Az LMP megítélése elég vegyes a választói társadalomban. Még a szimpatizánsaik és támogatóik között is divat úgy tekinteni rájuk, hogy ők a párt, akik az alkotmányosságért és a jogállamért hitelesen szólalnak meg, viszont a gazdaságról, a vidékről nagyjából csak illúzióik vannak. Én is leírtam itt elégszer, hogy a bikafing kvótára, a spenótlevél cserebizniszre és a brokkoli nemesítésre alapozott, zöld fordulatnak nevezett gazdaságpolitika elrugaszkodott a valóságtól. Pontosabban nem bírt akkorát rugaszkodni, hogy a valóságot felérje.
Ugyanakkor napjainkban igaz az is, hogy egyrészt bárki más írhatna Matolcsy helyett költségvetést, másrészt az ellenzékből hiányzik az a póver, hogy a kritika mellett alternatívát is mutatni tudjon. A mindenkiből kiábrándultak körében többé-kevésbé elfogadott nézet, hogy itt most egy Bajnaira-Oszkó kettősre volna megint szükség, vagy legalább Bokros súghatna valakinek hátulról néha. Ezért én szerencsésnek tartom, ha egy ellenzéki párt legalább megpróbálkozik alternatív költségvetéssel bemutatni, hogy - esetleg - mit lehetne másképp csinálni. Schifferék is eljátszottak a gondolattal, mi lenne, ha Orbán egyszer csak ráébredve Matolcsy maflaságára úgy döntene, itt a verda kulcsa skacok, mutassátok meg mit tudtok ti kihozni a kialakult katyvaszból.
Az LMP alternatív költségvetése progresszív, három sávos adórendszeren alapszik. A félszuperbruttó megmaradása mellett nem vennék el a családi adókedvezményt sem, csak a gyerekszám alapú progresszivitását szüntetnék meg, és a családi pótlékot növelnék. Az adósávok 3,5 - 7 milliónál lennének, 0-3,5 millióig 16%, 3,5-7 millióig 36%, 7 millió felett 40% adót szednének. A rendszerrel magával egyet lehet érteni, de én speciel a sávhatárokat máshol húznám meg. Ezen túl 2,5% munkavállalói járulékcsökkentést is javasolnak, ami Orbánék félszázalékos emelésével ellentétben nettó bér növekedést is jelent, és a munkaadó költségeire jótékony hatással van.
Nézzük a főbb tételeket táblázatba szedve: (katt és nagyobb lesz)
Ebből kiderül, hogy béremelést adnának többek között az egészségügyben, oktatásban, jelentős összegeket költenének járulékcsökkentésre, és támogatnák a felső és felnőttoktatást. Utóbbit én jó ötletnek tartanám akkor, ha nem az átképző központok gyakorlatán és színvonalán, hanem a regionális munkaerőpiac diktálta igényeken alapulna. A munkahelyek bővülését a Start programmal támogatnák, első évben mentesülnének a járulékfizetés alól azok a munkáltatók, akik legfeljebb 8 általánost végzett munkavállalókat is alkalmaznának, 50%-os járulékkedvezményt kapnának a szakmunkás képzettségű munkavállalók alkalmazása esetén. Ezzel főleg az ország szegényebb, képzetlenebb régióiban munka nélkül maradt embereken lehetne lendíteni valamit, így tőlem kap egy pipát a támogatható rovatba.
Lássuk miből finanszírozná az LMP mindezt:
Először is ugye adóemelésből. Ez kicsit sem finom, legkevésbé sem népszerű, de legalább földhözragadt. Először is emelnék a tőkejövedelmek adóját 4%-al, másodszor - micsoda fantáziadús elképzelés - hozzányúlnának ők is a jövedéki adókhoz (cigi, pia, gázolaj, szerencsejáték), harmadszor visszaállítanák az örökösödési adót és ajándékozási illetéket.
Ezenkívül istenesen odavernének az autósoknak:
- megszűnne a kereskedelmi gázolajár,
- megszűnne az agroüzemanyag jövedéki adó kedvezménye,
- jelentős többletbevétel reményében átalakítanák a gépjárműadózást, pont, mint Orbánék,
- környezetterhelési díjemelés ( a környezetvédelmi termékdíjaknak odaverést értsétek ezalatt, gumik, akksik, olajak pl)
- cégautó magánhasználatának szigorítása,
- használatarányos útdíj.
Ha ehhez hozzávesszük a gázolaj jövedéki adójának emelését is akkor mi következik? Bingó, jöttünk, láttunk, visszamennénk, sacc/kb a középkorig. Ahol is a büdös paraszttya nem dízel traktorral műveli a földjét, hanem lovacskás ekekapával, ahol a kenyér-tej-hús meg a többi napi szükséglet ökrös szekéren jut el a belvárosi üzletekig, és ahol nincsenek se plázastoppal szívatott rohattmultik, meg kettőt adunk százért teszkó áruházak sem minden nagyobb dombocska tövében. A tömegközlekedésben ismét reneszánszát éli a szamaras kordé és a lóvasút, a közúti személyszállítás meg tandem bicókon történik.
Értem én, hogy ökopárt meg minden. De, ha már nekiálltok költségvetést írni, akkor legalább alapvetésekkel illene tisztában lenni: Magyarországon a kiskereskedelmi forgalomban polcra kerülő árukészlet 80%-a 7,5 tonna össztömeg alatti, dízel üzemű gépjárművekkel jut el a boltig. Az előállításukhoz szükséges alapanyagok megtermelése sem képzelhető el dízel üzemű munkagépek és járművek nélkül, ahogy a nagykereskedelmi elosztókba is így jutnak el. Ezért ezeket szarrá adóztatni egyet jelent a kenyér-tej és minden más termék árának növekedésével. Minél nagyobb az adóteher, annál inkább. Mentsük meg a Földet, virágozzék ezer virág, éljen a bicó meg a critical mass, de enni mit és mennyit fogunk? Arról nem beszélve, hogy az így generált fogyasztáscsökkenés olyat rúg a gazdasági növekedésbe, hogy az fejével újabb lyukat szakít az ózonrétegen.
A reclik közül van amivel egyet lehet érteni: a luxuskiadások csökkentése - stadionok építése, kormányzati kommunkációs kiadások visszavágása, vény nélküli gyógyszerek 5%-os áfájának kivezetése stb. Én jónak tartanám a vagyon alapú adót is - ingatlan - mondjuk 50 milliós értékhatár felett. Viszont, hogy annyira irtóztok mindentől ami motorizált, hogy még repjegy adó is lenne, az röhej. A kereskedelmi szálláshelyek adókulcsának piszkálása is vicc, a turizmust sokkal inkább kellene régi fényére emelni és húzóágazattá tenni, mint tovább sarcolni.
Összességében azért egy nagy tanulsága van az LMP költségvetési tervezetének: a kiadási oldalon szükséges, és lassan halaszthatatlan strukturális reformokhoz ők sem mertek hozzáfogni. Fantázia szinten sem. Pedig legalább rágondolni illett volna, a következmények nélküli fantáziáláshoz nem kell bátorság.
Ettől függetlenül gondolom, értékeljük, hogy ellenzéki párt üres bekiabálás helyett ilyen részletekbe menően belemászott egy javaslatba. Én a Jobbiktól és az MSZP-től is örömmel fogadnék hasonlót. Az LMP ezzel elmozdult a holtpontról, közelebb jött a valósághoz, és az általános irányvonalat sem mondanám rossznak. De reszelni és polírozni való akad még így is bőven. Gyakoroljatok.
Ez a dolgozat egy biztató hármas alá.