltekintve. Ezért minden fix gázolajárat érintő adó megjelenik a fogyasztói árban. A "szimpla" áringadozás még belefér a kilométerdíjba húzd meg- ereszd meg módon, de a fix adótétel már nem.
@spinat:

Ezzel két probléma van:

1: az átrakó regionális, nincs minden városban.

2: mutass 1 db hibrid vagy elektromos teherautót.
ami pedig a gépjárművek adózását/adóztatását illeti, ott keményen kellen néhány határvonalat húzni.
1. új gépjármű üzembehelyezésének NINCS illetéke, regadó stb.
(eredmény: nekiáll fiatalodni az autópark, csökkennek a szlovák rendszámú autók)
2. 0-10 éves korig behozott autónak, ha az forgalomban van (tehát nem járt le a műszaki stb.) és EU-s, az nem fizet regadót, hanem egyszeri 10% behozatali illetéket. persze utána át kell íratni, stb.
(eredmény: nekiáll fiatalodni az autópark)
3. 11 éves kor fölött behozott autónak, ha az forgalomban van (tehát nem járt le a műszaki stb.) és EU-s, az nem fizet regadót, hanem egyszeri 10% behozatali illetéket, és 30% környezetterhelési díjat. persze utána át kell íratni, stb. Ha nincs forgalomban (nincs rajta műszaki) nem lehet forgalomba helyezni, kivétel OT.)
(eredmény: eltűnnek a magas károsanyagkibocsájtású gjművek)
4. lejárt műszaki esetén ugye vizsga, ami 4 évre szól, ÁMDE!
vizsga után2 évig, ha műszaki hiba miatt okoz balesetet, úgy a vizsgáztatót is felelősségre lehessen vonni, anyagilag is.
5. lejárt műszaki vizsgával ne lehessen gépjárművet eladni.
(4.5. pont közösen: várhatóan csökkennek a műszaki hibából eredő balesetek, és kevesebb bontószökevény flangál az utakon)
6. a gázolaj után visszaigényelhető jövedéki adót visszaigényelhetőségét eltörölném.
(eredmény: azok, akik csak azért kormozzák össze az utakat, mer' a gázolaj olcsó, és úgyis visszaigénylem a zÁFÁT, nem érdekel, hogy 12 litert iszik, azok majd rájönnek, hogy egy hasonló benzines kevesebbet iszik és olcsóbb is. Megszűnik vele egyúttal a főnök teherautója nálam van, de az otthoni sajátba átszívok 15 litert című össznépi szivatós is.)
@Fabius: nem vagyok tuti biztos, de van valami EU elöirás, hogy 201xtöl kötelezö minden teherautóba (lehet hogy csak kamionba) hibrid. A dízel adóemelése asszem szinte´n EU elöirás.

Az átrakodókra meg azt írtam, hogy építeni kéne. De ez megint nem kormányzati, hanem inkább helyi törekvés kéne legyen. de ilyenen még Németország legzöldebb városában sem gondolkodnak.
@spinat:

A gázolaj EU jövedéki adójának mértéke 0,35 euró. Ehhez képest lesz nálunk jövőre 110 forint.
@Kőmíves Kelemen:
"Akkor lenne igazad, ha GLOBÁLISAN kényszeritenék az alternativ autók felé a szállitmányozást."

Nem mondom, hogy teljesen nincs igazad, de az, hogy valami ezen a földgolyón GLOBÁLISAN valósul meg az elektromos autózásnál is nagyobb utópia. Én se azt mondom, hogy 5 lépéssel kell megelőznünk a fenntarthatóság felé törekvésben Németországot vagy Svédországot - mert az valóban az ország nemzetközi versenyhelyzetét (ha van még olyan) rombolná.
De én - jelenleg sokkal inkább autós, mintsem rozskenyér-evő polgár - el tudnám fogadni az autós költségeim emelkedését, ha azt látom, hogy ez a pluszbevétel felcímkézve oda kerül, ahová való, és például nem nevetséges 1,6 mrd HUF jut egy évben országos szinten lakossági energetikai pályázatokra. Illetve tudnám az autóhasználatomat csökkenteni, ha erre presszionálva lennék.
@spinat:

Csak érdekesség képpen:

Fejlődik az alternatív hajtású teherautó állomány is, ez lehet - majd, egyszer - a jövő:

autoteszt.mandiner.hu/cikk/20110928_renault_urban_trucks

De amíg a 7 óra töltéssel megtett 100 km a hatótáv, addig mondjon a cikk bármit, ez is csak irányvonal mutogatásra jó.
A kommentekben a mindenfajta zöld és kevésbé zöld szempontok egymásnak feszülése mellett elsikkad az a szempont, amiről talán a bejegyzés inkább szólna, azazhogy politikailag mit jelenthet ez a lépés az LMP-nek.

Abszolút egyetértek azzal, hogy az LMP két hiátusa a gazdaság és a vidék. A költségvetési javaslatuk tartalma annyira nem érdekes: egyrészt semmi nem fog belőle bekerülni a 2012-es költségvetésbe; másrészt nem sokat fogják e blogbejegyzésnél részletesebben megismerni, harmadrészt valószínűsítem, hogy egy Oszkó vagy Bokros jó pár pénzügyi tévedést is találna benne.
A lényeg az, hogy önmagukban a javaslatuk megléte igazolja azt, hogy "mi más, proaktív ellenzék vagyunk" és "tudunk annyira számolni, mint Matolcsy úr". Azaz tettek egy lépést afelé, hogy a két gyengeségüknek vélt tényező egyikét (gazdasági tudás) cáfolják. A probléma az, hogy ez az információ csak a meglévő (budapesti, értelmiségi) bázisukhoz jut el, a sokkal nagyobb hiátusuk (vidéki jelenlét) területén semmi olyan kezdeményezést nem látok ami akár hosszú távon is próbálna ezzel valamit kezdeni.
@Fabius: naugye :) és mennyit megy egy ilyen városon belül? (urban trucks)és mennyibe kerül a rakodóhely melé még egy konnektort is tenni? Amúgy nem olvastam bele a cikkbe(munkaidö ugye)
Basszus. Milyen már. Benyújtották a 2012. évi költségvetést T/4365 számon, de nincs hozzá semmi, amitől olvasgatni lehetne.
@Boli: "Teljesen egyetértek Herr Fabius gondolatmenetével, mely szerint "a kiadási oldalon szükséges, és lassan halaszthatatlan strukturális reformokhoz ők sem mertek hozzáfogni."

Strukturális reform. Ezt a kifejezést sokan szívesen használják, de a tartalmát soha nem fejtik ki. Én viszont már szívesen olvasnék egy olyan hozzászólást, amely részletezi is, hogy milyen stukturális reformra gondol. Te kifejtenéd mire gondolsz?
Sajnos nem győzött meg most sem az LMP.
Ez a gépjárművekre kivetett újabb terhek semmit sem oldanának meg. Ha csak azt nem, hogy aki teheti nem itthon tankol. Megint ki járna rosszabbul?
Az meg külön történet, hogy mitől ződebb az áram, mint egy korszerű diesel?
És termézetesen szó sincs a képviselők létszámáról, javadalmazásáról. Luxus kiadások? Ekkora országban eleve luxus ennyi léhűtő politikust ilyen szépen eltartani.
@Kőmíves Kelemen: "2014-ben a Jobbik toronymagasan fog nyerni, mert a sok hülye közül még ők a vállalhatóbbak az egyszerű paraszt körében."

Tehát aki egyszerű, az paraszt? Kár, hogy csak az orrod hegyéig látsz.
@spinat:
hm.
valahol olvastam, hogy az 1900-as évek elején megjegyezték az újságírók, hogy az autógyártásra igazából nincs szükség, mert roppant drágák, üzemanyagot nem lehet hozzá kapni mindenhol, és különben is a lovak sokkal tisztábbak.
ha belegondolok, hogy az első kerék feltalálóját is agyonverték, mert az volt a törzsfőnök kérése, hogy a barlangra faragjon egy darab követ, ami elzárja a kardfogú tigris elől a bejáratot, de a kerék mindig legurult a hegyoldalból, és agyonütötte a kardfogú tigrist, aki ellen...

@CSENDES:
persze, hogy nincs. ahhoz kellene valami ÖTLET, hogy miről szóljon...
@látjátok feleim szümtükkel:

Strukturális reform:

10 alkalmazottonként egy "brigád"vezető, 10 brigádvezetőnként egy középvezető, 20 középvezetőnként egy főmufti (megyénként/munkavégzés tipusonként), és felettük egy vállalatigazgató.
MINDENKI legyen szakképzett az adott területre, ne marketinges dirigáljon a szakembereknek. Titkárnő (EGY darab) csak főmuftitól felfelé jár.

Ehelyett most van 2 alkalmazottanként egy brigádvezető, 3 brigádvezetőre jut egy alsó-középvezető, aztán van közép-középvezető, felső középvezető, főmuftiból ötféle, és az egész tetején igazgatóhelyettesek, majd az igazgató. Mindenhol adminisztrációs munkatársak, szakbizottságok, semmirekellők.

A MÁVot is, és a BKV-t is nyugodtan le lehetne épiteni az ötödével, meg se érződne rajta. Azonkivül versenyszférai helyzetet teremteni, magyarul azonnal kibaszni a lopkodó-nemdolgozó embereket.
Azt is érdekes lenne megvizsgálni, hogy a MÁVnál dolgozók 99%-ának miért van dizel autója, és milyen arányban áll a normál tankolása a futott teljesitménnyel. Jah, és hogy miért kerül a MÁVosnak fele annyiba fűteni télen? (segitek: lopott gázolaj, lopott szén, lopott fa)
Ezek konkrét példák, és 20 éve ezt látom, változatlanul.
@látjátok feleim szümtükkel:

Ameddig a Jobbik azzal kampányol, hogy újra kell tárgyalni az államadósságot, mert az pfuj, addig az értelmiség nem fog rájuk szavazni érthető módon.
Azt kéne tudomásul venni, hogy a felvett adósságot vissza kell fizetni. Én is 25 évig nyögöm a nem kevés hitelünket, de visszafizetem. Mondjuk nagy különbség, hogy mi házat épitettünk belőle, nem pedig elbasztuk, ahogy a politikusaink.
@látjátok feleim szümtükkel:

Én speciek a közigazgatás racionlizálását, a sokkal kisebb államot, a kiigazítot nyugdíj és egészségkasszát értem alatta. Főleg az állam strukturális felépítése rossz; túl sok hivatal túl sok alkalmazottja mellett van szükség külső szakemberek segítségére, nyilván jó pénzért.

Valamelyik felesleges, kétszer fizetünk egy adott dologért.

Egyetértek Fabiussal és Bolival, ennek minden költségvetésben szerepelnie kéne.
@látjátok feleim szümtükkel:
én mondok egy példát: a kormányzati bürökrácia megszüntetését (jó, 100%-ban nem lehet) és azonnal elektronikussá tenni.

söralátétméretű adóbevallást pl. (mert lehet). (van a bruttó fizetés, legyen 250.000.- van az adókulcs ebbe a sávban, legyen 30%. megkap a jóember 175.000.-et, míg az állam 75.000-et. ÉS Ő ARRA KÖLTI, AMIRE AKARJA! nehogymár nekem kelljen kitaglalnom, hogy ebből 2% tb, meg 14% lófaszmentés meg ilyenek! mit érdekel engem? úgyis a központi költségvetésbe kerül, ossza szét, ahogy akarja! én az adóbevallásra meg azt írom: éves bruttó: 3.000.000-, adó befizetve 900.000.-, családi pótlék 240.000.- adómentes. EZ NEM FÉR EL EGY KURVA CETLIN?)

elektronikus ügyintézést, 100%-ban.
(kb a hivatalokban dolgozók 50%-át el lehetne küldeni. Igen, nő a munkanélküliség, de igenis be kell vállalni, valakinek el kell mondania az irodai pitscháknak, hogy kávézásért meg locsifecsiért nem fizet az állam.)

és tudnám még sorolni...
@Kőmíves Kelemen:
a BKV-nál dolgozók is dízelbe' nyomják.
(keresztapámnak volt egyedül benzines, mindig kitüntették, mert innen tudták, hogy nem lop gázolajat, tehát becsületes ember).
Mesélte, busz kiment tesztre (felújítás után), 30 km-t kell járatni. Busz tíz perc múlva vissza, sofőr benyögi, üres a tank. Igen? pedig tele volt, amikor elindult!
nahát, nahát...
@Secnir:
na jó, bevallom, ő minden mást lopott.
@Secnir:
Számtalan saját szemmel látott példát tudok mondani, csak éppen MÁVosat.
Van aki hetente hoz haza 200 literes hordót, tele gázolajjal. Sima egyszerű pályamunkás, aki 8 általános végzettséggel 24 éve dolgozik a MÁVnál, és mindig azon siránkozik, hogy milyen keveset fizetnek neki.

A lopott gázolajból minden nap KOCSIVAL járnak be dolgozni, sokszor külön-külön autókkal, mert csak. A vasút ugye ingyen lenne nekik, de nem rakják le 7 km-el arrébb az autó(ka)t, hanem mennek még 40 km-t a telepig.
A gázolajat 250-ért adják el, a heti hordóból kb a felét, tehát heti szinten csak az egy embernek van 25e pluszjövedelme, meg hát ugye az "ingyen" autókázás.
Azt el ne felejtsem, hogy az autó egy T2-es platós Transporter, és ősztől tavaszig a hordó mellett mindig hazautazik 1-2 mázsa szén is napi szinten.

Ez megy a pályamunkás szinten, de a felsőbb körökből is tudok példákat.
@látjátok feleim szümtükkel: Üdv! A nyugdíjrendszer (nem amit most művelnek...), az állami alkalmazottak és az állami apparátusok elképesztő mérete, egészségügy, közigazgatás, szociális rendszer (hihetetlen pazarlással, kiskapukkal és dolgozni nem is akarókkal)... minden ilyenre gondolok, amire egy állam épül és amit nem lehet (de nálunk huszon x éve is csak foltozgatják) ötletelgetésekkel és pillanatnyi elmebajokkal irányítani.
Amíg pl.ilyen eszetlen méretű állami apparátust és kerékkötőket kell eltartania azoknak, akik a GDP-t előállítják, addig miről beszélünk? Egyik oldalon piacgazdaság, másik oldalon élősdik hada. Nem feltétlenül arra gondolok csak, amit a jobbiknak nevezett bohócok sulykolnak, de arra is, igen. Az országból nem azért mennek el a jól képzett emberek, mert minden áron máshol akarnak élni, hanem elunják a bürokráciát, a kilátástalanságot és a pénztelenséget. A kormány ezekre most csak rátesz, ahelyett, hogy értelmes dolgokra használná a többségét. Mikor akarnak nekikezdeni? 2014-ben? Nem tudom felétek hogy van, de nálunk sokkal nagyobb lett az utóbbi 1 évben az önkormányzati dolgozók létszáma.
A polgármesteri hivatalban... Takarékoskodunk... Persze.
@Kőmíves Kelemen:
"de a felsőbb körökből is tudok példákat."
a felsőbb körök mást lopnak. Te azt nem láthatod...

@Boli:
"A polgármesteri hivatalban... Takarékoskodunk... Persze."
így van. egy asztal, egy asztalszolga :-)
@Secnir:
Ismerek felső-középvezetőt a MÁVnál. Röhögve mesélte mik mennek.
A fizetése 5 éve volt nettó 400. De azt mondta (látszott is az életvitelén), hogy ennek a kétszeresét minden megerőltetés nélkül hazalopja.
Minden nap 10kor indult be a "céghez", mivel reggelente terepbejárást tartott (az ágyában), és délután 4kor már otthon volt. Természetesen szolgálati autóval.
Még mindig ott dolgozik.
Azon gondolkodtam, vajö mennyien értesülhettek egyáltalán arról, az LMP próbálkozott valamivel?

Úgy nézem a hírportálokat hidegen hagyja, blogszférában a mérce emlegeti ugyan, de részletes elemzés csak itt van.

Ezzel csak azt akarom szemléltetni mennyire súlytalan, ha az ellenzék csinál valamit.
Nem vagyok közgazda, nem akarok a angyon dógába belepofázni. De a bikafinghoz, holott az LMP-től nekem is égnek szokott néja állni a gyér hajzatom.

zoldtech.hu/cikkek/20070706tehenek A metánt eregető tehenek - nemcsak a bikák a ludasak ebben! - egy svájci kutató szerint és nem csak szerinte kurva káros metánt pöfögnek ki az agyon sanyargatott légbe. [..]"A békésen legelésző tehenek egy-egy egyede naponta 300-500 liter metángázt bocsát ki, ezzel rontják a meglehetősen rossz klímát világszerte, és hozzájárulnak a bolygó további felmelegedéséhez. A metán ugyanis igen agresszív gáz, a szén-dioxidnál több mint hússzor nagyobb mértékben melegíti a Földet. Mivel a világon egyre több húst szeretnének fogyasztani, egyre több metán kerül a levegőbe, pedig a gáz koncentrációja már amúgy is 100 százalékkal nőtt az elmúlt évszázadban."

Na ez az amishoknál elmegy, mert ők nem járnak ótóval ugye, de ahol még az is meg a fűtés is belerandít az ájerbe... Szóval lehet, hogy tényleg lesz bikafing-kvóta.
@látjátok feleim szümtükkel: Azzal az apró kis példával meg végképp nem tudok mit kezdeni, hogy az eü-re nincs + 30-40 milliárd évente, hogy tisztességesen legyen fizetve az ott dolgozó... Miközben szemrebbenés nélkül közlik, hogy focira az elkövetkezendő 3-4 évben lesz 240 milliárd forint. Értem én hogy van olyan, hogy hobbi, meg szórakozás.
Csak valahogy úgy érzem, az eü ennél egy iciri-picirit fontosabb! Lenne...
De az is lehet persze, hogy bennem van a hiba!
(Egy doki mesélte egyik fórumon, hogy amikor a minisztériumban a főosztályvezetőt erről megkérdezték, hogy akkor ekkora pénz miért nem jut az eü-nek is, azt a választ kapták, hogy "Most ilyen idők vannak, erre lesz pénz". A válaszuk az volt, hogy akkor talán a focisták lássák el a kedves betegeket... Nekik van igazuk!)
@Secnir: A nagyon agyon feltöltött Apeh/Navi - mindegy is a neve: sajtológyár, maradjunk annyiban - egy vagy inkább másfél évig tököl. Aztán kihoz valamit - esetemben a 0-át, mert pont annyi elmaradást, amennyi túlfizetés van - majd ezzel a lendülettel kurvajól meg is bünteti a delikvenst azért, mert elmaradt az adóval. Sok kics 2-3000 forint bünti is szép summa egy országban.

Ennyi ember erre? Meg a hivatalok aktatologatói. De ha őket kirúgják, ki és mi szívja fel őket? Uj Péter írt egy másik tökfelesleges fajtáról, ami özönszerűen elárasztotta a hont: a szóvivőkről. nol.hu/megmondok/uj_peter/20110928-blablabla
Mennyiért blabláznak mindenhol rezzenéstelen szemmel és bikkfanyelven makogva a semmit, amiből meg nem tudom, mizu, mizu kicsi lego?
@Boli: Pólosok legalább néha kapnak orvosi diplomát.
@a szív fészkei: Szerintem azt is kikötik viszont nekik, hogy belgyógyász és hasonló ne akarjon lenni.
Max. a hidegsebészet iránt érdeklődjön. Bár az sem oké, mert a patológián azért kemény tudás kell.
Az ilyen diplomák közt szerintem ezért előfordul olyan is, akik komoly, jó dokik! :) Csak találd el. Ha nem, hát akkor...
@Boli: Pont az a legnagyobb szar, ahogy olvasom, hogy a patológusok mennek el a legsebesebben. Nélkülük nincs kórisme mondjuk a rákosnál, mert ki nézegeti a metszett annyiért, vagy félrelátott és az meg újabb halálhoz vezet plusz kidobott kezelési pénzekhez..
Torgyánbarokk a fasorban ehhez képest: burzsuj.blog.hu/2011/09/30/egy_orosz_uzletember_nyari_rezidenciaja

Na most szegény mieink csúfoskodjanak a maguk kis egyszerű portáljaival? Hát kell a pénz, a emberek biztos örömmel adnak ilyen szépségekre.

LMP is megnyugodhat a képeket látva, gyönyörű környezetbe álmodta a tulaj a dácsáját. És lehet, ahogy az itteni burzsujunk, Korda papa, ez az orosz jómunkásember is takarékosra terveztette: geotermikus fűtés,- bár a napelemeket nem látom arannyal kifaragva a tetőn - meg ilyesmik. Tán valami röpke vagyonadót is kiköhög utána.
jól gondolom, hogy a féléves eu elnökség idejére fogták vissza magukat a fijjug?
azóta meg szabadon futnak (ámok)... hunturul ELRUGASZKODÁSÁNAK ÉVE jön...
Ezért kell Kormányszóvivői Iroda!!: [..]"A Kormányszóvivői Iroda szerint azok, akik támadják az országvédelmi költségvetést, nem értik a válság alatt újraformálódó világ legfontosabb kihívásait, így megfelelő válaszaik sincsenek a kialakulóban lévő helyzetre. Számukra az egyedül elfogadható terápia az államadósság és a lakossági hitelállomány növelése, valamint a megszorítások politikája - fogalmaznak, hozzátéve: ez a politika az elmúlt 20 évben megdőlt, csődközeli állapotba sodorta az országot; ennek folytatása a görög út, a magyar kormány a 2012-es országvédelmi költségvetéssel ezt az utat elkerüli." www.privatbankar.hu/cikk/befektetes/akik_tamadjak_a_koltsegvetest_nem_ertik_a_vilag_kihivasait_45325

Nincs megszorítás, egy körömpiszoknyi sem. Most mondták.
Már, aki ehhez a toi-toi-forradalomhoz illik és kell. nepszava.com/2011/09/velemeny/bartus-laszlo-az-elvesztett-polgarhaboru.html

Bár az ő fékeztlen habzása se tetszik, pláne mindig onnan, a biztosból megmondva ide a tutit. De kezdődik a kormányzat részéről hangulati megalapozása megint október 23-nak, ahogy látom. Látványosan kiengedték Butaházy, börtönbe küldik a 06-os rendőrt, gondolom Gyurcsányt is pont aznap szeretnék végre lesittelni életfogytra vagy mi. Szépen alakul a koreográfia, hogy nehogy a tételes számokkal - és azok hatásaival - legyenek a zemebrek elfoglalva.

Meg ne is az akkorra meghirdetett Szabadsajtó úti tüntetéssel...
Butaházy kiszabadult, bécsi hülyegyerekek hvg.hu/vilag/20110930_legpuskas_lovoldozok#utm_source=hirkereso&utm_medium=listing&utm_campaign=hirkereso_2011_9_30 lekasztlizva. kezdhetnek unatkozni osztrákék, nekik nincs ilyen páratlan országgyűlésük benne ennyi fénylő töklámpással, mint nekünk. Látszik, hogy alig élnek (meg).
Ma rendezik az utolsó koncertet a Zöld Pardonban"

hirszerzo.hu/belfold/20110930_zp_utolso_koncert#rss

Ezt is sikerült a kormánynak lerendezni. Fantasztikus siker. Igaz, hogy a gazdaság nem akar működni) hála a Matolcsy -féle gazdaságpolitikának. :(
És lassan, de biztosan haladunk a "bizonyos" szakadék felé.
SAjtópolitika 2011: sajtospogi.nolblog.hu/archives/2011/09/29/A_narancsteve_meg_nema_uzemmodban_is_hazudik/ Ez a terelés és vakítás van országosan is - leszoktam a tévéhiradókról, de anyámnál akaratlanul is hallgattam tegnap, mert ő azt figyelte. A tv2-ben csak feldaraboltak és megfűszereztek (valaki a testvérét), megégettek, elgázoltak és egyéb módon irtottak ki embereket ez volt a hírfolyam gerince,, slussz. Plusz volt 5 mp a tegnapi tüntetésről, az is GiroSz-ász előadásában, miszerint Magyarországon óriási demokrácia van,hisz lám, a tüntetők tüntethetnek, mi kellhet még?

Épp mondtam oda se nézve a fiamnak, hogy ezt meg hogy nem köpi borotválkozásnál szembe a tükör? - amikor fél percre beúszik a képbe a közelije: láss csodát, szakállas! Nem kell borotválkoznia, megoldotta a kérdést.
@Boli: itt van a gengszterváltás csődje, egy 12 fős pártocska meg akarja oldani a 10 milliós ország 22 éve halmozott összes gondját? jó ez le van írva, nem ér egy kalap szart sem -sajnálom- a matolcsynéférje szüleménye még lóg a köldökzsinórján és a méhlepény is rajta van egyébként is titkos, csak a fing meg a méhlepény szaga terjed róla...a maszop hallgat vagy csak kritizál a jobbik ugyanúgy el van foglalva az árpádsávosch zászlóval meg a turul/griff/sámán/csabakirályfiatanyozotfingja/boszorkányság/isteniközbeavatkozás és minden egyéb és valami zsidózás meg cigányozás azaz senki sem tud semmit mert nem képesek leülni és kiszámítani valamit 30 napa alatt egy excellel 12 változatban modellezni és újra megvitatni mert ha nincs célkitűzés sem akkor mi a faszt akarnak elérni és hogyan: a helyzet: ugyan menjünk már de nem tudjuk hová és hogyan és kivel de legyen sok pénzünk ami nincs és nem is tudunk csinálni...adósságunk 10000 milliárd HUF-fal nőtt ami évenkénti 3000 milliárddal nagyobb terhet jelent 15 évre (ez 4 kormány nem 10) ennek nincs fedezete a kötvények a kutyának sem kellenek termék nincs amit jól el lehetne adni és...a veszett kutya a saját farkát kergeti de legalább 4 veszett kutya haladás semmi és remény sincs rá...együttműködés??? a tüntetők is le vannak szarva és mindenki más is mi majd visszük a szót de ez megy 17 hónapja és már szaglik dögszaga van...kár a hullaszag terjed a halva született gyermek rothadó geciszaga mellett
Kiművelt emberfők??? Hoffmann Rózsa??? Mindez antagonisztikus ellentét. orulunkvincent.blog.hu/2011/09/30/kiprovokalt_tamadas jóóóóóóóóó!
@a szív fészkei: végigrágtam és kű'ttem nekik üzenetet...ezek még tudnak újítani? de minek?
Matolcsy tegnap saját két szájszélével azt mondta, hogy 2012-ben, a rendszerváltás óta először lesznek biztonságba a nyugdíjak, mert lesz annyi járulékbevétel, mint amennyit ki kell fizetni.

Bevallom, nem tudtam aludni, mert állandóan azt számoltam, hogy miből lesz annyi a járulékbevétel. Nekem nem jött ki.
@a szív fészkei: "...orthodox módon számolsz!"

Bácsi! Milyen az a nem orthodox számolás?
@a szív fészkei:
Erre gondoltál?

Origo hír:
Eltűnt 400 milliárd forint a tavalyi GDP-ből

Új módszertannal számolják az adatokat, aminek az idei államadósságra is hatása lehet.