Toplákmentesítő

Varánusz

"A kifejlett komodói sárkány egyetlen ellensége az emberi telhetetlenség, ostobaság és a nyereségvágy."
Mellesleg a varánusz csúnya, gusztustalan és büdös a szája, cserébe nem sminkeli magát.

Friss topikok

  • látjátok feleim szümtükkel: telex.hu/belfold/2024/04/20/lajtania-bezenye-beruhazas-nagy-istvan "a hitelezőknek – ingatlancége... (2024.04.20. 07:55) Vér, könnyek, letépett herék a medencében
  • Neytiri1: Valamit súgok magának www.youtube.com/watch?v=b1nDwrxc0wM (2024.04.10. 10:30) Zeneszoba
  • Gringo: Hihetetlen, hogy ez a rohadék még mindig ott rontja a levegőt a pulpituson. :( (2023.04.24. 23:58) Kövér Laci meg a "kommunisták"
  • hahópihehh: @pianolight: "egy hvg-s cikk kommentjei között olvastam, h fabius-t baleset érte. ha ez igaz, akko... (2020.09.22. 14:18) Menj a picsába, Soros!
  • kekex: Már a focisták is? 24.hu/sport/foci/2017/11/10/urban-florian-luxemburg-miatt-szegyellje-magat-orba... (2017.11.10. 13:45) Te leváltanád Orbánt?

2010.12.12. 09:18 Fabius

F1 világbajnok, bemondásra

Címkék: forma 1 fia csapatutasítás

"A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsának pénteki döntése szerint a jövőben engedélyezik a Forma-1-es istállóknak, hogy utasításokat adjanak a pilótáknak, de ezt úgy kell tenniük, hogy ne ártsanak a sorozat megítélésének." -így a hír.

Különösebben nem csodálkozunk a szabály megszületésén, hisz a csapatutasítások csillió danos mestere, Jean Todt ül a FIA elnöki székében. Számára teljesen természetes és normális felállás csapaton belül az Esélyes és Bólogató Nejlonkutyája szereposztás. A Ferrari Schumacher éráját kritizálta éveken keresztül mindenki ezért a mentalitásért, és az unalomért, ami kiszámíthatóvá és előre lefutottá tette a versenyek és az egyéni világbajnokság végkimenetelét. Miből gondolják a döntéshozók most, hogy ezúttal más lesz?
Mert bele van biggyesztve a szövegbe, hogy a helycserélgetéssel nem árthatnak a sorozat megítélésének? Hogy csak a sportszerűség határain belül élhetnek ezzel a lehetőséggel? Hol vannak a fair play határai ebben az esetben, amiket majd önként nem fognak átlépni a csapatok? Mert leírva konkrétan nincs erről egy szó sem. Gondolom egy idei Massa-Alonso helycsere az még simán belefér, de belefér-e a sportszerűségbe egy Vettel-Webber első szárny csere? Mondhatjuk, hogy ez magánügye egy csapatnak, de amekkora nemzetközi felzúdulás lett belőle könnyen látható, mégis ártanak az hasonló kivételezések a "sorozat megítélésének".

Mi lesz az ennél is extrémebb esetekkel? Ha mondjuk egy csapat beleparkoltatja esélytelenebb versenyzőjét a falba, ahogy a Renault tette a Kispikével? Sportszerű lesz addig, amíg nem sérül meg senki? Hányan lesznek készek a gyengébben muzsikálók közül bármit bevállalni a jövőévi hely reményében?
Arról nem is beszélve, hogy mi lesz a versenyzéssel magával? A csapaton belüli biztos előny tudatában hányan fognak igazi csatákat vívni a saját csapattársukkal? Hová lesz az a motiváció, ami az utolsó versenyig mozgatta pl a Vettel-Webber duót idén? Ha ez a szabály idén is létezik, Webbernek esélye nincs éles versenyben megküzdeni a csapatkedvenc Vettellel. Vagy tegye föl a kezét aki nem tartotta izgalmasnak a törökországi Hamilton-Button meccset. Ilyet sem fogunk látni túl sokat, mert a csapattársak nem lesznek valódi ellenfelei egymásnak. Majd a csapatfőnök az aktuális csapatérdek szerint bemondja a befutó sorrendjét, amivel a számítás bedobja az igazi autóversenyt és küzdelmet a box legsötétebb sarkába.

Szép új világ lesz. Kiszámítható. És végtelenül unalmas.

43 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://varanus.blog.hu/api/trackback/id/tr432510290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mondom, így utólag végiggondolva ebben a Ferrari-hatás és a Ferrari-lobbi a legundorítóbb.. jó, hogy nekik van a legtöbb pénzük pénzük, ők a legnagyobb multú csapat, meg jó, hogy kisebb-nagyobb mértékben mindenhol működik a csapatutasítás, de míg egy McLaren bármikor meg tudja csinálni, hogy két világbajnokot ültet be a két kocsijukba, és év közben meccselik le egymás között (megtették ezt 1989-ben és 2010-ben is), addig a Ferrari teljesen elüzletiesíti.. ez a "ha már beleölöm a pénzem és a presztizsem, vegyem ki a világbajnoki címet" mentalitás.. hihetetlen. Nem tudom, hogy ebben mennyire van benne Ecclestone keze.

És ez különösen annak a fényében bosszantó, hogy tényleg van vagy 12 csapat a Forma-1-ben, akik ugyanúgy mindent beleölnek, és ha már úgyis a pénz dönt, legalább a nyílt sisakos, sportszerű küzdelem járna nekik.. lehet cinikusnak lenni, hogy ilyesmi nem létezik, de szerintem ennek rengeteg fokozata van, és mindig törekedni kell rá.. lassan eljutok odáig, hogy a Williamsnek fogok drukkolni, mert van két szerethető pilótájuk és le a kalappal előttük. (Remélem, nem mennek tönkre.)
Bocsi, mert nem szoktam ilyet mondani, de elég demagóg a poszt, VRbagoly 22.00.06 kommentje is.
Eddig is ment a csapatutasítás. Nem kicsiben, nagyban. Csak titokban. De az eredményét láttuk. Attól még, hogy nem akartok, akarunk tudomást venni róla, létezik. Pont olyan, mint a prostitúció.
Ha már van, legalább szabályozott keretek között létezzen! Szerintem ez az új szabályozás motívációja.
Jó versenyt az összes pilótának, nekünk meg sok pozitív nézői élményt 2011-ben!
Gyerekek, most komolyan, felháborodni az ilyesmin eléggé gyerekes, és buta hozzáállás. Ideje lenne belátni, hogy a világ így működik, ennyi. Lehet itt egyenlő esélyekről papolni, blabla, de sajnos ez a valóságban soha sem jön létre. Igen is választani kell, csak a kiválasztás módját kell úgy kialakítani, hogy valóban a tehetségesebb kerüljön előre.

Jah, és ha azt hiszed, hogy eddig nem a csapatfőnök döntött a sorrendről, akkor mérhetetlenül ostoba is vagy. Tudod, kitől is kapják a fizetésüket? Egy Raikkonnen-t is lapátra lehetett tenni, akkor mit csodálkoztok?
Felesleges ezen így kiborulni. Amióta létezik F1, azóta ez így történik. Vannak csapatok, akik élnek vele, vannak, akik nem. Az ötvenes években Fangoi úgy nyerte egyik világbajnokságát, hogy az egyik csapattársa (vagy Brooks, vagy Collins, kövezzenek meg, nem tudom) átadta neki saját VERSENYAUTÓJÁT, nem hogy az első helyét. Kitaláljátok, a csapat a Ferrari volt, de tulajdonképp nem ez a lényeg. A Ferrari talán nem akar úgy járni, ahogyan a Williams járt pl. '86-ban, amikor Mansell és Piquet ádázül küzdöttek egymás ellen, miközben a nevető harmadik Prost lett a bajnok. Nézőpont kérdése.
Ezen a témán mindenesetre a világ végéig fognak vitázni. Egyet kell észben tartani: ezt sosem lehet majd kiűzni az F1-ből, és talán nem is kell.
Persze, hogy Fangiora gondoltam...
Úgy bírom, hogy mindnenki a Ferrarit hozza példaként legelőször, és utána sosem emlegetik a szerintem teljesen egyértelmű Hamilton-Button csatát, amikor Button fülére több alkalommal rászóltak, hogy "nincs elég üzemanyagod, érted, nincs elég üzemanyagod", és hopp, Hamilton visszaelőzött. Ezt mindenki elfelejti felhozni, pedig tudjuk jól, hogy senki nem azért kacsintgat egy szemmel, mert viszket az a szem.
Nem azért de komolyan elhitte bárki is hogy nincs csapatutasítás? Az F1 egy csapatsport tetszik nem tetszik így van.
Ez az egész F1 mára már egy Barátok közt epizód izgalmát tudja csak hozni. Szánalmas és nevetséges lett a sport a 90-es évekbeli sikereihez képest. Leszarom a csapatutasítást, legyenek izgalmas versenyek, előzések, tankolások bazd meg. Ne ilyen unalmas, szar, csak körbe-körbe körözgető szartákolmányok.
Van néhány remek ellenpélda a csúcs technikai sportos világban (ti. a csapaton belüli versenyzésre éles szituációban), talán megismerkedhetnének velük az efeggyes guruk...
Mivel a Ferrari egy cigány nép csapata,aszerint is viselkedik.
Még valami. Sokan azt gondolják, hogy a pilóták versenyeznek. Szerintem meg soktízfős (sokszázfős?) csapatrészek. Elég megnézni, hogy a futamok alatt hányan telemetriáznak csak a helyszínen...
Mindössze annyi történt hogy legalizálták azt amit eddig is mindenki csinált...
@VRbagoly: Igazad lehet, a Mclarennél meg a Williamsnél tényleg nem ismerik a csapatutasítást. Bár Coulthardnak meg Hillnek erről más lenne a véleménye...
"Ha valakit beültetek a dollármilliókat érő autómba, akkor attól elvárom, hogy azt csinálja a pályán amit én mondok neki."
-Enzo Ferrari-
@VRbagoly: "12 csapat a Forma-1-ben, akik ugyanúgy mindent beleölnek, és ha már úgyis a pénz dönt, legalább a nyílt sisakos, sportszerű küzdelem járna nekik.": te hallottál már olyan csapatutasításról, amikor a mclaren főnöke utasítja a redbullokat? Mert ha nem, akkor gondold át mégegyszer, mekkora marhaságot írtál.

Csapatok között eddig sem volt csapatutasítás, legfeljebb a toro rossoban tudták, hogy a redbullokkal mi a helyzet, de ezt kezeljük elfogadható kivételként.

csapaton belül meg eddig is volt csapatutasítás, csak eddig nem azt mondták, hogy bari, el kell engedned suhamert, hanem azt, hogy really need to save fuel, vagy túlmelegedett a fék vagy mínusz 200-as mixture. aztán találd ki, hogy mit makogott.

legalább nem lesz álságos a világ, nem fogják azt hazudni, hogy nincs csapatutasítás, mikor mindenki sejti, hogy volt, van, lesz.
Még két dolog:
- egyszer Talmácsi is elfelejtkezett a csapatutasításról, látjuk, mi lett az eredménye...
- ilyen alapon az is csapatutasítás, amikor rászólnak, hogy tekergesd a szárnyak pozícióját, meg van ott még egy halom gomb a kormányon meg hogy most jössz be kereket cserélni és szerinted mit rakjunk fel.. ez is csapatutasítás.
@Bambano: Te elvagy tévedve.....Mivel minden pilótának van saját mérnöke,no az instruálja a"saját"pilótáját,ami TERMÉSZETES.Azt akarták tiltani,hogy mikor "X" a verseny nagy részében,láthatóan,érezhetően jobban megy,mint"Y",aki különben a csapattársa,akkor a csapat főnök,NE pofázhasson utasításával a kettejük versenyébe.Pláne úgy,hogy "X"vegyen vissza "Y"javára.Technikai tanács adható,de ez utóbbi már a verseny "negatív" befolyásolása.
@Browning: az elmúlt 4 szezonban egyszer 1 ponttal győzött Raikkönen, és 3 esélyes volt az utolsó futamon, egyszer az utolsó kanyarban győzött Hamilton, egyszer 3 futammal a vége előtt nyert Button, és egyszer 4 esélyes volt az utolsó futamon.

Anélkül, hogy támadó vagy nyers akarnék lenni, mi a lófaszt akarsz te még, ha ez nem izgalmas? Úgy értem, nincs azzal gond, hogy nem nézed, mert amit írsz, abból látszik tisztán, hogy fingod nincs a sportágról, de akkor vajon mi a bajod vele, ha amúgy sem nézed? Statisztikailag nincs kevesebb előzés, mint a 90-es években, a 90-es években meg azt mondták, hogy ez már nem olyan, mint a 70-es években. 20 év múlva meg a 2008-as VB befutója lesz az etalon izgalom.

Ha kérhetem, ne ugrassuk a lovunkat olyan terepen, ahol a lovunk csak fingani képes. Tisztelettel.
@venszivar: irónia, mint írói eszköz, megvan?
posztírónak meg üzenem, hogy én abból gondolom, hogy ezúttal más lesz, hogy Todt és Sumi idejében mindig 1-1 ellenfél volt, most meg van 3 csapatnál 5-6 botrány kemény ellenfél. Ma már nem élnek meg könnyen az 1 pilótás csapatok, amikor több élcsapat is (bár egyelőre hibákkal, hiányosságokkal, de) fejlesztik a 2 pilótás felállást, méghozzá komolyan. Hamiltonék és Vettelék esetében is látható volt, hogy azért van kedvezményezett, de engedik őket egymás ellen menni sokszor. Muszáj ezt tenni, mert egy Massa-féle csicska szint olyan motiváció-kiesést okoz (láttuk!), hogy az a csapatversenyben VB címet biztosan nem ér, de a Ferrarinál most csak a 3. helyet jelentette, 2008-ban a McLarennek a tuti csapat VB cím elvesztését jelentette, és így tovább.

Menni kell 2 pilótával, hagyni kell őket 2/3 szezonig menni egymás ellen, különben baj lesz belőle.

Pontosan emiatt viszont semmi gond nincs a csapatutasítással, amit eddig is mindenki csinált, így legalább nem kell hazudozni, és nem kell alakoskodni olyan esetekben, amikor te is, én is alkalmaznám, mert az a helyes (pl VB címért folyó küzdelemben egyik elengedi másikat).

A szabályokat nem magyarosan kellene megpróbálni értelmezni, azaz a/szabály köcsög b/ szabályalkotónak kurva anyját c/ hogyan fogjuk/fogják szabályt kikerülni úgyis.

A FIA és a F1 szabályalkotói elkövetnek sok-sok hibát, hagynak lyukakat, de azért azt gondolom, hogy magyarországról igen óvatosan illene kritikával élni, lévén mi a szabályok, szabályalkotás, és szabálykövetés terén a civilizált világ bohócai közé tartozunk, ez pedig itt a világ legdrágább, és legjobban működő sportgépezete, ami azért mégiscsak dollármilliárdos rendszert működtet nem is akárhogyan.

(most arra nem térnék ki, hogy Jean Todt a F1 sportág történetének egyik legnagyobb szaktekintélye, legsikeresebb sportvezetője, és az az ember, aki a legtöbb vezető számára csak elérhetetlen példa. Te meg ki a fasz vagy, hogy ilyen tiszteletlenül, lekicsinylően, és tudatlanul nyilatkozol róla, illetve az általa vezetett testületről, ráadásul úgy, mintha az az ő egyszemélyi játszótere lenne, és nem 120 ország venne benne részt? ez már a lexikális szégyen része a posztnak)
@Bambano: Akkor írj a Vicc blogba.Író.....
Bocsi srácok, most nincs időm elolvasni a kommenteket, majd holnap, de azért leírom.

Én nem értem mi ez a felháborodás... 34562624 millió helyen halljuk, hogy ez EGY CSAPATSPORT! Szóval a csapatutasítások tiltása egy hatalmas baromság. Szerintem meg legyenek csapatutasítások, helycserék, esetleg a másik feltartása, hogy a csapattársnak jobb legyen. Persze azért az ellenfél kilökése tilos lenne, de mehessen minden más.
Mellesleg eddig is voltak ilyenek, csak titokban. Boxoláskor cseréltek stb...
@frontember876:
Ha nézed az F1-et és valamelyest képben is vagy vele (a kommentedből nekem úgy jön le hogy igen), hogy csapatutasítás eddig is volt, mostantól nem tilos az amit eddig is csináltak.

Az, hogy az autó tervezése során keresik úgymond a kiskapukat, és amit nem tilt a szabály azt lehet alapon (lásd kettős diffúzor, eddig nem volt tiltott) meg is találták és alkalmazták.

Az a dolog természetéből adódik hogy az a csapat amelyik éppen hátrányban van, fogja az előtte állókat szabálytalanság elkövetésével vádolni, eddig is így volt és így is marad.

Ami tényleg jó lenne, ha pl. a safety-car körüli szabályok, különösen a boxutca lezárására vonatkozóak, tényleg egzaktul lennének megfogalmazva.

Meg nyilván még sok másik is, hirtelen ez jutott az eszembe.
Kedvencem a blogmotor...
Mellesleg a tankolás megszüntetése is hülyeség volt.
Egyenjogúságot a pályákra, legyen szó bármilyen sportágról! Ne csak a kapus védhessen kézzel a fociban! Ne legyen a kerékpárosoknál vízhordó, aki az ellenfelet fárasztja! Ne legyen csapatutasítás az F1-ben!
@VRbagoly: jaj te nagyon okos, még hogy a mclaren nem preferál pilótát... Ha azt mondom, hogy "Alonso - Hamilton", rémlik valami ? Jelenleg azért volt nagy szájuk, mert alig volt esélyük a bajnoki címre.. Meg hát Button elbujhat Hamilton (vagy akár Alonso, Webber, Vettel) mellett tudásban. Csak akkor tud menni, ha a kocsija magasan jobb mindenki másénál. Szinte ingyen vb cimet kapott a brawn gp-tol.
@VRbagoly: jaj te nagyon okos, még hogy a mclaren nem preferál pilótát... Ha azt mondom, hogy "Alonso - Hamilton", rémlik valami ? Jelenleg azért volt nagy szájuk, mert alig volt esélyük a bajnoki címre.. Meg hát Button elbujhat Hamilton (vagy akár Alonso, Webber, Vettel) mellett tudásban. Csak akkor tud menni, ha a kocsija magasan jobb mindenki másénál. Szinte ingyen vb cimet kapott a brawn gp-tol.
Aki írta a posztot, annak egyértelműen fogalma sincs a forma 1-ről, nem nézi, nem ért hozzá, szóval ha őt zavarja a csapatutasítás nyilvánossá tétele, akkor szimplán bedőlt a pár hülye újságírónak, akik éppen abból akarnak címlapot csinálni, hogy elkezdenek hőbörögni a ferrari gonoszsága miatt. Bár végülis ebből a posztból is index címlap lett.
Olyat meg leírni, hogy: " A Ferrari Schumacher éráját kritizálta éveken keresztül mindenki ezért a mentalitásért, és az unalomért, ami kiszámíthatóvá és előre lefutottá tette a versenyek és az egyéni világbajnokság végkimenetelét." akkora baromság, hogy magát minősíti.
Éppenséggel 2002-ben és 2004-ben olyan durván jó kocsit csinált a Ferrari, hogy senki másnak esélye sem volt ellenük, Schumi meg éppen ott verte bucira Barichellot a képességeik beli különbségek miatt, ahol nem szégyellte, Barichello meg max 1x-2x elengedte, de ilyen fordítva is történt. A többi évben meg izgalmas volt a világbajnokság, és semmilyen elengedés nem volt benne, szóval ez totál demagóg baromság. Schumi pedig nem alanyi jogon kapta a kivételezett szerepet, hanem a múltjából és az eredményeiből fakadóan kiérdemelte. Alonsot se azért engedte el Massa idén, mert ő a kis kedvenc, hanem mert Alonso kb 2x annyi pontot szerzett az előtte levő versenyeken, és megpróbálták maximalizálni az esélyeit, hogy a lehető legtöbbet kihozzák a szezonból. Ha az állás fordított lett volna, ha Massa veri agyon Alonsot a szezon első felében, akkor nyilván nem kellett volna helyet cserélniük, vagy adott helyzetben Alonso engedte volna el Massát.
@Brucia: én is pont fangio-t akartam előhúzni a pakliból :)
amúgy meg, hogy ne csak a ferrari-t hozzuk elő, a hőskorban divat is volt, hogy az esélytelenebb versenyzőt berendelték a boxba, ahol átadhatta kocsiját a vb-címre esélyes csapattársnak.
tetszik látni:
www.formula1.com/results/season/1950/385/

ascari és fangio is kaptak pontot, pedig mindkettő ret(ired)
Én meg azt nem értem egyáltalán, miért kezdték el tiltani a csapatutasítást. Mert az eredményezte a későbbi kellemetlen szituációkat.
Amíg konstruktőri, azaz csapatverseny is van, ez teljesen irreálisnak tűnik.
Viszont, ha valamely istálló megengedhet két sztárversenyzőt, akkor ők meccseljék le egymás között. Emlékszünk még Senna és Prost korszakára. Az egyik legnagyobb csapaton belüli rivalizálás volt az.
A csapatutasítás elve nekem sem tetszik, de nem érdemes olyan szabályt hozni, amit nem lehet betartani.

Amíg a csapat beszélhet rádión a versenyzővel menet közben, addig a csapatutasítást gyakorlatilag nem lehet betiltani. Fent is írtatok már példát rá (Button és az üzemanyag), de ha kell, még kódoltabban is lehet üzenni.

Betarthatatlan szabályt meg nincs értelme fenntartani, mert csak vitákat, eldönthetetlen fegyelmi ügyeket szül.

Csökkentené a problémát és más szempontból is javítana a versenyzésen, ha erősen korlátozva lenne a csapat-versenyző kommunikáció. Nehéz lenne ezt is körülírni, de talán nem lehetetlen: én csak veszélyt jelentő probléma esetén, meg a boxkiállás bejelentésére engedném a rádiózást. Legyen a versenyzőnek üzemanyag-szint mérője: döntse el ő, mit engedhet meg magának. Nézze szemmel, hogy állnak a többiek, ne jelentgessék neki, hogy hogy állnak a riválisok. Egyből nyíltabb lenne a küzdelem, kevesebbet lehetnek taktikázgatni. És a csapatutasítást is nehezebb lenne kiküldeni.
Azért hozzátenném, hogy én még nem láttam olyan csapatutasítást, hogy azt a versenyzőt parancsolták volna hátra, vagy akár közel hasonló mennyiségű ponttal rendelkezőt. Akkor szokták alkalmazni, amikor az egyiknek már nyilvánvalóan (vagy matematikailag, vagy csak gyakorlatilag) nincs esélye.
Anno 2002-ben Austriában csak azért voltak fölháborodva az emberek, mert látszott, hogy MSC akkor is világbajnok lesz, ha innentől kezdve minden versenyen csak rükvercben megy, szóval senki sem volt még a közelében sem, hogy esélye legyen megszorongatni, ők mégis cseréltek. De pl Vettel is megmondta, hogy elengedné Webbert gond nélkül, ha azt látná, neki már nincs esélye a VB-re. Szóval ez a mostani szabály szerintem teljesen jó, hogy legyen utasítás, de ne menjen a sport kárára.
szerintem teljesen felesleges tiltani a csapatutasításokat... egyrészt lehet azzal érvelni, hogy a F1-ben csapatok indulnak, nem szóló pilóták, másfelől ígyis-úgyis megoldják ezt egy extra boxkiállással vagy egyéb módon.
@Flúgatlan: "És a csapatutasítást is nehezebb lenne kiküldeni"
Ehhez mit szólsz:
- Hé, gyere be tankolni!
- De hát most voltam!
- Kuss, bazmeg, bejössz és kész!
Sokkal tisztább, ha mindenki hallja a rádión, hogy mit akar a csapat, mint ha teljesen átlátszóan elkúrnak egy boxkiállást, vagy pályán kívül, előre döntenek, vagy egyéb módon jelzik a szándékot menet közben a pilótának...
@Flúgatlan: "A versenyző nézze szemmel, hogy állnak a többiek?" LOL
Ez a Dávid Sándor féle hülyeség, amit pár hónapja leírt valami cikkében, de nem értem, bármilyen kicsit is értelmes ember hogy gondolhatja, hogy jobb lenne a verseny, ha nem lenne rádiós kommunikáció. Azzal meg lenne lőve a stratégia, legalábbis az egymás stratégiájára való reagálás, tényleg nagyon szuper lenne...
@tocibacsi: ".... Kuss, bazmeg, bejössz és kész!"

Azt írtam: *nehezebb* lenne kiküldeni a csapatutasítást. Amit írsz, persze lehetséges, de ezzel sokat vesztene a csapat. Nem biztos, hogy megérné.
@Greatsogron: "Ez a Dávid Sándor féle hülyeség, amit pár hónapja leírt valami cikkében..."

Nem tudom, nem olvastam. Magamtól vagyok hülye. :-)

"Azzal meg lenne lőve a stratégia..." : Én jobban élvezem az előzgetést, mint a stratégiázást. Ha kisebbségben vagyok, elfogadom. De akkor is ez a véleményem.

Hülye hasonlat: a fociban is erősödne a stratégia, ha minden játékos fülére folytonosan rászólnának egyéni módon, hogy "Gyere vissza a jobb oldalra!", "Maradj középen!" stb. A lelátóról, vagy még inkább a mozgásérzékelők információi alapján az edző és népes segítőcsapata fantasztikus koreográfiát tudna varázsolni a gyepre, távirányított játékosokkal. Persze, a cselt nekik kellene megtenni, de a távoli irányítgatással már meg lehetne előzni, hogy sokszor kelljen cselezni, becsúszni, kockázatos dolgokat művelni... Micsoda stratégiai bravúrok lennének a focimeccseken! De én jobban élvezem így a focit. Vannak játékosok, akik "látnak a pályán", vannak, akik csak ész nélkül mennek, ... de ez az ő játékuk.

Valahogy így gondolom, hogy jobb volna, ha a csapat nem mondhatna ilyeneket, hogy "feltekerheted 5-ösbe az adagolót".

OK, kapja meg a telemetriai adatokat a versenyző, láthassa a köridőket (a többiekét is), vagy azok kivonatát, és ha van elég agya, a nyugis részeken agyaljon az alapján, de a távirányítósdi nekem nem tetszik.
Én örülök neki, hogy végre tiszta víz került a pohárba.

Csapatsorrend mindig is volt, és lesz is. Csak valaki ezt bevallotta, van aki meg sunyi módon titkolta.

Az ausztriai esetben az volt a csúnya, hogy akkor MS-nek semmi szüksége sem lett volna az elengedésre. 2007-ben meg evidens volt, hogy Massa elengedi a boxban Kimit, és ez így volt normális.
Ugyanabban az évben bizony a McLarennél is volt csapatsorrend, csak épp burkolt. Alonsó egy jól megfizetett világbajnok volt, egy alkalmazott. Hamilton viszont családtag, aki ott nőtt föl. Értelemszerűen ezért őt preferálták. Alonsó erre rágott be, és lépett ki egy év után. A címet meg ugye a végén bebukták...

Idén a Ferrari legalább tisztán csinálta a dolgot. Szegény Massa már az elején akkora hátrányt szedett össze, hogy esélye nem volt a világbajnokságra, Alonsónak viszont igen. Persze nagyon sajnálom, hogy nem nyerhetett, mert régóta kedveltem, tavaly meg szemtanúja voltam a hajmeresztő balesetének, de azért azt látjuk, hogy a racionalitás az elengedés mellett szólt.

A Red Bullnál meg Vettel volt a kedvezményezett, csak épp nem mondták ki. Óriási szerencséjére a csapatnak a végén ő nyert, így nem a rossz választott stratégia miatt kellett magyarázkodniuk, hanem a győztesnek úgyis igaza van elvét követhetik.

PS. Schumacherrel kapcsolatban mindenki Ausztriát említi a csapatsorrend példájaként. De akkor már emlékezzünk meg 1999 Malaysiára is:)
@Flúgatlan: Bár nem értek a focihoz, de felteszem, a szünetben az edző ott is elmondja a játékosoknak, hogy: "Te Bélám, figyelj már a bal szélén, mert az ellenséges csatár ma mindig arra viszi a labdát", vagy valami hasonlót. Ugyanúgy szoktak beküldeni cseréket a játék közben, akik átalakítják a csapat helyezkedését, stb... Csak az nem technikai sport, más dolgokra kell figyelni. De ugyanúgy ott van az edző, a stratégák, a különböző specialisták, a gyúrók, a sportszergyártók, a táplálkozási szakértők, és még rengeteg ember, akik azon dolgoznak folyamatosan a meccsek előtt és alatt is, hogy a csapat nyerjen.

Ugyanilyen a Forma 1. Ott is a tervezőtől kezdve a szerelőkön és a stratégákon át a pilótákig mindenki azon dolgozik, hogy a csapat valamelyik pilótája nyerjen. A pilóták adott helyzetben egymást is segítik, vagy éppen gyengítik. Ez a része ugyanúgy izgalmas.

A stratégia is izgalmas. Ugyanúgy tudok izgulni egy versenyen, ha az a két pilóta, akik az első két helyen végeznek, akár nem is látják egymást a futam 90%-ában, mert van köztük egy boxkiállásnyi különbség, de tudod, hogy az egyik csapat ezt találta ki, a másik azt, az egyiknek ilyen az autója, a másiknak olyan, és a pillanatnyi teljesítményük közti különbség, mind mind hozzájárul ahhoz, hogy ki lesz a győztes.
Az előzgetés nagyon jó, de ha csak abból állna, unalmas lenne. Így szerintem izgalmas, néha drámai, jó, hogy ügyes stratégiával és helyzetfelismeréssel akár egy lassabb autó is előrébb végezhet, mint a gyorsabb.

Ha valaki csak az előzésekre kiváncsi, akkor az nézze meg az összefoglalót. Vagy nézzen Nascart, vagy MotoGP-t, ahol körönként annyi előzés van, amennyit nem szégyelnek. De nekem pl az unalmas, ha azt látom, hogy az utolsó kör elején az egyik motoros még az 5. helyen van, a kör közepén már az első, a legvégén meg leintik a 3. helyen, mert a célegyenesben még ketten megelőzték... Ha ilyen szinten változik az eredmény, minek nézzem végig az egész versenyt? Jó dolog az is, de nekem személy szerint túlságosan nem jön be. F1-ről is az a véleményem, hogy akinek nem tetszik, az ne nézze.
süti beállítások módosítása