Toplákmentesítő

Varánusz

"A kifejlett komodói sárkány egyetlen ellensége az emberi telhetetlenség, ostobaság és a nyereségvágy."
Mellesleg a varánusz csúnya, gusztustalan és büdös a szája, cserébe nem sminkeli magát.

Friss topikok

  • látjátok feleim szümtükkel: 24.hu/fn/gazdasag/2024/04/19/nagy-marton-posta-bezaras-leepites-beszamolo/ "2023-ban 246 milliárd... (2024.04.19. 12:31) Vér, könnyek, letépett herék a medencében
  • Neytiri1: Valamit súgok magának www.youtube.com/watch?v=b1nDwrxc0wM (2024.04.10. 10:30) Zeneszoba
  • Gringo: Hihetetlen, hogy ez a rohadék még mindig ott rontja a levegőt a pulpituson. :( (2023.04.24. 23:58) Kövér Laci meg a "kommunisták"
  • hahópihehh: @pianolight: "egy hvg-s cikk kommentjei között olvastam, h fabius-t baleset érte. ha ez igaz, akko... (2020.09.22. 14:18) Menj a picsába, Soros!
  • kekex: Már a focisták is? 24.hu/sport/foci/2017/11/10/urban-florian-luxemburg-miatt-szegyellje-magat-orba... (2017.11.10. 13:45) Te leváltanád Orbánt?

2009.12.02. 09:28 Fabius

Nyelvérzék

"...tanujj kutya, mert megbuksz oszt' leshecc...! "

Gyerekkorom szállóigéje jutott az előbb eszembe. Igen, a nyelvtanulás fontos lett volna, ha...
Ha nem lett volna kötelező orosz, amiről úgy gondoltuk soha az életben nem fog kelleni, meg középiskolában az angol, ami a vasfüggöny innenső oldaláról nézve a legfeleslegesebb utópisztikus álom kategóriába tartozott.
Ezért orosz órán maximum a puska gyártás tökéletesítésére törekedtünk tanulás helyett. Meg az olyan finom nüanszok előadására, mint a feltűnő módon puskázás, amit persze kiszúrt a tanár, önelégül fejjel elvette, és a sikerélménytől vakon a táblára felírt ragozás végződésekkel már nem is foglalkozott. Írtunk is testületileg olyan jeles dolgozatot, hogy a csodájára jártak, muhaha.  Akkor még nem volt kötelező nyelvvizsga, örült a magyar paraszt, ha a saját anyanyelvét sikerült maradéktalanul elsajátítani.

Azóta eltelt tizenhúsz év, nagyot változott a világ. Mondjuk akkorát nem, hogy beíratkozzak egy nyelviskolába, és tanulással töltsem az időt. Minek? Találékony fiú vagyok, majd én megoldom. Nyelvtudás a gyengék fegyvere, igazi férfi mutogatással és kreativitással is elboldogul bárhol. Ezt a tézist bizonygattam magamnak ha külföldre sodort az élet, és ment. Nagyjából. Nagy röhögések közepette, de igazolva láttam elméletem helyességét.
Aztán megismertem Álmaim Nőjét, és pár hónap együttlét után először indultunk rokonlátogatóba. Idegen ország autópályáján éjjel megállok tankolni, és lever lábamról a felismerés: bammeg ki van írva egy rakás minden, de...nem értem. Hol a kutas? Miért nincs rajta az oszlopokon milyen üzemanyag van bennük? Sehol egy oktánszám, egy kapaszkodó jelzés amit itthon és máshol megszoktam. Végre nagy nehezen előkerül egy ember, akinek a szokásos módon kézzel lábbal magyarázon, hogy benzin, meg ólóm bazzeg, tudod mi az, puskagolyó meg minden, na az nem kell bele véletlenül sem, tehát MENTES -ordítom, mintha attól értené. De nem érti, sőt. Aztán nyílik az anyósülés ajtaja, Álmaim Nője vinnyogva a röhögéstől kiszól a kutasnak az ország nyelvén, megbeszélik, 95-ös kell ötven euróért...

Nagyjából leforrázva ülök vissza mellé, és faggatni kezdem. Álmaim Nője (aki azóta a Feleségem) öt nyelven beszél (angol-német-francia-olasz-orosz) plusz még kettőn nem lehet eladni. (spanyol-görög) Hellómi?! Egy komplett nyelviskola ül mellettem vigyorogva. Hirtelen elég kicsinek és kevésnek éreztem magam, minden pozitív tulajdonságom ellenére.

Aztán úgy alakult, minden héten külföldön kell melóznom két napot. A kolléga akivel kapcsolatban vagyok Csehországban élő szlovák nemzetiségű, és nagyjából olyan hatékonyan beszél idegen nyelven, mint én. A szükség és a rákényszerültség miatt kialakítottunk egy magyar-cseh-szlovák-angol keveréket, (nesze neked nyelvtörvény) amivel nagyjából elboldogulunk egymással. De ha azt akarom, hogy szó szerint megértsen, akkor a telefonomra telepített webfordítást kell igénybe venni. Nem utolsó mulatság az sem, mikor a fontos dolgokat írásban "beszéljük meg". Néztek már miatta némának, vagy egyéb fogyatékosnak, és sznobnak is, aki kizárólag írásban kommunikál.

Mindez csak azért jutott eszembe, mert az előbb unalmamban bementem egy pékségbe reggeliért. No próbáld meg elképzelni, miként tudsz sajtos óriás kiflit kérni pantomim nyelven....
Kéne egy nyelvtanfolyam, nagyon kéne :-)

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://varanus.blog.hu/api/trackback/id/tr821568189

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ez nem érzék hanem motiváció kérdése :-) jól összefoglaltad a mostani 40-es korosztály alapproblémáját, akkoriban ez kizárólag a szülő előrelátásán és vaskezén múlott. hasonló cipőben járok én is, bár angolul azért elboldogulok, főleg írásban.
evvan, tanulni sosem késő :-D
Hasonlo problemaval kuzdok en is. Bar en ennel azert joval fiatalabb korosztalyba tartozom, ezert nalunk iskolaban mar kotelezoen volt angol. Viszont sajnos, en nem buszkelkedhetek azzal, hogy magas szinvonalu oktatasban lett volna reszem. Ez a nyelvre is vonatkozik. Altalanos iskolaban volt a hatodiktol kezdve angol, He She It szinten. Alacsony oraszamban. Aztan jott a borzalmasan nivotlan kozepsuli. Itt nyelvbol a nemet volt az, amit lehetett valasztani az angol mellett. En az angolt valasztottam, igy be is raktak a nemetesekhez. Na mondom nagyszeru. 4 ev nemet utan, ma semmire nem emlekszem.

Aztan ahogyan minden massal is volt, elkezdtem magam tanulni. Bar a szervezetlensege miatt nem neveznem tanulasnak, de tobbet ert, mint amit en az oktatasi rendszerbol megszereztem. Szoval angol az innentol netrol, filmekbol, stb. jott. Ettol a nyelvtan az erzesre megy (kiveve az ilyen "ez egy alma" tipusu mondatokat az alt. suli miatt). A kiejtes pedig botrany, mert elso korben csak olvastam, es ugy mondtam ki, ahogyan jol esett. szoval a whore nekem valoban vor a knife meg knajf volt :) Ez halisten mostanara mar nem olyan veszes, sot. De ehhez kellettek az olyan emberek, akik segitettek, foleg a felesgem.

Az igazsaghoz, az is hozzatartozik, hogy nem okolhatom csak a sulit, mert nyilvanvalo, hogy volt itt egy nagy adag erdektelenseg, es lustasag. (bar ennek is nagyon egyertelmu oka van, de azt majd maskor :))

Lenyeg, hogy nem mulik el nap, hogy ne gondolnek en sem arra, hogy komolyan meg kellene tanulni, legalabb az angolt. (aztan a spanyolt es valami azsiai nyelvet (bar az mar lehet meresz))

Raadasul a barati tarsasagomban, es a kollegak kozul is mindenki jobban beszel nalam es tobbnyire nem is egy nyelven. Szoval ez is eleg huzoero. Ilyenkor hasznos hulyenek erezni magat az embernek :)
@Win Elen: Ne már wazz...nem csak hülyének, hanem öregnek is kell éreznem magam 37 évesen? :-D
Komolyra fordítva: a Feleségem nagyon érti a "csendes motiválás" módját.
Például: megy valami zene, ül réveteg tekintettel, és mintegy véletlenül megkérdezi: érted miről énekel?
Háthogyne érteném! Mikor azt énekli ájlávjú szánsájn azt megértem, de egyébként...:-))
Vagyis azt akarom mondani ezzel, neki talán sikerül elérni azt, amit a tanároknak nem. Bennem ébred fel az igény a nyelvtanulásra.
@Fabius: abszolút. Nagy motivációt jelent az, hogy az ember meg akar nézni egy filmet angolul és nincs hozzá felirat:)
Én még oroszt tanultam általánosban, középsuli angol aztán utána is angol, de csak nagy nehezen 5 éve bírtam rá magam, hogy végre eljussak valami szintre legalább egy nyelvből. A bánat csak az, hogy nem használom a kommunikációban, szóval felejtem rendesen.
Na! Nyelvtanfolyamot a varánuszra! :-)) Videjóval, mp3-al, színes leckékkel. Itt gyülekeznek a megvilágosodott, elszánt és nyelvet alig törő fiatal középkorúak! ;-D
@Fabius: Csodás érzés, ha szinte bárhol jár az ember a világban, meg tudja értetni magát.
Arról nem beszélve, mennyire megbecsülik és kedvelik az adott országban azt az embert, aki a nyelvükön szólal meg.:-)

Ha meg az RTLklub nem adja élőben a Forma1-et, és muszáj a ZDF-et nézni, hasznos is :-))))
@Záporka: néztem én már németül futamot, pedig csak a 'cvej grószesz bír bitte' tudást mondhatom a magaménak... :-D
Nézni lehet bármilyen nyelven, de értve jobb :-)
@Záporka: No igen, mint Tarvisio-nál az igazoltató rendőr, miután elmotyogtam neki: ájm no habla ingléz, de szenyóra szpík italianó :-D
Rögtön előzékeny és kedves lett, mikor megszólaltál :-))
@úriparaszt: azért az más, ha élő adást nélkülözve streamen nézed, és ott ül melletted a szinkrontolmács :-D
@Fabius: palikékat alapul véve talán nem is baj ha nem értem, adjanak elég sok kameraállást és elvagyok :-))
@Fabius: és ez a motiváló erő tényleg jó! Én egészen fel tudok vidulni, ha addig csak halandzsának tűnő számokat megértek, és tudom, miről szólnak (néha jó nagx csalódás is:)). Én végre kb. fél éve kezdtem el angolul tanulni, mindig is azt akartam, de sosem lehetett. Áltisiben franciát és oroszt kellett tanulnom (utáltam mindkettőt, bár az orosz nagyon jól ment, most sajnálom, h abba hagytam), középsuliban pedig németet kellett tanulnom, az angolosba nem vettek fel:/ Viszont németül elég jól el bírok kommunikálni:) Az angol mindeközben ragadt rám, mert az mindig érdekelt, hajlandó voltam utána nézni kifejezéseknek, csak feliratosan néztem a filmeket, elkezdtem fordítgatni magamnak, és végül elmentem egy tanárhoz is. Büszke voltam magamra, h egyedül eljutottam egy középhaladó szintre (persze sok hiányom volt/van), és a tanár arra jó, h rögzítse az eddigi tudást, és fejlesszen kommunikációban. És nagyon röhögtem, amikor szóvá tette, h hol tanultam a kiejtést, mert nem hiszi el, h magamtól:D (mondjuk, sztem kell is hozzá egyfajta érzék, de én pl. filmekenél sokszor leállítottam és elismételtem, h én is elmondjam) Most elmegyek majd tanfolyamra is, mert kevésnek érzem, és persze jobb hajtóerő is, ha 2-3 emberrel kell összemérnem magam:)
Szóval, hajrá, tessék elkezdeni, sosem késő!
@Gladia Delmarre: ez jó!!
én is hozzáláttam már néha egyedül. idő, idő, idő... pl. blogolás helyett is lehetne...
süti beállítások módosítása